Akkumulátorok jövőidőben

2022.01.08. 11:09

Az új Toyota bZ4X akkumulátor-csomagja tíz év után is az újkori állapotának a 90 százalékos kapacitását ígéri.

A Toyota 25 éve hozta forgalomba az első akkumulátoros villanyautóját, a RAV4 EV-t, amelyet 2012-ben követett a típus második generációja. Utána hosszabb szünet után a C-HR EV folytatta a tisztán elektromos Toyoták sorát, amelyet a kínai piacra vezettek be Izoa néven. Ez nem jelenti azt, hogy nem gyűltek a tapasztalatok, hiszen a hibrid típusaikkal ömlöttek az akkumulátorokat illető üzemeltetési információk.

A tavalyi év második felében mutatták be a Toyota bZ4X elektromos autót, amelyben az új generációs akku-technológiát alkalmazzák. Az új akku megmutatja milyen irányba indult a japán óriás az akkumulátor-fejlesztés területén: három alapvető technológiára koncentrál a vállalat. Rövid távon finomítja nikkel metál-hidrid és lítiomion akkumulátorait, ezeket követik az új generációs lítiumion akkumulátorok, mindemellett igyekeznek kiküszöbölni a szilárd elektrolitos akkumulátorok sorozatgyártását hátráltató gátakat. Ez a két utóbbi technológia, amelytől forradalmat várnak az elektromobilitásban. Az elemzők úgy vélik 2025-től áll majd rendelkezésre ipari méretekben az új akkufaj.

A Toyota bZ4X fedélzeti rendszere még nem ezt az új generációs Li-Ion akkumulátort alkalmazza, de a technológia finomításával nagyobb hatékonyságot értek el. Az új akku 30 százalékkal olcsóbban gyártható, a jelenlegieknél nagyobb fajlagos kapacitást kínál, és ami különösen fontos: élettartama meghaladja a most alkalmazott megoldásokét. A Toyota azt ígéri, hogy a bZ4X akkumulátorcsomagja tíz év elteltével is eredeti kapacitásának 90 százalékáig lesz tölthető. Összehasonlításként: ez az érték a mai „átlagakkuknál” nem haladja meg a 70 százalékot.

Tehát egy új típusú akkuval szerelt Toyota villanyautó a számítások szerint 28 százalékkal messzebb tud majd eljutni egy feltöltéssel, mint egy hozzá eredetileg hasonló paraméterekkel rendelkező versenytársa. 2025 után az új generációs lítiumion energiatárolók további 50 százalékos árcsökkenést ígérnek azonos kapacitás mellett. A kétlépcsős fejlesztéssel a következő 4-5 öt év alatt a harmadára – a jelenlegi költségek 35 százalékára – csökkenhet az akkumulátorok ára, és így válhatnak olcsóbbá a villanyautók – legalábbis a Toyotánál, de vélhetően a többi gyártó is erre törekszik.

Legfrissebbek