Idén az osztrákok kezdték, most úgy néz ki a németek folytatják a zajos motorkerékpárok kitiltásának a gyakorlatát a kedvelt kirándulóhelyekről.
Németországban is a végéhez közeledik az a vitasor, amelyet a zajos motorkerékpárok közúti tiltásának az ügyében folytatnak a törvényhozók és az érdekvédelmi szervezetek. Jelenleg úgy tűnik, hogy számítani kell jövőre ez ügyben korlátozásokra, mert Európa első ilyen jellegű szabályozását már idén bevezették, méghozzá Ausztriában. Tirolban több útvonalszakaszról időszakosan kitiltották a különösen zajos motorkerékpárokat, legyenek osztrákok, vagy külföldiek, a rendőrség pedig ellenőrizte a szabályozás betartását és ha szükséges 220 eurós büntetéssel honorálta.
Ausztria június 10-től október 31-ig tiltotta ki Tirol egyes útjairól az olyan motorkerékpárokat amelyeknek az állóhelyzeti zajszintje meghaladja a 95 decibelt. A szabályozás tehát nem csupán a kipufogócserélt, „tuningolt” motorokra vonatkozik, mert akad jónéhány típus, amelynek a zajszintje gyárilag meghaladja a fenti értéket. Például BMW S 1000 RR, Ducati Multistrada 1260, Harley Dyna Street Bob. A tiltott útvonalszakaszok határainál a rendőrség visszafordította a zajos motorokat, akit pedig már az útvonalon hajtva tetten érnek, az kapta a bírságot.
A motorkerékpár zajalapú forgalmi tiltása tehát elindult már. Indokként Ingrid Felipe, a tiroli kormányzóhelyettes a lakosság zajvédelmét említi. Az osztrák motorkerékpáros szövetség, az ARGE Zweirad képviselője úgy nyilatkozott, hogy örülnek annak, hogy nem teljes körű motorkerékpár-forgalmi tiltást vezettek be az említett útvonalakon, mert az előzetes egyeztetéseken az általános lezárás volt a végül bevezetett zajkorlátozás alternatívája.
Az ARGE szerint Ausztriában forgalomban lévő motorkerékpároknak körülbelül a hét százaléka érintett a korlátozás által. A német MOTORRAD motoros újság szerkesztősége készített egy még korántsem teljes gyűjtést az érintett motorkerékpár-típusokról: Aprilia V4 Tuono 1100 (96 dB(A)), Aprilia RSV4 1100 (105 dB(A)), Aprilia RSV4 1000 RR (96 dB(A)), BMW S 1000 RR (98 dB(A)), Ducati Hypermotard SP (97 dB(A)), Ducati Multistrada 1260 (102 dB(A)), Ducati Diavel (102 dB(A)), Ducati SuperSport (98 dB(A)), Harley-Davidson Dyna Street Bob (97 dB(A)), Harley-Davidson FXDR 14 (97 dB(A)), Harley-Davidson 1200 Custom (99 dB(A)), Harley-Davidson Sportster Forty Eight (99 dB(A)), Kawasaki Z 900 (97 dB(A)), KTM 890 Duke (96 dB(A)).
A FEMA (az európai motoros szervezetek szövetsége) kritikáját fejezte ki a tiroli útvonalzárásokkal kapcsolatban. Véleményük szerint az egyes motorosok vezetési stílusa jelenti a valódi problémát. A nagyon sportos vezetési stílusa nagyobb zajjal jár, így a meghozott intézkedésekkel a régió lakóit nem szabadították meg a zajterheléstől. Ahelyett, hogy a vadul hajtó, és így zajosan közlekedő motorosokat vonták volna ki a forgalomból, sok figyelmes motorosnak is szenvednie kell a tiroli vezetőség döntésétől.
Ez jellemző példa a kollektív szabályozásra, hiszen az egyes, zajosan közlekedő motorosok kiszűrése, szabálytalanságuk bizonyítása sokkal több energiát, erőt, figyelmet igényel, mint egy átfogó szabályozás bevezetése. Ilyen szempontból érthető az osztrák gyakorlat, és a lakosság ilyen irányú kívánsága is: gondoljunk csak arra, hogy a Mecsek, a Mátra, vagy Visegrád hegyi útjainak környezete egy-egy szép nyári hétvégén milyen zajterhelésnek van kitéve, ami a lakosságon kívül a pihenni vágyókat is rendkívül zavarja. Az erdők állatvilágáról nem is beszélve.
Minthogy a magyar jogalkotás több területen is példaadónak tekinti a német és az osztrák gyakorlatot, így érdemes figyelni rá, mire jutnak a németek ez ügyben. A közlekedési zaj csökkentése érdekében a német Szövetségi Tanács (Bundesrat) tervezi, hogy engedélyezni fogja a szövetségi államoknak, hogy vasárnaponként és ünnepnapokon korlátozhassák a motorkerékpárok forgalmát.
