2009.07.06, 16:07
Agresszív vezetés


Agresszív viselkedés a mások elé bevágás is - nem verseny


A fejlett országok majd mindegyikében tanulmányozzák a vezetők viselkedését és keresik a balesetveszélyes agresszív vezetés ellenszerét. Sőt, itthon is készült tanulmány: Papp Jánosné közlekedéspszichológus az Állami Közúti Műszaki és Információs Közhasznú Társaság megbízásából írta.


A megkérdezett magyar vezetők több mint a fele vallotta, hogy szokott agresszíven viselkedni az utakon, meglepő, hogy a nők közel a férfiakéval egyező arányban nyilatkoztak így. Jellemző, hogy a kérdőívet kitöltő autósok önmagukat feleolyan agresszívnak ítélték meg, mint a közlekedés többi résztvevőjét.


Leginkább a sávváltáskori tolakodást, valamint a kis követési távolság tartását, szlengesen a „letolást” említették, mint leggyakrabban előforduló agressziót. Emellett a villogást, az irányjelzés nélküli sávváltást róják fel egymásnak az autósok. A nagyon agresszív viselkedéssel ritkábban találkoznak, ide sorolható az elsőbbségadás tudatos elmulasztása, a besorolás durva kikényszerítése, a büntető magatartás, például a másik akadályozása. A mutogatás, fenyegetés sem gyakori, viszont annak érezzük, hiszen a többinél felkavaróbb esemény.


Érdekes az agresszív viselkedés kiváltotta reakció: a legtöbben csak magukban dühöngenek, jó rész tudomást sem vesz az esetről vagy megértően viselkedik – gondolván, hogy biztos siet a másik, azért vezet durván. Azonban nem ritkák a balesetveszélyes reakciók, például a felveszem a kesztyűt viselkedés szülte versenyzés, illetve többen pánikba esnek. A legkevesebben a stresszes eset után kiállnak pihenni és megnyugodni.


Persze, mint mindenre, az agresszív vezetésre is akad bőven magyarázat. A legjellemzőbb az időhiányra való hivatkozás, gyorsabbnak tartott vezetési stílussal spórolnak időt. Érdekes, hogy azok a megkérdezettek, akik már törtek autót, a személyes problémákat jelölték meg a legfőbb kiváltó okként.


Megoldásként a magukat nem agresszívnek tartók a rendőri jelenlét fokozását, a büntetések szigorítását tartják. Azonban ennél többen szavaznak arra, köztük a gyorsabb előrehaladásért tudatosan agresszív, magukat annak valló sofőrökkel, hogy jobb forgalomszervezéssel, nagyobb áteresztő képességű utakkal lehet gátat vetni az autósok fokozódó agresszivitásának.


Jelenleg több tanulmány szerint az agresszív vezetési stílus egyre nagyobb teret nyer. Német felmérés szerint a sportos életstílus is ludas, amely elvárja a dinamikus haladást akkor is, ha csak agresszív viselkedéssel kényszeríthető ki. A hollandok azt bizonyították, hogy az emberek a közlekedésben agresszívabbak, mint az életben, tehát a flusztrációikat, a hatalomvágyukat a volán mögött vezetik le és élik ki.


A magyar csapat Budapesten, Székesfehérváron és az M1, M7 autópályán, valamint a 6-os úton a forgalmat is megfigyelte. A tapasztalatuk, hogy a gyorsforgalmi utakon a sebességhatárokat betartók váltanak ki a többiekben agresszív viselkedést, országutakon még teherautók is megpróbálták letolni a szabályosan haladó figyelő kocsit. A városi példákból budapestit ragadunk ki: az M1-M7 bevezetőszakaszának városi részén csúcsidőben, mikor a lassabb sávban 1500 autó haladt el óránként 200-an tolakodtak be a gyorsabból egy óra alatt. Néha egy bekéredzkedés egy percig is eltartott.


