2017.02.28, 08:09
A motorosok nehezebben észlelhetők!

A motorkerékpárosokat érintő személysérüléses közúti balesetek hátterében számos ok áll. A balesetek egy része a motorkerékpárosok hibájára vezethető vissza, amikor a járművezető valamilyen közlekedési szabályt gondatlanul, vagy szándékosan megsért (az előzetes adatok szerint tavaly 1 316 balesetből 636-ot okozott motorkerékpáros). A legjellemzőbb ok a gyorshajtás, mely a motoros balesetek mintegy 60%-ában játszik szerepet.

A motorkerékpárost érintő balesetek másik részéért azonban más közlekedő (pl. gépjárművezető, gyalogos stb.) okolható. A gépjárművezetők sajnálatos módon sokszor nem számolnak azzal a ténnyel, hogy a motorosok sérülési/halálozási kockázata kiemelkedően magas, ezen túlmenően a motorkerékpáros észlelhetősége a jármű kisebb mérete miatt korlátozottabb, valamint a kétkerekű jármű közlekedése is instabilabb.

A motorkerékpárosok nehezebb észlelhetősége azt követeli meg a gépjárművezetőktől, hogy a közúti kereszteződéshez érve – ahol elsőbbségadási kötelezettségük van – alaposabban, hosszabban és figyelmesebben nézzenek körül, valóban győződjenek meg arról, hogy egyik irányból sincs olyan veszély, mely elindulásuknak az akadályát jelentheti, és szemükkel ilyenkor ne csak a nagyobb méretű gépjárműveket „keressék”, hanem a kisebb méretű, keskenyebb, és ezáltal nehezebben észlelhető kétkerekűeket is!

Erre a komoly közlekedésbiztonsági kockázatra hívja fel a figyelmet az angol „Take Longer To Look A Bike” közlekedésbiztonsági kampány, mely keretében fél perces sokkoló spot is készült.

A kampányt Stephen Hammond közúti biztonsági miniszter hirdette meg, és 1,3 millió font összeget használtak fel erre a célra. A kampány megindítását néhány éve szándékosan a tavaszi motoros szezonkezdet időszakára időzítették, amikor hirtelen megnő a közúti forgalomban részt vevő motorosok száma, és az autósok jellemzően még nincsenek hozzászokva a motorosok tömeges megjelenéséhez, és az ezzel járó közlekedésbiztonsági többlet-kockázatokhoz.

A „Take Longer To Look A Bike” kampány fő üzenete az, hogy az autósok a különböző manőverek során (útkereszteződésbe behajtás, kanyarodáskor elsőbbségadás stb.) legyenek különösen figyelmesek, hosszabb ideig és alaposabban figyeljék meg a közlekedési környezetet, annak biztonságos voltát, továbbá ha motort észlelnek, akkor gondoljanak arra is, hogy annak nyergében egy hús-vér ember, azaz sérülékeny motoros is ül.

Az Egyesült Királyság baleseti adatai szerint a motorkerékpárosok a közúti forgalomban részt vevők mindössze az 1%-át teszik ki, ugyanakkor a közúti halálozások 19%-ában motorkerékpáros az áldozat. A szigetországban naponta átlagosan 30 motoros szenved sérülést, vagy veszíti életét balesetben, és ez a „Think!” közlekedésbiztonsági kampány-sorozatot meghirdető kormányzat szerint elfogadhatatlan és sürgős beavatkozásra kötelezi az érintett szaktárcákat.

A „Take Longer To Look A Bike” kampány sokkoló hatású rövidfilmje

Aki focit nézne élőben

Június 15-én lép pályára a magyar labdarúgó válogatott Kölnben, az Európa-bajnokságon.

...
2024.05.09. 13:24

Aki focit nézne élőben

Június 15-én lép pályára a magyar labdarúgó válogatott Kölnben, az Európa-bajnokságon.

Nosztalgiázás Budapesten

Májustól októberig minden hétvégén hangulatos tömegközlekedési nosztalgiajáratok közlekednek Budapesten.

...
2024.05.09. 05:20

Nosztalgiázás Budapesten

Májustól októberig minden hétvégén hangulatos tömegközlekedési nosztalgiajáratok közlekednek Budapesten.

Hova jut a világ? Hernyótalpas Porsche!

„Márpedig ilyen állat nincs! – mondja a klasszikus viccben a székely bácsi, amikor meglátja az állatkertben a zsiráfot.

...
2024.05.05. 06:34

Hova jut a világ? Hernyótalpas Porsche!

„Márpedig ilyen állat nincs! – mondja a klasszikus viccben a székely bácsi, amikor meglátja az állatkertben a zsiráfot.

Jó magyar eredmény az önvezető autók versenyén

5. helyen zárt a HUMDA Lab az Abu Dhabi Autonomous Racing League önvezető autóversenyen.

...
2024.05.04. 14:14

Jó magyar eredmény az önvezető autók versenyén

5. helyen zárt a HUMDA Lab az Abu Dhabi Autonomous Racing League önvezető autóversenyen.

Közlekedésbiztonsági utca a XI. Rendőrnapon

A XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapon április 27-én „Közlekedésbiztonsági utcát” is találhattak a Városligetbe látogatók. Látogató pedig voltak bőven!

...
2024.04.30. 08:34

Közlekedésbiztonsági utca a XI. Rendőrnapon

A XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapon április 27-én „Közlekedésbiztonsági utcát” is találhattak a Városligetbe látogatók. Látogató pedig voltak bőven!

Az idei kedvenc kerékpárút

A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.

...
2024.04.27. 07:35

Az idei kedvenc kerékpárút

A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

...
2024.04.25. 06:19

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

...
2024.04.23. 13:15

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.