Nem csak a műszaki vizsgaállomásokon tapasztalható zsúfoltság a hátulütője annak, hogy sokan éltek-, vagy inkább visszaéltek azzal, hogy a covid-időszakban a lejárt műszakis autókat tovább lehetett használni.
Be kell sétálni pár olyan autószervizbe, ahol műszaki vizsgáztatást is vállalnak és máris meg lehet azon döbbeni, hogy mennyire „legatyásodott” autókkal közlekedtek sokan az elmúlt időszakban. Míg a békeévekben a vizsgára bejelentett, illetve vizsgáztatási szándékkal szervizekre bízott autók 20-30 százalékán szokott lenni olyan nagy hiba, ami biztos bukást jelentene a vizsgasoron, az elmúlt két hónapban ez az arány sokkal rosszabb lett. A megkérdezett szerelők szerint most a kocsik felén kellett olyan javítást végezni, ami olyan hibát hárított el, ami önmagában vizsgaképtelenséget jelentett.
Az időszakos műszaki vizsgákon a hibákat is kategorizálják. Léteznek olyan „nagy” hibák, amelyek önmagukban buktatják a vizsgát: például egy repedt flexibilis fékcső, világító ellenőrző lámpa, főtartóelem korróziója. És léteznek olyan „kis” hibák, amelyek miatt nem buktatják meg az autót: a kis hibákból több megléte okozhat vizsgaképtelenséget. A szervizek beszámolói szerint nem csak a nagyhibák, hanem a kicsik is felszaporodtak. Mintha az, hogy a belföldi autóhasználathoz nem kellett a járványveszély időszaka alatt lejárt műszakikat meghosszabbítani, az alól is felmentést adott volna az autósoknak, hogy karbantartsák, vagy karbantartassák a négykerekűiket.
Pedig a papír érvényeségétől függetlenül az autók a használattól ugyanúgy koptak, tehát igényelték volna a karbantartást. Nem is gondolnánk, hogy a két évente (új autóknál négy év után, taxiknál, veteránoknál évente) kötelező műszaki vizsga milyen hatással van az autópark átlagos állapotára. Legalább akkor kapnak egy alaposabb ellenőrzést a kocsik.
És miket láttunk? Leginkább azt, hogy a csereérett alkatrészekkel tovább használták a kocsikat. Legyenek ezek futóműelemek, gömbfejek, szilentek – sokan az életveszélyesség határán járó futóművű autókkal jelentek meg a szervizekben. És nem kell itt csak az autóparkunk átlagéletkorának megfelelő, vagy annál idősebb kocsikra gondolni: öt éves autó is lehet széthasznált. Tehát leginkább a rossz futómű, a kopott abroncsok, a repedt szélvédők és a hibára figyelmeztető műszerfali fények (motorhiba, légzsákhiba) megléte adta a legtöbb munkát a szerelőknek a tíz éves koron belül.
A tíz év fölötti autók esetén a rozsda egyre jelentősebb gond, 10 év után már megjelenhet, haladva a 15 év felé egyre gyakoribb, 15 év fölött pedig az a ritkább eset, ha nincs gond a korrózióval. Vannak autótípusok, amelyek jobban bírják, és vannak, amelyeket fiatalabb korban leterít a korrózió. Ami érdekesség, hogy az elmaradt karbantartások miatt bent felejtett kopott alkatrészek is elindultak a felbomlás útján: normál időszaknál sokkal többször fordult elő, hogy rozsdás rugótányérokat, lengéscsillapítót, porvédőlemezeket ástak ki a szerelők a kívülről épnek és egészségesnek látszó autók alól.
A „covid-vizsga” jelenségkör úgy gondoljuk országos szinten gazdagította az autósokat azzal a tapasztalattal, hogy nem szabad elhanyagolni az autókat. A karbantartás elmaradása nem csak biztonsági kockázatot jelent az utakon, hanem bizony jelentős javítási többletköltséggel jár, mert sok továbbhasznált rossz alkatrész okoz újabb hibákat. Továbbá az ütemesen cserélt, javított kocsin a szervizre költött összeg időben eloszlik, míg egyben kifizetni mindig fájóbb. És az sem elhanyagolható mellékhatás, hogy egy rossz állapotú autó piaci értéke mindig alacsonyabb egy karbantartott autóénál. Jelenleg, a használtautók felértékelődésének az idején azok műszaki állapota különösen fontos szempont a piacon.
Vasárnaptól kaphatóak a jövő évi autópálya-matricák.
December 1-jétől megvásárolhatók a 2025-ös autópálya használati jogosultságok. Az új évre ismét emelkednek mind az autópálya-matrica árak, mind a büntetések.
Vasárnaptól kaphatóak a jövő évi autópálya-matricák.
December 1-jétől megvásárolhatók a 2025-ös autópálya használati jogosultságok. Az új évre ismét emelkednek mind az autópálya-matrica árak, mind a büntetések.
Drágul a parkolás Budapesten
Változik a parkolási rend a fővárosban, a részletekről még tárgyalnak, a díjemelés már biztosnak tűnik.
Drágul a parkolás Budapesten
Változik a parkolási rend a fővárosban, a részletekről még tárgyalnak, a díjemelés már biztosnak tűnik.
Az Opel a legnépszerűbb használtautó
A magyar használtautó-piacon októberben 81 100 személygépkocsi cserélt gazdát.
Az Opel a legnépszerűbb használtautó
A magyar használtautó-piacon októberben 81 100 személygépkocsi cserélt gazdát.
Áramot benzinkúton
Az OMV 2025 végéig közel 50 ultragyors elektromos-töltőpont átadását tervezi.
Áramot benzinkúton
Az OMV 2025 végéig közel 50 ultragyors elektromos-töltőpont átadását tervezi.
Ha olcsóbb, akkor is drágább?
Netrisk: a kgfb-kampány első két hetében 5 százalékkal nőttek a díjak éves szinten.
Ha olcsóbb, akkor is drágább?
Netrisk: a kgfb-kampány első két hetében 5 százalékkal nőttek a díjak éves szinten.
Bekeményítettek az olaszok
Olaszországban szigorították a KRESZ-t, zéró toleranciát léptetnek életbe a drogfogyasztással és a mobiltelefon használattal szemben.
Bekeményítettek az olaszok
Olaszországban szigorították a KRESZ-t, zéró toleranciát léptetnek életbe a drogfogyasztással és a mobiltelefon használattal szemben.
Országos hóhelyzet
Az utak burkolata havas, latyakos szinte az ország egész területén. A tisztítást folyamatosan végzik, de továbbra is torlódásokra kell számítani.
Országos hóhelyzet
Az utak burkolata havas, latyakos szinte az ország egész területén. A tisztítást folyamatosan végzik, de továbbra is torlódásokra kell számítani.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.