2014.01.22, 18:25
eCall: egy lépéssel közelebb!

Az Európai Parlament Közlekedési Bizottsága 2013. decemberi ülésén tűzte napirendjére a gépjárműbe épített automatizált vészhívó rendszerek – azaz az eCall – kérdéskörét. Az ülésen szavazásra is sor került, mely következtében egy lépéssel ismét közelebb kerültünk az eCall bevezetéséhez.
Tavaly novemberben a honlapunkon is beszámoltunk arról, hogy az eCall (vagy más néven e-segélyhívó) egy európai kezdeményezés, mely alapvető célja, hogy az Európai Unió tagállamaiban közúti balesetet szenvedők gyors segítséget kapjanak még abban az esetben is, ha a baleset bekövetkezéséről a hatóságokat az érintett nem képes értesíteni.
Az eCall segélyhívó rendszer működésének lényege, hogy a gépjárműbe egy olyan készüléket építenek, amely közúti baleset esetén – ha a légzsák, vagy más szenzor működésbe lép – automatikusan, vezeték nélküli adatszolgáltatás útján jelzést küld a 112-es egységes európai segélyhívó számra, ezáltal a baleset tényéről, és a mentés szükségességéről az illetékes hatóság késedelem nélkül tudomást szerez. Vészhívás nem csak automatikusan, hanem a vezető, illetve az utas által is kezdeményezhető.
Az Európai Bizottság tervei szerint az egységes e-segélyhívó rendszert 2015-ig kell megvalósítani. Azt követően az EU tagállamaiban csak olyan új személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek helyezhetők forgalomba, amelyet az életmentő eCall vészhívó rendszerrel szereltek fel.
A decemberi ülésen az eCall megvalósítása további támogatást kapott, a segélyhívó rendszerrel kapcsolatos szabályozási csomag javaslatokkal egészült ki. A tervek szerint a szabályozás részét fogják képezni az eCall készülékekkel kapcsolatos technikai követelmények, hiszen az eszközöknek meg kell felelniük az európai típus-jóváhagyási rendszernek. 
A javaslat összeállt, s azt remélhetőleg az Európai Parlament Belső Piac Bizottsága a 2014. január 23-i ülésén ugyancsak megszavazza. A technikai követelmények akkor vállnak véglegessé, amennyiben előbb a tagállamok közlekedési miniszterei, majd azt követően az Európai Parlament egésze is elfogadja. A Közlekedési Bizottság továbbá kommunikációs közlekedésbiztonsági kampányok végzésére hívta fel a tagállamok figyelmét az e-segélyhívó rendszer előnyeinek ismertetésére, amennyiben az eCall megvalósításra kerül.
Az ETSC (European Transport Safety Council) és a TISPOL (European Traffic Police Network) örömét fejezte ki a fejleményekkel kapcsolatban, hiszen gépjárművek ütközése esetén minden perc számít. Márpedig az eCall előnye éppen abban rejlik, hogy a sérültek ellátására, kórházba történő szállítására korábban valósul meg, és a gyors beavatkozások számos emberi életet megmentésére teremtik meg a lehetőséget.
Kutatások támasztják alá, hogy az eCall bevezetésével a mentők helyszínre kiérkezésének átlagos ideje várhatóan lakott területen kívül 50%-kal, lakott területen belüli hívás esetén pedig 40%-kal csökken (forrás: „STORM” – Stuttgart Transport Operation by Regional Management – című német tanulmány). Ennek eredménye pedig az lehet, hogy a közlekedési balesetekben elhunytak száma akár 2-2,5%-kal is csökkenhet!

Gyakoribb az autóelkobzás, mint gondolnánk

Több európai országban is az autó elkobzásával járhat, ha valaki durván megszegi a közlekedési szabályokat.

...
2024.03.28. 14:33

Gyakoribb az autóelkobzás, mint gondolnánk

Több európai országban is az autó elkobzásával járhat, ha valaki durván megszegi a közlekedési szabályokat.

Ha nem Fiat, akkor Vespa

Igazi sztár lett abból a 103 éves olasz hölgyből, aki jogosítvány nélkül Fiatot vezetett.

...
2024.03.26. 13:22

Ha nem Fiat, akkor Vespa

Igazi sztár lett abból a 103 éves olasz hölgyből, aki jogosítvány nélkül Fiatot vezetett.

„Sweet sixteen”

Billy Idol dalában jobban hangzik, a Központi Statisztikai Hivatal összesítésében már kevésbé, a 16-os szám, amely felé a személyautóink átlagéletkora tart.

...
2024.03.23. 07:45

„Sweet sixteen”

Billy Idol dalában jobban hangzik, a Központi Statisztikai Hivatal összesítésében már kevésbé, a 16-os szám, amely felé a személyautóink átlagéletkora tart.

Követik az idők szavát: páncélozott Toyota

Gyári extraként rendelhető páncélozás a Toyota Hiluxhoz: de nem az európai piacon.

...
2024.03.20. 11:05

Követik az idők szavát: páncélozott Toyota

Gyári extraként rendelhető páncélozás a Toyota Hiluxhoz: de nem az európai piacon.

2,6 millió km-t futott Toyota: és még bírta volna

Tizenhat év alatt hétszer tette meg a Föld és a Hold közötti távolságot egy Toyota pickup az Egyesült Államokban.

...
2024.03.16. 08:05

2,6 millió km-t futott Toyota: és még bírta volna

Tizenhat év alatt hétszer tette meg a Föld és a Hold közötti távolságot egy Toyota pickup az Egyesült Államokban.

Ilyen sem történik sokszor

Megbírságoltak egy 103 éves olasz nőt, mert lejárt jogosítvánnyal és biztosítás nélkül vezetett.

...
2024.03.15. 07:05

Ilyen sem történik sokszor

Megbírságoltak egy 103 éves olasz nőt, mert lejárt jogosítvánnyal és biztosítás nélkül vezetett.

Autók negatív extrákkal

450 ezer kilométert tüntettek el egy Volvo számlálójából, hogy jobb áron eladhassák. Ilyen és ehhez hasonló rekordok születtek tavaly.

...
2024.03.14. 11:24

Autók negatív extrákkal

450 ezer kilométert tüntettek el egy Volvo számlálójából, hogy jobb áron eladhassák. Ilyen és ehhez hasonló rekordok születtek tavaly.

LEGO-BMW csodák

A Speed Champions sorozat 676 alkatrészből álló újdonságaként lesznek kaphatók a BMW versenyautói LEGO-készletben.

...
2024.03.10. 14:18

LEGO-BMW csodák

A Speed Champions sorozat 676 alkatrészből álló újdonságaként lesznek kaphatók a BMW versenyautói LEGO-készletben.