Magazin

Hibázó autóversenyzők: az utcán megbüntetett vagy balesetező ászok

2020-07-05 09:24:27

Ódákat zenghetnek a legjobb autóversenyzők reakcióidejéről, emberfeletti képességeikről. De ha megvizsgáljuk a közúti baleseti statisztikákat, kiderül, hogy ők is csak emberek, és olykor bizony ők is hibáznak. A legtöbb F1-es rendőrsztori gyorshajtásról szól, de két korábbi világbajnok és futamgyőztes pilóta is akad, akinek a közúti gyorshajtás az életébe került.

Jensen Buttonx

A Brit Nagydíjra készült a Forma-1-es világbajnoki sorozat 1991 forró nyarán. A hazaiak kedvence, Nigel Mansell bombaformában volt: Mexikóvárosban egy hajszállal lemaradva második lett az egyre inkább magára találó Williams-Renault-val, az előző hétvégén pedig megnyerte a Francia Nagydíjat. A „Brit Oroszlán” ezzel felzárkózott a pontverseny 2. helyére, a szezont zsinórban négy győzelemmel kezdő Ayrton Senna mögé. A Brit Nagydíj szervezői több mint 100 ezer nézőre számítottak Silverstone-ban, ezért megerősítették a rendőri jelenlétet a pálya környékén. Senna pechjére, a brazil világbajnok ugyanis belefutott egy traffipaxba, 112 mérföld/órával hajtott egy 70-es szakaszon a közeli autópályán. Amikor a brit rendőrök lekapcsolták és igazoltatták, egyikük megkérdezte: mit képzel, ki maga, Nigel Mansell? – Nem, kérem, én Ayrton Senna vagyok – válaszolta az akkor kétszeres világbajnok, aki alig akarta elhinni, hogy nem ismerték fel.

Senna2 Resize
Senna a pálya szélén

Nehéz eldönteni, hogy a fenti eset tényleg megtörtént-e, vagy városi legenda csupán. Hasonló sztorit mesélt ugyanis az 1950-es évek brit legendája, a 16-szoros futamgyőztes Stirling Moss, akit állítása szerint az 1955-ös Brit Nagydíj megnyerése után kapcsoltak le a rendőrök gyorshajtásért („Mit képzel, kicsoda maga, Stirling Moss?”) és Niki Lauda is, akit a hetvenes évek derekán, a James Hunt-mánia csúcsán angol riválisával kevertek össze a rendőrök a Brands Hatch-i versenypálya környékén.

Jensen Button
Jensen Button-t töpbbször is megfogták a rend őrei, és nem csak a kedvenc BMW M-autóiban

A Forma-1-es pilóták természetesen gyorshajtás miatt kerülnek leggyakrabban a rendőrség látókörébe. Korábbi világbajnokok, a brazil Nelson Piquet, a finn Keke Rosberg vagy az angol Jenson Button; futamgyőztesek, mint Clay Regazzoni és Jean Alesi, vagy a négyszeres túraautó-világbajnok Yvan Muller pénztárcája is könnyebb lett már néhány zöldhasúval száguldozás miatt, nem is egy alkalommal. A legtökösebb autóversenyzők valahol még büszkék is arra, hogy a tilosban jártak, de a kapott pénzbüntetésről már nem szeretnek nyilatkozni. Ebben a műfajban alighanem Jenson Buttont tekinthetjük nem hivatalos rekordernek, akit első F1-es szezonjában, 2000. májusában (JB ekkor zsenge 20 éves volt) 225 km/órával fotóztak le egy BMW M3-assal a dél-franciaországi Montpellier közelében. A későbbi világbajnok büntetése 5000 francia frank (akkori árfolyamon kb. 263 ezer forint) volt, amit a derék Jenson nem tudott a helyszínen kifizetni, ezért rendőri díszkíséretet kapott az első bankautomatáig…

Lewis Hamilton is egy rendőrautóban végezte, amikor a 2010-es Ausztrál Nagydíj előtt este Melbourne utcáin „hoonigankodott” (az ausztrál illegális driftelőket nevezik így) egy Mercedes AMG C63-assal. Az akkor még a McLaren-Mercedes színeiben versenyző angol felhajtott egy pint sört a csapat szezonnyitó sajtóvacsoráján, és hirtelen jó ötletnek tartott egy kis gumifüstöléses csapatást a St. Kilda Beach melletti kétszer kétsávos úton. Az óceán partján andalgó párocskáknak és az éttermek teraszain ülőknek nagyon tetszett Hamilton bemutatója, a helyi zsaruknak már kevésbé: letartóztatták az F1-es pilótát, és csak Martin Whitmarsh, a McLaren csapatfőnökének közbenjárására engedték el. A pironkodó világbajnok így sűrű bocsánatkérések után végül ott lehetett az Ausztrál GP másnapi szabadedzésein.

Hamiltonmerc Gal3 Resize
Hamilton gumit égetett Ausztráliában az utcán: a rendőrség nem díjazta, a bérelt autóját elszállították

David Coulthard már visszavonult a versenyzéstől, amikor 2016-ban részt vett a Gumball 3000 verseny franciaországi szakaszán – és a száguldozás hajszál híján a jogsijába került. A korábbi Williams-, McLaren- és Red Bull-pilótát 178 km/órával mérték be a Párizs és Strasbourg közötti autópályán, sima 130-as táblánál. A skót végül megúszta 135 eurós (kb. 43 ezer forint) bírsággal, de a vele szemben intézkedő rendőr elmondta, ha csak egy km/órával gyorsabban ment volna, a helyszínen ugrott volna a jogosítványa.

