2014.03.07, 09:32
50 000 diákpilóta Németországban

Németországban az iskolába járó gyermekek biztonságos közlekedését, úttesten való átkelését nem csak a rendőrök vigyázzák. Több mint hat évtizede, 1953. óta működik ugyanis a közlekedést segítő szolgálat a Schülerlotsen” („Diáksegítő”, vagy a szlengben inkább használatos „Diákpilóta”) program keretében. A későbbiekben a program a hivatalos „Verkehrshelfer” („Közlekedési segítő”) megnevezést kapta, ez a felirat szerepel az érintettek ruházatán is.
A német program a hazaitól eltérően nem csak szeptember hónapban, hanem a veszélyesnek tartott iskolák környékén tanévkezdéstől tanévzárásig tart. A neon sárga fényvisszaverő mellényükről és sapkájukról, valamint jelzőtárcsájukról jól felismerhető, előzetesen felkészített közlekedők látják el ezt a feladatot. A segítők száma szövetségi szinten jelenleg 50 000 körül van, s tevékenységüket jogszabály határozza meg. 
A segítők lehetnek idősebb diákok, továbbá szülők és egyéb felnőttek, akik megfelelő kiválasztáson és képzésen esnek át. A részvétel önkéntes. A segítők képzése, a felszerelés és öltözet biztosítása a helyi rendőrség feladatát képezi (a VDA, azaz Német Autóipari Egyesület két évtizede szponzorálja a programot).
Közlekedési segítő már olyan tanuló is lehet, aki betöltötte a 13. életévét, a 7-dik osztályba regisztrálták, s a kiképzésen sikeresen megfelelt. (Brandenburg tartományban a 11. életév és 5-dik osztály elérése a feltétel). A német rendőrség álláspontja szerint a „Schülerlotsen” feladata egyáltalán nem nehéz, amennyiben az érintett személy jól felkészült. 
Az előzetes kiképzés szövetségi tagállamonként eltérően 6-12 órát vesz igénybe. A segítőknek a fontosabb közlekedési szabályok mellett ismerniük kell a KRESZ alapvető meghatározásait (féktávolság, fékút stb.), tisztában kell lenniük a közúti közlekedés egyéb területeivel, s rendelkezniük kell a közeledő járművek haladási sebessége megbecslésének képességével.
Németországban 1982 óta megrendezik a „Ki a legjobb iskolai segítő („Wer ist der beste Schülerlotse?”) vetélkedőt. A felmenő rendszerű vetélkedő-sorozatnak városi, kerületi, tartományi és szövetségi (országos) döntője van. A szövetségi döntőt minden évben ősszel rendezik meg a tartományi győztes közlekedési segítők részvételével. A döntő két napos. Az első nap az érintetteknek egy 60 kérdésből álló elméleti tesztet kell kitölteniük. Másnap a gyakorlati megmérettetésre kerül sor, vitatható konfliktushelyzetek megítélésével, közeledő személygépkocsi sebességének, s a sebességhez tartozó féktávolságnak a megbecslésével stb. Az eseményről, s Németország legjobb közlekedési segítőjéről a német média minden esztendőben hírt ad.
A „Vekrehrshelfer” program rendkívüli sikereket ért el Németországban. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint a balesetben megsérült és meghalt gyermekek számának alakulása. Páratlan eredmény, hogy a program meghirdetésének évétől, azaz 1953-tól kezdve egyetlen gyermek sem szenvedett súlyos, vagy halálos sérüléseket olyan kijelölt gyalogos átkelőhelyen, amelyet közlekedési segítő biztosított. Több mint hat évtized alatt!
A tradicionális program tovább folytatódik, a közlekedési segítők és a rendőrség közötti együttműködés németesen precíz, a „diákpilóták” száma a „Mach mit und werde Schülerlotse” (Csináld velünk és legyél Diáksegítő!”) kampánynak köszönhetően tovább nő. Németországban úgy tartják, hogy aki a sajátja mellett más biztonságáról gondoskodik, szociális és társadalmi érettségéről, elkötelezettségéről tesz tanúbizonyságot.
 

Használtautó: kell az utánpótlás

Feléledt októberben a használtautó-behozatal, valamiből fedezni kell a lakossági autócsere-igényeket.

...
2025.11.07. 09:27

Használtautó: kell az utánpótlás

Feléledt októberben a használtautó-behozatal, valamiből fedezni kell a lakossági autócsere-igényeket.

Beváltak az okoszebrák

Külföldre is exportálná az ötletét az okoszebrák magyarországi fejlesztője.

...
2025.10.30. 05:25

Beváltak az okoszebrák

Külföldre is exportálná az ötletét az okoszebrák magyarországi fejlesztője.

Elismerést kapott a Magyar Közúttól az ORFK-OBB ügyvezető elnöke

Óberling József rendőr ezredes kiérdemelte a „Magyar Közútért Díjat”.

...
2025.10.15. 16:11

Elismerést kapott a Magyar Közúttól az ORFK-OBB ügyvezető elnöke

Óberling József rendőr ezredes kiérdemelte a „Magyar Közútért Díjat”.

Elvitték a Skoda Scala nyereményautót!

A múlt hétvégi döntővel véget ért a „Közlekedik a család” vetélkedő idei epizódja. Ügyes munkával, odafigyeléssel a Békés vármegyei Zahorán család nyerte a döntőt.

...
2025.10.11. 11:12

Elvitték a Skoda Scala nyereményautót!

A múlt hétvégi döntővel véget ért a „Közlekedik a család” vetélkedő idei epizódja. Ügyes munkával, odafigyeléssel a Békés vármegyei Zahorán család nyerte a döntőt.

Bevált az iskolautca Rákosligeten

Jól bevált a gyakorlatban a fővárosban, a XVII. kerületi Gregor József Általános Iskolánál kialakított iskolautca.

...
2025.10.08. 05:35

Bevált az iskolautca Rákosligeten

Jól bevált a gyakorlatban a fővárosban, a XVII. kerületi Gregor József Általános Iskolánál kialakított iskolautca.

MÁV elismerést kapott az ORFK-OBB ügyvezető elnöke

A MÁV a közösségi közlekedés szolgálatáért kitüntette Óberling József rendőr ezredest.

...
2025.10.03. 16:04

MÁV elismerést kapott az ORFK-OBB ügyvezető elnöke

A MÁV a közösségi közlekedés szolgálatáért kitüntette Óberling József rendőr ezredest.

E-roller: ahogy a rendőrség látja

Amíg nem készül el az új KRESZ, addig az elektromos rollereket és más mikromobilitási eszközöket a jelenlegi jogi-, szabályozási környezetbe kellett behelyezni. Ismertetjük.

...
2025.10.02. 18:45

E-roller: ahogy a rendőrség látja

Amíg nem készül el az új KRESZ, addig az elektromos rollereket és más mikromobilitási eszközöket a jelenlegi jogi-, szabályozási környezetbe kellett behelyezni. Ismertetjük.

Az M1 autópálya átépítésének ütemterve

A Magyar Állammal kötött Koncessziós Szerződés szerint az M1 autópálya M0-Bicske közötti szakasza 2028. 08.31-ig, a Concó pihenőig tartó szakasz pedig 2029.08.31-ig készül el.

...
2025.09.03. 07:31

Az M1 autópálya átépítésének ütemterve

A Magyar Állammal kötött Koncessziós Szerződés szerint az M1 autópálya M0-Bicske közötti szakasza 2028. 08.31-ig, a Concó pihenőig tartó szakasz pedig 2029.08.31-ig készül el.