Évtizedek óta most először Húsvétkor nem az ittas vezetők kiszűrésére koncentrál a rendőrség, hanem a biztonságiöv használatát ellenőrzi! Kapcsolják be az öveket!
Az elmúlt években az ittas járművezetők által okozott balesetek száma folyamatosan csökkent, ami azt mutatja, hogy a közlekedők többsége tisztában van az ittas vezetés kiemelt veszélyességével. A rendőrség így idén Húsvétkor először szakít a korábbi évtizedek gyakorlatával, és a fokozott húsvéti közúti ellenőrzések során a biztonsági eszközök, azon belül is elsődlegesen a biztonságiöv használatának ellenőrzésére helyezi a hangsúlyt. Az ittas vezetés kapcsán a rendőrség bízik a közlekedők józanságában és felelős viselkedésében.
A taktikaváltásra az indokot az adta, hogy a március elején megtartott egyhetes biztonságiöv-elllenőrzési akció során a korábbi évekhez képest több ilyen jellegű szabályszegéssel szembesült a rendőrség. Holott a korábbi években a biztonságiöv-használat folyamatosan emelkedett: lényegében a legutóbbi 2018-as felmérés idején már tíz autósból kilenc bekötötte az övét. Legalábbis az első üléseken, a hátul utazók még mindig gyakran hanyagolják az övhasználatot, az autóban ülők fele hátul ülve nem kapcsol övet (2015-ben a hátul ülők közül csak 38 százalék kapcsolt övet, ez változott 2018-ra fele-fele arányra).
A tapasztalatok szerint a biztonsági öv használatának elmulasztása jellemzőbb a városi környezetre. Holott a biztonsági öv minden ütközési sebesség mellett védi a használóját, megóvva a sérüléstől, vagy csökkentve a sérülés mértékét. A komoly gond még az övek használatának az elmulasztásakor, hogy a kocsik egyéb biztonsági rendszerei sem tudják kifejteni a hatásukat, ha nincs becsatolva az ember. Ugyanis a légzsákok elműködése azzal a feltételezéssel időzített, hogy a bent ülők használják az övet – öv nélkül maga a légzsák is sérüléseket okozhat.
A biztonsági övek rendelkeznek úgynevezetett övfeszítő rendszerrel: ezek akkor aktiválódnak, amikor az ütközés megtörténik (gyorsulásérzékelők jelei alapján lépnek működésbe). Az övfeszítő, mint a neve is mutatja megfeszíti a biztonsági övet, így szorosan az üléshez húzza a testet. Így megfelelő lesz a távolság az elműködő légzsák és a védendő emberi test között, valamint a megfeszülő öv megakadályozza azt is, hogy az ember kicsússzon az öv alól (egy ütközésnél nagyon nagy energiák szabadulnak el). Ez utóbbi is megtörténhet, hiába vannak úgy kialakítva a korszerű autók ülései, hogy ezt akadályozzák: ez is csak becsatolt öv mellett működik.
Tehát a biztonsági öv használatának nagyon nagy a szerepe abban, hogy egy esetleges baleset során milyen mértékű sérüléseket szerezhetnek a résztvevők. Nem véletlenül tették kötelezővé, például Magyarországon pontosan 45 éve! A biztonsági öv használatának az elmulasztását természetesen szankcionálja a hatóság: lakott területen belül 10 000 Ft, lakott területen kívül 15 000 Ft, autópályán és autóúton 20 000 forint a büntetés mértéke. Ha az utas nem csatol, akkor a büntetést is neki szabják ki!
Idén tehát a fokozott közúti ellenőrzések során Húsvétkor a biztonságiöv-használata kerül fókuszba. Azonban ez nem jelenti azt, hogy az ittas vezetés megengedett! Ha az ellenőrzést végző rendőrök ittasságra utaló jeleket figyelnek meg, akkor előkerül a légalkoholmérő készülék, amely minden járőrnél felszerelés. Az ittas vezető rendszerint más közlekedési szabályokat is megszeg, hiszen a „józan” ítélőképesség hátrébb lép az alkoholos befolyásoltság miatt: a tapasztalt rendőrök így igen jó eséllyel szúrják ki az ittas vezetőket a forgalomban!
Összegezve: kérjük a hétvégén a húsvéti időszakban is tartsák be a szabályokat, figyeljenek egymásra! Számítsanak a közutakon a fokozott rendőri jelenlétre, de kérjük Önöket ne csak emiatt csatolják be az életmentő biztonsági öveket, hanem józan megfontolásból! És kérjük, hogy az autóvezetést választók kerüljék a szeszesital fogyasztását, mert az ittas állapot és az autóvezetés összeférhetetlen!
Ha olcsóbb, akkor is drágább?
Netrisk: a kgfb-kampány első két hetében 5 százalékkal nőttek a díjak éves szinten.
Ha olcsóbb, akkor is drágább?
Netrisk: a kgfb-kampány első két hetében 5 százalékkal nőttek a díjak éves szinten.
Bekeményítettek az olaszok
Olaszországban szigorították a KRESZ-t, zéró toleranciát léptetnek életbe a drogfogyasztással és a mobiltelefon használattal szemben.
Bekeményítettek az olaszok
Olaszországban szigorították a KRESZ-t, zéró toleranciát léptetnek életbe a drogfogyasztással és a mobiltelefon használattal szemben.
Országos hóhelyzet
Az utak burkolata havas, latyakos szinte az ország egész területén. A tisztítást folyamatosan végzik, de továbbra is torlódásokra kell számítani.
Országos hóhelyzet
Az utak burkolata havas, latyakos szinte az ország egész területén. A tisztítást folyamatosan végzik, de továbbra is torlódásokra kell számítani.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.
Fékezés után gyorsítást várnak
Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.
Fékezés után gyorsítást várnak
Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.
Spórolnak a biztosításon
Az alkuszszövetség szerint a vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány.
Spórolnak a biztosításon
Az alkuszszövetség szerint a vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány.
Újpesti felújítást tervez a BKK
Budapesten az újpesti István út és a Pozsonyi utca felújítását készíti elő a BKK.
Újpesti felújítást tervez a BKK
Budapesten az újpesti István út és a Pozsonyi utca felújítását készíti elő a BKK.
10 km kilenc milliárd forintból
Átadták a 441-es számú főút Nagykőrös és Kecskemét közötti felújított szakaszát.
10 km kilenc milliárd forintból
Átadták a 441-es számú főút Nagykőrös és Kecskemét közötti felújított szakaszát.