Az elektromos meghajtású járművek még drágák, és a hatótávolságuk csak a legfrissebb modelleknek közelíti meg a hagyományos hajtású járművekét. A buszoknál is ez a helyzet.
Az elektromos autók tiszták és csendesek, de még nincs meg a legjobb felhasználási metódusuk. A haszongépjárművek, illetve a buszok esetén is hasonló az állás, de ott a hatótáv kérdése még élesebben kirajzolódik. Viszont lépni kell itt is, mert például a történelmi városrészekből a világ egyre több pontján tiltanák ki a dízeleket.
Bár már Magyarországon is gyártanak elektromos buszt, a kínai BYD Komáromban, illetve szolgálatban is állnak a BKV-nál a Modulo kis elektromos midibuszai, a klasszikus európai gyártóktól sok ilyen irányú hír nem érkezett. Kitekintve a világba érdekes tendencia rajzolódik ki: azok az országok, ahol elmaradottabb a közlekedési infrastruktúra, az elavult buszokat váltó típusok sokszor elektromosak. Élen jár ebben Kína, ahol a tömegközlekedési járművek újra cserélésekor 99% volt elektromos meghajtású, de ott van az élen Kazahsztán és India, a maga tízezres elektromos busz rendelésével.
Az alkalmazásra nálunk is történtek lépések: az Ikarus a kínai partnerével közösen gyártott elektromos busza körülbelül 120 millió forintba kerül majd, drága ugyan, de az e-busz megtérülési ideje jóval rövidebb. A közelmúlt hírei szerint Salgótarjánban már dolgoznak is egy vonalon, illetve szolgálatban állnak a BKV-nál a Modulo kis elektromos midibuszai. Egy 12 méteres, dízelmeghajtású tömegközlekedési jármű ára most hozzávetőlegesen 70-80 millió forint között van. A tervek megvalósulásához így komoly támogatás szükséges –nemcsak Magyarországon, hanem a világszerte preferált megoldáshoz mindenütt komoly állami támogatás jár.
Csak példaként Berlinben csak egy buszvonal járműveinek cseréjéhez a szövetség kormány 4,1 millió euróval járul hozzá. A legutóbbi hírek szerint a magyar kormány vizsgálja annak lehetőségét, hogy a 25 ezernél nagyobb lélekszámú városokban három év múlva kizárólag elektromos, vagy más, például gázhajtású környezetkímélő buszokat használjanak tömegközlekedésre.
A minibusz kategóriában, pont az idegenforgalomban jól alkalmazható járművek is felbukkannak már a piacon elektromos hajtással. A buszgyártási hagyományokkal rendelkező Iveco bemutatta az elektromos kisbuszát, amely a már évek óta kínált elektromos Iveco Daily haszonjármű alapjain készült el. E nulla károsanyag-kibocsátású, 20-22 személyes, minibusz kategóriájú jármű hatótávolsága két, vagy három nagy energiasűrűségű nátrium-nikkel-klorid akkumulátorával 100, illetve 160 kilométer.
Az alternatív meghajtású mini-midibuszok már napjainkban is jól használható megoldást jelenthetnek a frekventált idegenforgalmi helyek megóvásához, mert többnyire ezeket a helyszíneket sorolják be a legmagasabb levegőtisztasági kategóriába, kényszerítve az idegenforgalmat és a tömegközlekedést a záró emissziós, például az elektromos megoldásra.
Országos hóhelyzet
Az utak burkolata havas, latyakos szinte az ország egész területén. A tisztítást folyamatosan végzik, de továbbra is torlódásokra kell számítani.
Országos hóhelyzet
Az utak burkolata havas, latyakos szinte az ország egész területén. A tisztítást folyamatosan végzik, de továbbra is torlódásokra kell számítani.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.
Fékezés után gyorsítást várnak
Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.
Fékezés után gyorsítást várnak
Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.
Spórolnak a biztosításon
Az alkuszszövetség szerint a vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány.
Spórolnak a biztosításon
Az alkuszszövetség szerint a vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány.
Újpesti felújítást tervez a BKK
Budapesten az újpesti István út és a Pozsonyi utca felújítását készíti elő a BKK.
Újpesti felújítást tervez a BKK
Budapesten az újpesti István út és a Pozsonyi utca felújítását készíti elő a BKK.
10 km kilenc milliárd forintból
Átadták a 441-es számú főút Nagykőrös és Kecskemét közötti felújított szakaszát.
10 km kilenc milliárd forintból
Átadták a 441-es számú főút Nagykőrös és Kecskemét közötti felújított szakaszát.
Olcsóbb így a biztosítás
A kgfb-kampány első hetében a kötelező gépjármú felelősségbiztosításukat lecserélők átlagosan 29,6 százalékot spórolhattak a díjon.
Olcsóbb így a biztosítás
A kgfb-kampány első hetében a kötelező gépjármú felelősségbiztosításukat lecserélők átlagosan 29,6 százalékot spórolhattak a díjon.
Korlátozás az M31-esen
Az M31-es autópályán, Gödöllő térségében híd dilatációs elemek javítása miatt van terelés.
Korlátozás az M31-esen
Az M31-es autópályán, Gödöllő térségében híd dilatációs elemek javítása miatt van terelés.