Ódákat zenghetnek a legjobb autóversenyzők reakcióidejéről, emberfeletti képességeikről. De ha megvizsgáljuk a közúti baleseti statisztikákat, kiderül, hogy ők is csak emberek, és olykor bizony ők is hibáznak. A legtöbb F1-es rendőrsztori gyorshajtásról szól, de két korábbi világbajnok és futamgyőztes pilóta is akad, akinek a közúti gyorshajtás az életébe került.
A Brit Nagydíjra készült a Forma-1-es világbajnoki sorozat 1991 forró nyarán. A hazaiak kedvence, Nigel Mansell bombaformában volt: Mexikóvárosban egy hajszállal lemaradva második lett az egyre inkább magára találó Williams-Renault-val, az előző hétvégén pedig megnyerte a Francia Nagydíjat. A „Brit Oroszlán” ezzel felzárkózott a pontverseny 2. helyére, a szezont zsinórban négy győzelemmel kezdő Ayrton Senna mögé. A Brit Nagydíj szervezői több mint 100 ezer nézőre számítottak Silverstone-ban, ezért megerősítették a rendőri jelenlétet a pálya környékén. Senna pechjére, a brazil világbajnok ugyanis belefutott egy traffipaxba, 112 mérföld/órával hajtott egy 70-es szakaszon a közeli autópályán. Amikor a brit rendőrök lekapcsolták és igazoltatták, egyikük megkérdezte: mit képzel, ki maga, Nigel Mansell? – Nem, kérem, én Ayrton Senna vagyok – válaszolta az akkor kétszeres világbajnok, aki alig akarta elhinni, hogy nem ismerték fel.
Nehéz eldönteni, hogy a fenti eset tényleg megtörtént-e, vagy városi legenda csupán. Hasonló sztorit mesélt ugyanis az 1950-es évek brit legendája, a 16-szoros futamgyőztes Stirling Moss, akit állítása szerint az 1955-ös Brit Nagydíj megnyerése után kapcsoltak le a rendőrök gyorshajtásért („Mit képzel, kicsoda maga, Stirling Moss?”) és Niki Lauda is, akit a hetvenes évek derekán, a James Hunt-mánia csúcsán angol riválisával kevertek össze a rendőrök a Brands Hatch-i versenypálya környékén.
A Forma-1-es pilóták természetesen gyorshajtás miatt kerülnek leggyakrabban a rendőrség látókörébe. Korábbi világbajnokok, a brazil Nelson Piquet, a finn Keke Rosberg vagy az angol Jenson Button; futamgyőztesek, mint Clay Regazzoni és Jean Alesi, vagy a négyszeres túraautó-világbajnok Yvan Muller pénztárcája is könnyebb lett már néhány zöldhasúval száguldozás miatt, nem is egy alkalommal. A legtökösebb autóversenyzők valahol még büszkék is arra, hogy a tilosban jártak, de a kapott pénzbüntetésről már nem szeretnek nyilatkozni. Ebben a műfajban alighanem Jenson Buttont tekinthetjük nem hivatalos rekordernek, akit első F1-es szezonjában, 2000. májusában (JB ekkor zsenge 20 éves volt) 225 km/órával fotóztak le egy BMW M3-assal a dél-franciaországi Montpellier közelében. A későbbi világbajnok büntetése 5000 francia frank (akkori árfolyamon kb. 263 ezer forint) volt, amit a derék Jenson nem tudott a helyszínen kifizetni, ezért rendőri díszkíséretet kapott az első bankautomatáig…
Lewis Hamilton is egy rendőrautóban végezte, amikor a 2010-es Ausztrál Nagydíj előtt este Melbourne utcáin „hoonigankodott” (az ausztrál illegális driftelőket nevezik így) egy Mercedes AMG C63-assal. Az akkor még a McLaren-Mercedes színeiben versenyző angol felhajtott egy pint sört a csapat szezonnyitó sajtóvacsoráján, és hirtelen jó ötletnek tartott egy kis gumifüstöléses csapatást a St. Kilda Beach melletti kétszer kétsávos úton. Az óceán partján andalgó párocskáknak és az éttermek teraszain ülőknek nagyon tetszett Hamilton bemutatója, a helyi zsaruknak már kevésbé: letartóztatták az F1-es pilótát, és csak Martin Whitmarsh, a McLaren csapatfőnökének közbenjárására engedték el. A pironkodó világbajnok így sűrű bocsánatkérések után végül ott lehetett az Ausztrál GP másnapi szabadedzésein.
David Coulthard már visszavonult a versenyzéstől, amikor 2016-ban részt vett a Gumball 3000 verseny franciaországi szakaszán – és a száguldozás hajszál híján a jogsijába került. A korábbi Williams-, McLaren- és Red Bull-pilótát 178 km/órával mérték be a Párizs és Strasbourg közötti autópályán, sima 130-as táblánál. A skót végül megúszta 135 eurós (kb. 43 ezer forint) bírsággal, de a vele szemben intézkedő rendőr elmondta, ha csak egy km/órával gyorsabban ment volna, a helyszínen ugrott volna a jogosítványa.
