Az üzembeállítása óta rendelkezik a sebességmérésen felüli képességekkel a fejlett VÉDA kamerás rendszer, amelyeket az alkalmazó hatóság a 2016-os indulás óta kihasznál a közlekedők ellenőrzésére.
Hat nappal ezelőtt röppent fel a sajtóhír, hogy a VÉDA rendszerben aktiválták a biztonságiöv-használatot figyelő és kiszűrő funkciót, és ezek alapján elkezdődik az autósok bírságolása. A mai, az ORFK-OBB által a Magyar Autóklubbal és a Continental Hungáriával tartott közös, más témájú sajtótájékoztatón Óberling József r.ezredes, az ORFK-OBB ügyvezető elnöke kitérve a VÉDA-témára elmondta, hogy a hírkeltés téves információn alapult.
A VÉDA rendszer az üzembe állítása óta képes a sebességtúllépésen kívül más jellegű szabálysértések kiszűrésére. Rendszám alapján felismeri a körözött gépjárművet, a lejárt fogalmival, vagy kötelező felelősségbiztosítás nélkül közlekedőket. A kamerarendszer látótávolságán belül detektálja a szabálytalan sávváltást, a szabálytalan sávhasználatot. És szintén képes megfelelő fényviszonyok között a biztonságiöv-használat elmulasztásának a felismerésére.
Mindezen képességeket a rendőrség a rendszerbe állítás óta használja. Azonban az így észlelt szabálysértések többsége, a sebességtúllépésen kívül nem tartozik az objektív felelősség körébe, tehát más eljárásrend vonatkozik az ilyen ügyekre. Első körben a szoftver azonosítja a szabályszegést. Minden esetet a rendőrség kollégái ellenőriznek, és csak olyan jut tovább eljárási szintre, amely felvételeken egyaránt pontosan azonosítható az elkövető gépjárműve, és maga a szabálysértés is.
Az eljárás olyan ügyekben indul meg, amelyekben egyértelmű a szabályszegés. De mivel nem tartozik az ügyek többsége az objektív felelősség alá, így az autót üzemeltetőnek kell nyilatkoznia, hogy a szabálysértés elkövetésének idejében ki vezette a gépjárművet. Mivel a törvények szerint fél évre visszamenőleg minden gépjármű-üzemeltetőnek (legyen magánember vagy cég) tudnia kell érdemben nyilatkoznia arról, hogy ki vezette a járművet, ez a válaszadás nem elkerülhető, de ettől függ az ügymenet további útja.
Óberling József r.ezredes felhívta a figyelmet rá, hogy nem érdemes a válaszadás megtagadásával próbálkozni, mert magánember esetén akár 500 000 forintos, jogi személy (cég) esetén akár 1 millió forintos bírságot kockáztat, aki így próbál kibújni a felelősség alól.
A hosszabb eljárási idő, valamint a detektált sebességtúllépésekhez képest arányaiban kisebb ügyszám miatt az autós társadalomban kevésbé tudatosult, hogy a VÉDA rendszer nem csak sebességet mér, hanem más szabálysértéseket is figyel. Mindezt bizonyítandó több felvételt bemutattak a sajtónak, amelyben láthatóak szabályszegő autósok, akik a biztonsági övet nem használták, a mobiltelefonjukat figyelték kézben tartva, vagy esetleg mindkettő. Olyan eset is látható volt, amikor egyértelmű a szabályszegés, és olyan is, amikor a szoftver jelzett, mert a világos biztonsági övvel rendelkező autó vezetője világos inget viselt, így nehezen volt kivehető az övhasználat: ezt a tévedés az ellenőrző ügyintézők vették észre, és természetesen nem indult eljárás.
Tehát a VÉDA rendszer nem csak sebességet mér, de az a leggyakoribb, a rendszer által feltárt szabálysértési forma. Ma Magyarországon viszonylag magas, 90 százalék fölötti az övhasználat, ehhez képest jóval többen hajtanak gyorsan. Így arányaiban kevés a VÉDA rendszer által feltárt biztonságiöv-használat elmulasztása jogsértés, amelynek így jóval kisebb a visszhangja a kipostázott sebességtúllépési büntetésekhez képest. De a rendszer aktív, és minden képességét használja a hatóság. Természetesen az lenne a legjobb, ha a szabályszegő autósok aránya annyira csökkenne, hogy alig hallanánk a VÉDA rendszerről, ugyanúgy, ahogy az övhasználati kultúra jó irányba tart az országban.
Új alagút épült
Hamarosan használatba vehetik az autósok az M85-ös út Sopront elkerülő szakaszát.
Új alagút épült
Hamarosan használatba vehetik az autósok az M85-ös út Sopront elkerülő szakaszát.
Elektromos teherautóknak építenek töltőhálózatot
Az E.ON Csoport és a MAN a teherautók számára alkalmas töltőhálózatot alakít ki Európában.
Elektromos teherautóknak építenek töltőhálózatot
Az E.ON Csoport és a MAN a teherautók számára alkalmas töltőhálózatot alakít ki Európában.
Szlovákia is bevezeti a napi matricát
Augusztus elsejétől Szlovákiában is kapható 1 napos autópálya matrica. Az éves matrica megszűnik.
Szlovákia is bevezeti a napi matricát
Augusztus elsejétől Szlovákiában is kapható 1 napos autópálya matrica. Az éves matrica megszűnik.
Könnyebben Ausztriába
Újabb gyorsforgalmi közúti kapcsolatot építenek ki Magyarország és Ausztria között.
Könnyebben Ausztriába
Újabb gyorsforgalmi közúti kapcsolatot építenek ki Magyarország és Ausztria között.
Teherautósok figyelmébe
Súlykorlátozást vezetnek be Jász-Nagykun-Szolnok vármegye északkeleti térségében.
Teherautósok figyelmébe
Súlykorlátozást vezetnek be Jász-Nagykun-Szolnok vármegye északkeleti térségében.
Kevesebbet törtük magunkat!
Elkészült a teljes autóparkra vetített kárgyakorisági statisztika a tavalyi évre. Tanulságos.
Kevesebbet törtük magunkat!
Elkészült a teljes autóparkra vetített kárgyakorisági statisztika a tavalyi évre. Tanulságos.
Élénk a használtautó-piac
Első fél éves rekordot állított fel a belföldi használtautó-piac.
Élénk a használtautó-piac
Első fél éves rekordot állított fel a belföldi használtautó-piac.
Nőtt az eladott új autók száma az EU-ban
Júniusban emelkedett a forgalomba helyezett új autók száma az egy évvel korábbihoz képest az Európai Unióban.
Nőtt az eladott új autók száma az EU-ban
Júniusban emelkedett a forgalomba helyezett új autók száma az egy évvel korábbihoz képest az Európai Unióban.