A Civey közvélemény-kutató felmérése szerint (augusztus 14-16 között 5001 embert kérdeztek meg), amelyet a “Der Spiegel” megbízásából végzett, a németek többsége támogatja a hangos motorkerékpárok ideiglenes vezetési tilalmát egyes útvonalakon. Pontosabban a megkérdezettek mintegy 71 százaléka támogatja azt az elképzelést, hogy egyes útvonal-szakaszokról időszakosan tiltsák ki a különösen hangos motorkerékpárokat.
Azonban Andreas Scheuer szövetségi közlekedési miniszter elutasítja a motorkerékpárok vasárnapi vezetési tilalmát. Szerinte a meglévő szabályok megfelelőek. A zajvédelmi okokból tervezett vasárnapi és munkaszüneti napokon történő forgalmi tilalmak helyett szigorítanák az új motorkerékpárok megengedett zajkibocsátását 80 decibelre. Ez körülbelül megfelel egy elhaladó kamion zajterhelésének. Mindemellett a szabálytalanul átalakított motorok tulajdonosait a jövőben szigorúbban büntetnék.
Mindemellett még a német motorosok szövetsége, a BVDM (Bundesverband der Motorradfahrer) is elismeri, hogy baj van a motorkerékpárok zajkeltésével. Azonban Michael Lenzen, a szövetség elnöke kiemelte, hogy a kisebbség helytelen magatartása nem okozhatja az összes motoros „megbüntetését”. A Szövetségi Környezetvédelmi Ügynökség ellenben támogatja a motorkerékpárok korlátozott pihenőnapi forgalmi tilalmának a bevezetését. És még sokan mások is így gondolják, mint Baden-Württemberg tartomány zöld közlekedési minisztere, Winfried Hermann, aki kijelentette, hogy: “A motorkerékpároknak csendesebbé kell válniuk és halkabban kell közlekedniük. A vakmerő vezetésnek pedig súlyosabb következményekkel kell járnia.”. Mint mondta, hogy ha a hatóság határozottan fellép a városokban zajló illegális utcai autóversenyekkel szemben, akkor tegye ezt meg a vidéki utakat versenypályának néző motorosok kapcsán is, hiszen a törvény mindenkire vonatkozik.
Közben az osztrák tiltásokat feloldották, hiszen lejárt a kijelölt határidő, majd tavasszal lehet számítani az újbóli bevezetésre (a következő útvonalakat érintete: B 198 Lechtalstraße Steegtől (Vorarlberg államhatár) Weißenbach am Lechig, B 199 Tannheimerstraße Weißenbach am Lechtől Schattwaldig (Németország államhatár), L 21 Berwang-Namloser Straße Bichlbachtól Stanzachig, L 72 Hahntennjststraffe (a hágó teteje), L 246 Hahntennjochstraße Imst-től (a hágó teteje) az Imst Vogelhandelweg kereszteződésig, L 266 Bschlaber Straße Elmen-től Pfafflar-ig). Németországban pedig tovább folyik a vita, de várhatóan valamilyen döntés legkésőbb a tavasszal, tehát a motorkerékpáros szezon kezdetére születni fog. Akkor pedig nem lehetetlen, hogy nálunk is napirendre kerül a téma.
Drágul a parkolás Budapesten
Változik a parkolási rend a fővárosban, a részletekről még tárgyalnak, a díjemelés már biztosnak tűnik.
Drágul a parkolás Budapesten
Változik a parkolási rend a fővárosban, a részletekről még tárgyalnak, a díjemelés már biztosnak tűnik.
Az Opel a legnépszerűbb használtautó
A magyar használtautó-piacon októberben 81 100 személygépkocsi cserélt gazdát.
Az Opel a legnépszerűbb használtautó
A magyar használtautó-piacon októberben 81 100 személygépkocsi cserélt gazdát.
Áramot benzinkúton
Az OMV 2025 végéig közel 50 ultragyors elektromos-töltőpont átadását tervezi.
Áramot benzinkúton
Az OMV 2025 végéig közel 50 ultragyors elektromos-töltőpont átadását tervezi.
Ha olcsóbb, akkor is drágább?
Netrisk: a kgfb-kampány első két hetében 5 százalékkal nőttek a díjak éves szinten.
Ha olcsóbb, akkor is drágább?
Netrisk: a kgfb-kampány első két hetében 5 százalékkal nőttek a díjak éves szinten.
Bekeményítettek az olaszok
Olaszországban szigorították a KRESZ-t, zéró toleranciát léptetnek életbe a drogfogyasztással és a mobiltelefon használattal szemben.
Bekeményítettek az olaszok
Olaszországban szigorították a KRESZ-t, zéró toleranciát léptetnek életbe a drogfogyasztással és a mobiltelefon használattal szemben.
Országos hóhelyzet
Az utak burkolata havas, latyakos szinte az ország egész területén. A tisztítást folyamatosan végzik, de továbbra is torlódásokra kell számítani.
Országos hóhelyzet
Az utak burkolata havas, latyakos szinte az ország egész területén. A tisztítást folyamatosan végzik, de továbbra is torlódásokra kell számítani.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.
Fékezés után gyorsítást várnak
Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.
Fékezés után gyorsítást várnak
Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.