A közúti száguldozás halálos áldozatokat is követelt, és a Forma-1 visszavonult legendáit sem kímélte. A száguldó cirkusz első világbajnoka, Giuseppe Farina éppen Reimsbe tartott, ahol 1966 júliusában a Francia Nagydíjat rendezték. Az olasz legenda a Savoyai-Alpokon akart átkelni nem éppen visszafogott tempóban, de elvesztette uralmát Lotus Cortinája fölött, villanyoszlopnak ütközött és szörnyethalt. Farina egy megbeszélésre sietett a francia színészlegendával, Yves Montand-nal, aki egy kiégett ex-világbajnokot (vagyis lényegében Farinát) alakította volna az 1966-ban forgatott legendás mozifilmben, a Grand Prix-ben. Az olasz legenda, aki fénykorában olykor a nagy Fangiót is meg tudta verni, 59 évet élt.
Szomorú sors jutott Mike Hawthornnak is, akire az F1 egyik legbátrabb pilótájaként és legnagyobb „csajozógépeként” emlékezhetünk. A Ferrari angol pilótája nagy csatában legyőzte Stirling Mosst az 1958-as világbajnoki címért, majd váratlanul bejelentette, hogy visszavonul. Mint mondta, túl sok barátját veszítette el a versenypályán, és nem akarta tovább kockáztatni az életét. Hawthorn mindössze három hónapig élvezhette az F1-es világbajnok gondtalan Playboy-életét. 1959 januárjában gyorsulási versenybe keveredett Rob Walkerrel, a későbbi F1-es csapattulajdonossal az A3-as autópálya guildfordi szakaszán, amikor Hawthorn Jaguar sportkocsija eltalált egy útjelző táblát és elveszítette a kontrollt. Az F1 első brit világbajnoka az esőtől csúszós úton frontálisan karambolozott egy kisteherautóval, majd egy út széli fának ütközött, amit kidöntött – Hawthorn azonnal meghalt, mindössze 29 éves volt.
Clay Regazzoni a Ferrarinak szerzett vb-második hellyel (1974) örökre beírta magát a tifosók szívébe, de a bajuszos svájci „Super Mario” szerezte a Williams első GP-győzelmét is 1979-ben. Forma-1-es pályafutásának egy csúnya baleset vetett véget az 1980-as Long Beach-i futamon, amikor közel egy órán át lógott fejjel lefelé, mire ki tudták szabadítani a fejre állt versenygép roncsaiból. Súlyos gerincsérülése miatt deréktól lefelé lebénult, de ez nem akadályozta meg abban, hogy speciálisan átalakított kamionokkal többször is elinduljon a Párizs-Dakar-ralin. A sors fintora, hogy az elpusztíthatatlannak tartott „Rega” végül egy közúti balesetben vesztette életét 2006 decemberében, amikor Chrysler Voyagerével hátulról beleszaladt egy kamionba Parma közelében az autópályán. Az F1-ben nagy autótörőként ismert Andrea de Cesaris szintén az olasz autópályán lelte halálát 2014-ben, amikor Suzuki GSX-R motorjával elesett és fejjel a korlátnak csapódott Róma közelében.
Egészen extrém módjai is voltak annak, hogy Forma-1-es versenyzők összeütközésbe kerültek a törvénnyel. Az 1970-es évek szupersztárja, James Hunt köztudottan nem vetette meg az italt és a szép nőket, de egy átmulatott éjszaka után nem akarták visszaengedni a silverstone-i versenypálya parkolójába, ahol a lakókocsija állt. Hunt hajnalban átmászott a kerítésen és feltörte a lakókocsi ajtaját, hogy végre alhasson, de a parkolóőr kihívta rá a rendőröket, akik beszállították éjszakára az illuminált sztárt. Néhány óra alvás után elengedték, Hunt másnap délután simán kvalifikálta Hesketh-Ford autóját, a vasárnapi versenyen pedig negyedikként értékelték.
Talán mind közül a legemlékezetesebb F1-es rendőrsztori azonban Bertrand Gachot nevéhez fűződik. A közepes képességű belga versenyző 1991 augusztusában szóváltásba keveredett egy londoni taxisofőrrel, aminek a derék Bertrand úgy vetett véget, hogy gázspray-vel lefújta a sofőrt, aki erre feljelentette. Az ügyet tárgyaló londoni bíró 30 napos elzárásra ítélte Gachot-t, ami azt jelentette, hogy nem vezethette a zöld Jordant a hazai versenyén, a Belga Nagydíjon. Eddie Jordan csapatfőnök kénytelen volt gyorsan találni valakit a börtönben kuksoló pilótája helyére, de ekkor már csak egy német újoncot, bizonyos Michael Schumachert tudta „leakasztani”. A zöldfülű német kapásból a 7. helyre kvalifikálta az ismeretlen Jordan-Fordot a számára ismeretlen spá-i pályán – a többi pedig már történelem.
A cikket írta Simon István, Forma 1 szakíró, több F1 könyv szerzője, ex-F1 szakkommentáror
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.