Magazin

Biztonságosabbak és takarékosabbak lesznek a kamionok

2019.05.22. 18:16

Növelhetik a gyártók a kamionok maximális megengedett hosszát, de csak a fülke jobb aerodinamikai és közlekedésbiztonsági célú formálása esetén. Az engedmény nem használható a terhelhetőség növelésére.

Man Kamion Terv Resize

Az Európai Unió Tanácsa jóváhagyta a jobb aerodinamikai jellemzők, illetve a biztonságosabb és kevésbé környezetszennyező közlekedés érdekében tervezett, nyújtott orr-résszel építendő teherautók használatát 2020. szeptember 1-től – közölte az uniós tanács szerdán. Az intézkedéstől azt várják, hogy bár megnő a tehergépjárművek megengedett legnagyobb hosszúsága, de a növekedést csak a vezetőfülke aerodinamikai kialakításának javítására lehet használni, a járművek hasznos teherbírásának növelésére nem. Így gazdaságosabb lehet az árufuvarozás a kisebb energiaigény miatt.
Az új típusú vezetőfülke kialakítással másodlagos hatásként javul a sofőr kilátása, így kisebb lesz a holttér, a vezetők könnyebben észrevehetik a veszélyeztetett úthasználókat, például a gyalogosokat és a kerékpárosokat. Emellett ütközés esetén a másoknak okozott károk vagy sérülések is kisebbek lehetnek a gyűrődőzóna növekedése miatt. Egy uniós becslés szerint ezzel évente akár 500 ember – főleg a városi területeken gyalogosan és kerékpárral közlekedők – életét lehet megmenteni. A kisebb légellenállásnak köszönhetően a várakozások szerint 10 százalékkal csökken majd az üzemanyag-fogyasztás.