Valószínű, hogy rövid időn belül nem javul látványosan az útjaink áteresztő képessége, így a dugókkal és a lassú haladással továbbra is számolnunk kell. Mivel sok időt töltünk kocsiban, hogy azt miként tesszük, az csak rajtunk múlik. Bár néha nehéz, de több türelemmel és rugalmassággal kell a többi autóshoz viszonyulnunk.

Minden a játékkal indul

A Toyota technológiai kutatási központjában a világon elsőként tudták összehangolni két önvezető autó határtartományon való mozgását.

...
2024.07.25. 07:23

Minden a játékkal indul

A Toyota technológiai kutatási központjában a világon elsőként tudták összehangolni két önvezető autó határtartományon való mozgását.

Parkolás, tankolás, útdíj Olaszországban

Számunkra idegen forgalomtechnikai megoldások és magas büntetési tételek intik óvatosságra az Itáliába utazót.

...
2024.07.24. 10:49

Parkolás, tankolás, útdíj Olaszországban

Számunkra idegen forgalomtechnikai megoldások és magas büntetési tételek intik óvatosságra az Itáliába utazót.

E-bringa ami mégsem az

Lefoglaltak Hollandiában 3500 kínai elektromos kerékpárt közlekedésbiztonsági okokból. Már nem annyira kerékpárok, inkább motorkerékpárok.

...
2024.07.23. 07:38

E-bringa ami mégsem az

Lefoglaltak Hollandiában 3500 kínai elektromos kerékpárt közlekedésbiztonsági okokból. Már nem annyira kerékpárok, inkább motorkerékpárok.

Turisták a célpontjai az olasz autópálya-bűnözőknek

Új lopási módszert azonosított a hatóság Olaszországban. Az autópályákon működő bandák megtévesztéssel igyekeznek pénzt kicsalni az áldozataiktól.

...
2024.07.18. 12:41

Turisták a célpontjai az olasz autópálya-bűnözőknek

Új lopási módszert azonosított a hatóság Olaszországban. Az autópályákon működő bandák megtévesztéssel igyekeznek pénzt kicsalni az áldozataiktól.

Kereszteződés figyelés

Alapvetően a tilos jelzésen áthaladók lefülelésére fejlesztették ki a Poliscan Redlight ellenőrző eszközt, ami azonban nem csak a tiloson áthaladók megörökítésére képes.

...
2024.07.08. 10:57

Kereszteződés figyelés

Alapvetően a tilos jelzésen áthaladók lefülelésére fejlesztették ki a Poliscan Redlight ellenőrző eszközt, ami azonban nem csak a tiloson áthaladók megörökítésére képes.

Vasúti és közúti retróhétvége a Balatonnál

A nosztalgiajárművek kedvelőit várja a MÁV-VOLÁN-csoport retrórendezvénye a Balatonnál szombaton és vasárnap.

...
2024.07.05. 08:18

Vasúti és közúti retróhétvége a Balatonnál

A nosztalgiajárművek kedvelőit várja a MÁV-VOLÁN-csoport retrórendezvénye a Balatonnál szombaton és vasárnap.

Válassz okosan, vezess biztonságosan

Folytatódik a Diageo és az Attraction ittas vezetés elleni kampánya az ORFK-OBB és Talmácsi Gábor támogatásával.

...
2024.07.03. 08:07

Válassz okosan, vezess biztonságosan

Folytatódik a Diageo és az Attraction ittas vezetés elleni kampánya az ORFK-OBB és Talmácsi Gábor támogatásával.

A budapestiek évi 2 napot ülnek dugóban

A budapesti dugók nem is olyan nagyok: a forgalmi dugók világranglistáján csak a 72. helyen áll a magyar főváros.

...
2024.07.02. 08:32

A budapestiek évi 2 napot ülnek dugóban

A budapesti dugók nem is olyan nagyok: a forgalmi dugók világranglistáján csak a 72. helyen áll a magyar főváros.