Baleset-megelőzés

Történelmi visszatekintő

2019-05-23 09:29:58

A közúti halálozások számának alakulása Magyarországon 1957 és 2018 között.

Halálos Baleset Az M1 Esen Győrnél

Magyarország közúti közlekedésbiztonsági helyzete – az európai uniós tagállamok döntő többségéhez hasonlóan – az elmúlt időszakban összességében kedvezően alakult. Napjainkban nagyobb biztonsággal lehet közlekedni közútjainkon, mint az elmúlt évtizedekben bármikor. Ez a folyamat azonban korántsem volt töretlen, hiszen az évtizedek során különböző hosszúsági kedvező és kedvezőtlen időszakok váltották egymást.

A rendszerváltás idején a közúti közlekedésbiztonság helyzete drámai képet nyújtott, és az azt követő közlekedésbiztonsági eredmények, valamint az annak biztosításához kapcsolódó feltételrendszer csak hosszú évek munkája révén alakult ki.

 

A hazai közlekedésbiztonság mélypontja 1990. volt, amikor a balesetben meghalt személyek száma elérte a történelmi maximumot. Abban az évben összesen 2 432 fő vesztette életét közútjainkon, így hazánk volt az egyik negatív példa a közúti biztonság szempontjából kontinensünkön. Akkoriban több országban (Egyesült Királyságban stb.) éppen azért nem javasolták Magyarországot úti célnak megválasztani, mert hazánkban a közlekedés biztonságát túl magas kockázatúnak ítélték.

 

A 90-es években jelentős erőfeszítések történtek a helyzet javítása érdekében, mely következtében 2000-re a személysérüléses közúti balesetek száma 37%-kal, míg a halálos áldozatok száma 51%-kal csökkent annak ellenére, hogy ebben az időszakban 18%-kal nőtt a nyilvántartásban szereplő hazai gépjárműállomány. Az ittasan okozott balesetek aránya is 15,3%-ról 11,8%-ra csökkent. Az ezredfordulót követően – 2001. és 2006. között – hazánk közlekedésbiztonságát összességében kedvezőtlen statisztikai adatok jellemezték, majd 2007-től kezdődően a trendben határozott irányváltás történt.

A célirányos kormányzati és egyéb beavatkozásokat követően (szabályozási háttér jelentős módosítása, az objektív felelősség bevezetése, a hatékonyabb ellenőrzések, infrastrukturális fejlesztések, preventív munka stb.) 2008 és 2013 között a közúti halálos áldozatok száma soha nem tapasztalt mértékben csökkent, és hasonlóan kedvezően alakultak a személysérüléses közúti balesetek mutatói is. Ez volt hazánk közúti közlekedésbiztonságának legsikeresebb időszaka a magyar baleseti statisztikai rendszer fennállása óta (még a 90-es évek eredményeit is felülmúlva).

2013 után azonban a főbb tendenciák ismét kedvezőtlenné váltak (egy-egy terület, mint például az ittas vezetés és a gyermek áldozatok kivételével) és a 2018. évi előzetes adatok is a személysérüléses balesetek, valamint a közúti halálozások számának eltérő mértékű növekedéséről számolnak be.

Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2018. január 01. és december 31. között összesen 16 757 személysérüléses közúti balesetet okoztak Magyarország közútjain, melyek során 629 fő halt vesztette életét, és 5 496 fő szenvedett súlyos sérüléseket. A közúti balesetek több mint kétharmadát kitevő könnyű sérüléses balesetekben 16 246 fő sérült meg enyhébben. A közúti halálozási adatokat alapul véve a 2018 évi áldozatszám hozzávetőlegesen az 1961 évi helyzetnek felel meg (akkor 622 fő halt meg a közutakon). Hatalmas különbség ugyanakkor, hogy időközben a hazai gépjármű állomány csaknem ötvenszeresére nőtt!

A 2019. évből statisztikai szempontból négy teljes hónap telt el. Örömteli hír, hogy a rendőrség által gyűjtött előzetes – a balesetet követő 24 órás helyzetnek megfelelő adatok – kifejezetten kedvező képet mutatnak, gyakorlatilag valamennyi fő értékelési szempontból. 2019. január 01 és április 30. között a személysérüléses közúti balesetek száma 4,6%-kal csökkent az elmúlt év azonos időszakához képest, míg ennél is nagyobb mértékben, 14%-kal kevesebben vesztették életüket közúti balesetben hazánk útjain. Az idei I-IV. havi 153 közúti halálos áldozat 25 fővel kevesebb a tavaly ilyenkor regisztráltnál, és a 2013. évi 143 áldozat után a második legkedvezőbb időarányos érték évtizedünkben. Reméljük, hogy ez a kedvező irány az elkövetkezendő időszakban tovább folytatódik!