Baleset-megelőzés

Korlátozott számú halálos baleset a korlátozások áprilisában Európában

2020-07-14 07:26:31

A „kevesebb autózó kevesebb baleset” képlet igazságát támasztják alá az áprilisi európai baleseti statisztikák. Azonban a forgalomcsökkenéssel rendre nem volt arányos a baleseti számok csökkenése.

Oktoberi Balesetek 5

Áprilisban majdnem minden európai országban csökkent a halálos balesetek száma a koronavírus járvány megfékezésére hozott korlátozó intézkedések miatt. „2020 áprilisában Európa-szerte átlag 36 százalékkal csökkent a közúti halálozások száma” – jelezte a belga nonprofit szervezet, a European Transport Safety Council beszámolójából, akik 25 Uniós tagállam adatait vetették össze korábbi évek statisztikáival. Az intézet az áprilisi adatokat az előző három év azonos időszakában mért számok átlagához hasonlította.

A vírusveszélyre az európai országok zöme szigorú intézkedések bevezetésével válaszolt: korlátozták a be- és kiutazást, digitális oktatást rendeltek el és a lakosságot is a négy fal között tartották. Kétségtelen, hogy a veszélyhelyzet gazdasági károkkal járt szerte a világon, viszont a vírus megjelenésére adott reakciók néhány pozitív következményt is okoztak a közlekedésbiztonságot és a környezetvédelmet illetően.

A korlátozások életbe lépését követően a 25 uniós ország közül 19-ben egyértelmű csökkenés volt megfigyelhető a halálos közúti balesetek számában: a legnagyobb visszaesést Olaszországban naplózták, ahol 84 százalékkal csökkent a halálos esetek száma, de Belgium, Spanyolország, Franciaország és Görögország is 59 százalék feletti értékekről számolt be. Sajnos akadnak olyan tagállamok is, ahol nem csökkent a közúti halálos balesetek száma: Dániában és Hollandiában ugyanis alig változott, sőt Svédországban, valamelyest nőtt is az érték a korábbi évekhez képest (Svédországban a vírusintézkedések megkésettek voltak és a korlátozások a többi európai országban tapasztaltakhoz képest gyengébbek).

A közúti balesetben elhunytak számának a csökkenése azonban nem érte el a forgalom mérséklődésének a mértékét még a jó eredményeket felmutató országokban sem. Az ETSC úgy fogalmaz, a gyorshajtók aránya nőtt a korlátozások idején, amely – feltehetőleg a rendőri jelenlét elmaradásának köszönhetően – számos halálesetért felelős. Például Franciaországban 16 százalékkal, míg Spanyolországban 39 százalékkal emelkedett a telepített sebességmérő eszközök által detektált gyorshajtások száma a tavalyi évvel összehasonlítva (Franciaországban az adott úton megengedett legnagyobb sebességet 50 százalékkal túllépőket jelentették le). Dániában ez a növekedés 10 százalékos volt.

A védtelen úthasználók, mint a kerékpárosok és gyalogosok halálozási aránya is nőtt egyes országokban. Az ETSC közleménye szerint Hollandia például idén számolt be először kerékpárosok közti frontális ütközésről, amely nagy valószínűséggel arra vezethető vissza, hogy megnőtt a tömegközlekedés helyett a kerékpárt választó közlekedők száma. Hasonló oka lehet a csehországi kerékpáros halálesetek 86 százalékos növekedésének is. Az ETSC szakemberei felhívták a figyelmet arra, hogy a tagállamok fordítsanak kellő figyelmet a kerékpáros közlekedés védelmének a növelésére.

A nehéz tehergépjárműveket illetően a spanyol adatok emelkedő esetszámot mutatnak, habár ennek oka még tisztázatlan A növekedés hátterében álló tényezőket is vizsgálják, de nincs kizárva, hogy járványhelyzet idején bevezetett enyhébb pihenőidő szabályzás ütött vissza.