2020.12.18, 07:09
Motorfék vagy vitorlázás?

A fékenergiavisszanyerés és a szabadonfutás, amit ma az autóipar vitorlázásnak hív, egyaránt csökkentheti a fogyasztást. Viszont együtt nem alkalmazhatók, a típusok fejlesztésekor el kell dönteni melyiket részesítik a tervezők előnyben.

Már a belső égésű motoknál elkezdték alakalmazni a gyártók az évtized közepétől a fékenergiavisszanyerést és a vitorlázást is a fogyasztás csökkentésére, persze mindkettőre kitaláltak szofisztikált megoldást. Az elsőre, hogy például a generátor csak tolóüzemben tölt, így nem vesz le teljesítményt, a másodikra pedig vagy váltóvezérléssel, vagy a motor belső ellenállásának a csökkentésével törekedtek a “szabadonfutásra”, például tolóüzemben a szelepek összenyitásával minimálisra csökkentve a motorfékhatást. A két fogyasztáscsökkentő technológia az elektromos autókban került a figyelem középpontjába.

Mi történjen inkább, amikor egy elektromos jármű vezetője leveszi a lábát a jobb oldali pedálról és ezzel egy tolóüzemet indít el? Két lehetőség van, az elektromos meghajtásról gondoskodó motor fordított üzemben generátorként a mozgási energiát elektromos energiává alakítja, vagy elektromos energia létrehozása nélkül folytassa útját a jármű, szabadonfutásra, tehát mai szóval vitorlázásra használva annak lendületet.

Mindkettővel megtakaríthat energiát, hiszen az egyikkel termeli, a másikkal pedig nem használ fel, miközben a jármű halad. Azonban elektromos áramot termelve a generátorüzemmódú motor ellenállása nagy, akár olyan a hatása, mintha a belső égésű motorral ellátott autóval fékeznénk, tehát nem gurul messzire, a rosszul felmért rekupációs szakasszal korai lelassítás is előfordul, amire ismét gyorsítás, tehát energiafelhasználás a válasz. Vitorlázás közben szintén a megteendő táv felmérése a lehet a gond, mert ha csak szabadonfut az autó, mikor tölti magát?

B Fokozat X Resize
VW Passat GTE üzemmódválasztója – ott a B-állás a D mellett

A válaszmegoldások a fenti felvetésekre nagyban függenek az autógyártótól és az adott modelltől is. Vannak elektromos járművek, amelyek a tolóüzem során folyamatosan visszanyerik az energiát. Ennek fejlettebb módja, mikor a vezető választhat egy erősebb és egy enyhébb visszatermelési mód között: az üzemmódválasztót “D” fokozatból “B” fokozatba kapcsolva. Egyes elektromos autókban a visszatermelés mértéke nagyon finoman szabályozható a gázpedál állásával.

A Volkswagen az új ID3 és ID4 modelleknél a szabadonfutást részesíti előnyben: a vitorlázásé az elsőbbség náluk, mert minden energiaátalakítás szükségszerűen magával hozza a veszteséget is. Ez vonatkozik a D fokozatra, amely az autó indulásakor automatikusan aktiválódik. A vitorlázás funkció bekapcsol, amint leveszi a lábát a vezető a gázpedálról. Amennyiben a sofőr lassítana is, a fékpedált lenyomva aktiválja a fékenergia visszanyerést. Közel 0.25 g erősségig – vagyis a hétköznapokban előforduló lassítások nagy részénél – az elektromotor végzi egyedül a fékezést, míg az elektromos fékrásegítő csak akkor aktiválja a kerékfékeket, amikor jelentősebb lassítást igénylő helyzet merül fel (a sofőr mélyebben tapos a pedálba).

Minden ID.4 az alapfelszereltség részeként rendelkezik a prediktív Eco Assistance rendszerével. Ez a navigációs rendszer és a jármű érzékelői által közvetített adatok feldolgozásával támogatja a vezetőt. Amint az ID.4 egy olyan részhez ér, ahol alacsonyabb sebességgel haladhat – például településeken, kereszteződéseknél vagy kanyarokban – az Eco Assistance jelzi a vezetőnek, hogy vegye le a lábát a gázpedálról. Ettől a pillanattól a rendszer a vezető beavatkozása nélkül biztosítja az optimális vitorlázást és energia visszanyerést. Az autó hasonlóan viselkedik, mint amikor egy előtte lassabban haladó jármű mögé megérkezik.

A vezető a vezetési mód választóval átválthat D állásból B (brake – fékezés) állásba. Ebben a módban az ID.4 hajtása szinte mindig visszanyeri a tolóüzem során keletkezett energiát, de nem a teljes megállásig. A határt 0.13 g értéknél állították be, amely elég a lassításokhoz, azonban nem elég ahhoz, hogy a jármű űllóra fékezzen. Egyes ID.4 modelleknél a vezetők rendelkezésére áll egy második eszköz a vezetési mód választón túl, hogy a vitorlázás és az energia rekuperáció közötti választást befolyásolják, ez pedig a Plus sport csomag részeként elérhető vezetői profil választás lehetősége. A Sport profil a fékenergia rekuperációt támogatja a D állásban is, de nem olyan mértékben, mint a B állás esetén. Egyes helyezetekben az akkumulátor töltöttségi szintje is szerepet játszik, hiszen teljes töltöttség mellett nem tud több visszanyert energiát tárolni.

Az idei kedvenc kerékpárút

A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.

...
2024.04.27. 07:35

Az idei kedvenc kerékpárút

A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

...
2024.04.25. 06:19

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

...
2024.04.23. 13:15

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

...
2024.04.20. 17:09

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

...
2024.04.18. 09:19

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

...
2024.04.17. 11:11

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

...
2024.04.16. 10:21

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.

...
2024.04.15. 14:32

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.