Az amerikai hadsereg számára az Oshkos Defence bemutatta az első tölthető-hibrid harcjárművet.
Az Oshkosh Defense a meglévő, sorozatban gyártott Joint Light Tactical Vehicle (JLTV) típusból alakított ki tölthető (plug-in) hibrid változatot. Az „eJLTV” jelzésű könnyű páncélozott járművet január 26-án mutatták be. Kiemelték, hogy teljesen elektromos üzemben is használható, ez egy „csendes hajtás”, amely módban a szimpla dízel változatokhoz képest csökkentett akusztikai és hőjellemzőkkel rendelkezik, így nehezebben felderíthető a harctéren. Az eJLTV további előnye, hogy képes más eszközöket elektromos árammal, „export power” módban táplálni.
Az USA Védelmi Minisztériuma (DOD) még nem rendelte meg a járművet, de az amerikai hadsereg érdeklődést mutatott a teljesen elektromos vagy hibrid-elektromos járművek iránt. A katonák számára a lényeg, hogy a normál változatokhoz képest valami értékes pluszt adjon a hibrid hajtásláncú jármű. Nagy a tét, mert a tervek szerint több mint 49 000 JLTV-t rendelnének, amelyet a Humvee utódjaként terveznek, ezek közé beférne pár drágább hibrid is.
Az eJLTV fejlesztésekor a tehergépjárművekre és katonai technikákra szakosodott Oshkosh a már meglévő elektromos haszonjárművek (EV) technológiáit házasították a moduláris felépítésű JLTV-vel. A JLTV-ből több mint 15 000-et gyártottak már, igazi többcélú harcjármű, a harctéri mentőktől a páncélvadászig bármit összelegózhatnak belőle. Az új elektromos rendszer a JLTV bármelyik változatánál bár némi többletsúlyt jelent, de alapvetően nem változtat a jármű méretein vagy az általános képességein.
Az egyik legnagyobb kérdés a tölthető elektromos járművek bevezetése kapcsán a töltőállomások és más elektromos infrastruktúra iránti igény, amely a harci zónában gyakorlatilag nem állhat rendelkezésre. Az Oshkosh ezért döntött a hibrid meghajtás mellett, mert a JLTV dízelmotorja képes feltölteni a hibridjármű lítium-ion akkumulátorait. A gyártó szerint a dízelmotor 30 perc alatt képes feltölteni az eJLTV akkumulátorát. A teljes feltöltés 30 percnyi elektromos működést biztosít a jármű vezetési módjától függően, és a vezetők menet közben válthatnak a dízel és a „csendes hajtás” üzemmódok között.
Ez utóbbi előnye, hogy az új csendes hajtásrendszerrel az ellenség nem fogja hallani az eJLTV-ket. Az elektromosáram tárolókapacitás megléte azt is jelenti, hogy a jármű nagy áramigényű működésfenntartó, vagy fegyverrendszereit a dízelmotor beindítása nélkül is lehet üzemeltetni. Sőt a gyártó kiemeli, hogy az eJLTV akár 115 kilowatt teljesítményt is képes „exportálni”, így hasznos lehet mobil erőműként, amely szükségtelenné teszi a vontatott generátorokat.
A hadsereg korábban hibrid dízel-elektromos Humvee-kel kísérletezett 2011-ben, de akkor arra jutottak, hogy majd a jövő akkumulátortechnológiái teszik életképessé ezt a koncepciót. Glenn Dean tábornok, a US Army Ground Combat Systems vezetője azt nyilatkozta, hogy a teljesen elektromos járművek katonai célra még alkalmatlanok. Esetleg a robotplatformok kapcsán van most esélyük. Példaként említette, hogy ha a jelenlegi technológiát vesszük alapul, akkor egy elektromos üzemű M1 Abrams tank működtetéséhez akkora akkumulátortelepre lenne szükség, mint maga a harckocsi (ami 50 tonna feletti öntömegű). Dean azonban hozzátette, hogy a hadsereg megvizsgálja az Oshkosh hibrid elektromos rendszerét, mert érdekes lehetőségek lehetnek benne.
Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott
Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.
Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott
Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.
2026-ban Budapesten
A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.
2026-ban Budapesten
A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.
Terjed a roliellenesség
Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.
Terjed a roliellenesség
Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.
Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra
Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.
Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra
Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.
Big data a napi autózásban
Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.
Big data a napi autózásban
Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.
Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?
A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.
Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?
A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.
Napfény, meleg, és motorkerékpárok!
Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.
Napfény, meleg, és motorkerékpárok!
Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.
Seprűvel a vihar ellen
A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.
Seprűvel a vihar ellen
A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.