2020.12.16, 07:05
Célkeresztben a mobileszközhasználók

Egyre többen használják vezetés közben a mobileszközeik különböző funkcióit. És erre egyre jobban odafigyelnek az európai hatóságok.

Korábbi cikkünkben már ismertettük, hogy a VÉDA-rendszer a sebességtúllépéseken túl még milyen közlekedési szabálysértések lefülelésére alkalmas. Ezek között volt a kézből való mobiltelefonhasználat is, amely a tiltások ellenére egyre jellemzőbb vezetés közbeni cselekedet az autóvezetők részéről. Már rég nem csak a hívásindítás a gond, a mobileszközök felszaporodott funkcióinak a használata nagyon sok autóvezető figyelmét tereli el a vezetésről.

Ez pedig nagyon balesetveszélyes, nem véletlenül tiltják a legtöbb európai országban. Hollandiában 2002 óta tilos a telefonhasználat vezetés közben. A közelmúltban a tilalmat kiterjesztették minden mobil eszközre, például táblagépekre vagy navigációs eszközökre. A rendelet az ugyan kézhasználat nélküli, váll és fül közé fogott telefonhasználatot is tiltja. A hollandok 240 euró pénzbírsággal honorálják a rajtakapott sofőröket.

Azonban a mobileszközhasználat nehezen bizonyítható. Ezért 2018 óta a holland hatóság saját intelligens kamerarendszer kifejlesztésén dolgozott, amelyekből az első két tesztpéldány már túl van az első bevetéseken. Azért döntöttek a speciális kamerák fejlesztése mellett, mert a hagyományos útszéli fix kamerákkal nem „látnak” be rendesen az autókba, így például a leengedett kézzel, ölben kezelt telefon sem látható.

Holland Kamerakep
Felüljáróról készített fotó telefonhasználó sofőrről

Már pedig a probléma akkut, hiszen a múlt évben klasszikus járőrözési módszerekkel is közel 120 000 szabálytalan mobileszköz-használatot jegyeztek. Az új kamera kisméretű és mobil, könnyen telepíthető. A felhasználási elképzelés szerint felüljárókról végzik velük az ellenőrzést, mert így belátnak a kocsiba (mint nálunk az útpálya fölötti állványra szerelt VÉDA-kamerák). A kamerához speciális szoftvert fejlesztettek, amely képes megkülönböztetni a mobileszközt minden mástól, például borotvától.

Az automatizálásra azért volt szükség, hogy elkerüljék az összes fénykép manuális értékelését. Az elképzelés életképességét a fent említett két tesztkamera a gyakorlatban bizonyította. Az intelligens kamerák éjjel-nappal bevethetők (infravörös képalkotásúak), az időjárástól is függetlenek. A tesztelés során mindössze 6 óra alatt a két kamera több mint négyszáz sofőrről készített képet miközben kézben tartva mobileszközt használtak vezetés közben: e képek alapján közel 100 000 euró pénzbírságot oszthattak volna ki.

Az eszközök bevezetése kapcsán aggodalmak merültek fel a személyiségi jogokat illetően: ezért a szoftverek az arcokat kitakarják. A büntethetőséghez a hollandoknak amúgy sincs szükség a vezető azonosítására, a bírságokat a nemzeti jog szerint a jármű tulajdonosának küldik, és nem a tényleges vezetőnek.

Mivel Hollandiában a számítások szerint minden harmadik baleset vezetés közbeni egyéb eszközhasználat (tehát az elterelt figyelem) következménye a sikeres tesztüzem kapcsán további kamerák beszerzése mellett döntöttek. 2021-re 12 kamera rendszerbe állítását határozták el. Az első kettővel a tesztidőszak lezárultával, december 7 óta végeznek éles bevetéseket.

Venom és a VW

A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.

...
2024.11.16. 14:59

Venom és a VW

A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.

Gyalogosan is ésszel

Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.

...
2024.11.16. 07:35

Gyalogosan is ésszel

Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.

Holland közlekedési szokások

Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.

...
2024.11.10. 07:01

Holland közlekedési szokások

Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.

Alig van, de több lehet

Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.

...
2024.11.04. 08:14

Alig van, de több lehet

Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.

Mintaadó Párizs

Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.

...
2024.11.02. 07:24

Mintaadó Párizs

Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.

Hogy az esés megúszhatóbb legyen

Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.

...
2024.10.31. 14:10

Hogy az esés megúszhatóbb legyen

Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.

Piacformálás

Hatályba lépnek a kínai elektromos járművekre kivetett uniós importvámok csütörtökön.

...
2024.10.30. 11:24

Piacformálás

Hatályba lépnek a kínai elektromos járművekre kivetett uniós importvámok csütörtökön.

A rossz idők szele hozta a harcias pickupot

Amit megtettek maguktól a harcban állók, azt most céges alapon is kínálatba vették. Katonai járművet fejlesztettek a Toyota Hilux pickup-ból.

...
2024.10.27. 08:43

A rossz idők szele hozta a harcias pickupot

Amit megtettek maguktól a harcban állók, azt most céges alapon is kínálatba vették. Katonai járművet fejlesztettek a Toyota Hilux pickup-ból.