Coulthard
Coulthard mosolya sem volt mindig őszinte

A közúti száguldozás halálos áldozatokat is követelt, és a Forma-1 visszavonult legendáit sem kímélte. A száguldó cirkusz első világbajnoka, Giuseppe Farina éppen Reimsbe tartott, ahol 1966 júliusában a Francia Nagydíjat rendezték. Az olasz legenda a Savoyai-Alpokon akart átkelni nem éppen visszafogott tempóban, de elvesztette uralmát Lotus Cortinája fölött, villanyoszlopnak ütközött és szörnyethalt. Farina egy megbeszélésre sietett a francia színészlegendával, Yves Montand-nal, aki egy kiégett ex-világbajnokot (vagyis lényegében Farinát) alakította volna az 1966-ban forgatott legendás mozifilmben, a Grand Prix-ben. Az olasz legenda, aki fénykorában olykor a nagy Fangiót is meg tudta verni, 59 évet élt.

Farina Baleset Resize
Farina balesete

Szomorú sors jutott Mike Hawthornnak is, akire az F1 egyik legbátrabb pilótájaként és legnagyobb „csajozógépeként” emlékezhetünk. A Ferrari angol pilótája nagy csatában legyőzte Stirling Mosst az 1958-as világbajnoki címért, majd váratlanul bejelentette, hogy visszavonul. Mint mondta, túl sok barátját veszítette el a versenypályán, és nem akarta tovább kockáztatni az életét. Hawthorn mindössze három hónapig élvezhette az F1-es világbajnok gondtalan Playboy-életét. 1959 januárjában gyorsulási versenybe keveredett Rob Walkerrel, a későbbi F1-es csapattulajdonossal az A3-as autópálya guildfordi szakaszán, amikor Hawthorn Jaguar sportkocsija eltalált egy útjelző táblát és elveszítette a kontrollt. Az F1 első brit világbajnoka az esőtől csúszós úton frontálisan karambolozott egy kisteherautóval, majd egy út széli fának ütközött, amit kidöntött – Hawthorn azonnal meghalt, mindössze 29 éves volt.

Hawthorn Crash
Hawthorn autója a baleset után

Clay Regazzoni a Ferrarinak szerzett vb-második hellyel (1974) örökre beírta magát a tifosók szívébe, de a bajuszos svájci „Super Mario” szerezte a Williams első GP-győzelmét is 1979-ben. Forma-1-es pályafutásának egy csúnya baleset vetett véget az 1980-as Long Beach-i futamon, amikor közel egy órán át lógott fejjel lefelé, mire ki tudták szabadítani a fejre állt versenygép roncsaiból. Súlyos gerincsérülése miatt deréktól lefelé lebénult, de ez nem akadályozta meg abban, hogy speciálisan átalakított kamionokkal többször is elinduljon a Párizs-Dakar-ralin. A sors fintora, hogy az elpusztíthatatlannak tartott „Rega” végül egy közúti balesetben vesztette életét 2006 decemberében, amikor Chrysler Voyagerével hátulról beleszaladt egy kamionba Parma közelében az autópályán. Az F1-ben nagy autótörőként ismert Andrea de Cesaris szintén az olasz autópályán lelte halálát 2014-ben, amikor Suzuki GSX-R motorjával elesett és fejjel a korlátnak csapódott Róma közelében.

Clay Regazzoni Resize
Clay Regazzoni autója a halálos baleset után

Egészen extrém módjai is voltak annak, hogy Forma-1-es versenyzők összeütközésbe kerültek a törvénnyel. Az 1970-es évek szupersztárja, James Hunt köztudottan nem vetette meg az italt és a szép nőket, de egy átmulatott éjszaka után nem akarták visszaengedni a silverstone-i versenypálya parkolójába, ahol a lakókocsija állt. Hunt hajnalban átmászott a kerítésen és feltörte a lakókocsi ajtaját, hogy végre alhasson, de a parkolóőr kihívta rá a rendőröket, akik beszállították éjszakára az illuminált sztárt. Néhány óra alvás után elengedték, Hunt másnap délután simán kvalifikálta Hesketh-Ford autóját, a vasárnapi versenyen pedig negyedikként értékelték.

Talán mind közül a legemlékezetesebb F1-es rendőrsztori azonban Bertrand Gachot nevéhez fűződik. A közepes képességű belga versenyző 1991 augusztusában szóváltásba keveredett egy londoni taxisofőrrel, aminek a derék Bertrand úgy vetett véget, hogy gázspray-vel lefújta a sofőrt, aki erre feljelentette. Az ügyet tárgyaló londoni bíró 30 napos elzárásra ítélte Gachot-t, ami azt jelentette, hogy nem vezethette a zöld Jordant a hazai versenyén, a Belga Nagydíjon. Eddie Jordan csapatfőnök kénytelen volt gyorsan találni valakit a börtönben kuksoló pilótája helyére, de ekkor már csak egy német újoncot, bizonyos Michael Schumachert tudta „leakasztani”. A zöldfülű német kapásból a 7. helyre kvalifikálta az ismeretlen Jordan-Fordot a számára ismeretlen spá-i pályán – a többi pedig már történelem.

 

A cikket írta Simon István, Forma 1 szakíró, több F1 könyv szerzője, ex-F1 szakkommentáror