2020.12.18, 07:09
Motorfék vagy vitorlázás?

A fékenergiavisszanyerés és a szabadonfutás, amit ma az autóipar vitorlázásnak hív, egyaránt csökkentheti a fogyasztást. Viszont együtt nem alkalmazhatók, a típusok fejlesztésekor el kell dönteni melyiket részesítik a tervezők előnyben.

Már a belső égésű motoknál elkezdték alakalmazni a gyártók az évtized közepétől a fékenergiavisszanyerést és a vitorlázást is a fogyasztás csökkentésére, persze mindkettőre kitaláltak szofisztikált megoldást. Az elsőre, hogy például a generátor csak tolóüzemben tölt, így nem vesz le teljesítményt, a másodikra pedig vagy váltóvezérléssel, vagy a motor belső ellenállásának a csökkentésével törekedtek a “szabadonfutásra”, például tolóüzemben a szelepek összenyitásával minimálisra csökkentve a motorfékhatást. A két fogyasztáscsökkentő technológia az elektromos autókban került a figyelem középpontjába.

Mi történjen inkább, amikor egy elektromos jármű vezetője leveszi a lábát a jobb oldali pedálról és ezzel egy tolóüzemet indít el? Két lehetőség van, az elektromos meghajtásról gondoskodó motor fordított üzemben generátorként a mozgási energiát elektromos energiává alakítja, vagy elektromos energia létrehozása nélkül folytassa útját a jármű, szabadonfutásra, tehát mai szóval vitorlázásra használva annak lendületet.

Mindkettővel megtakaríthat energiát, hiszen az egyikkel termeli, a másikkal pedig nem használ fel, miközben a jármű halad. Azonban elektromos áramot termelve a generátorüzemmódú motor ellenállása nagy, akár olyan a hatása, mintha a belső égésű motorral ellátott autóval fékeznénk, tehát nem gurul messzire, a rosszul felmért rekupációs szakasszal korai lelassítás is előfordul, amire ismét gyorsítás, tehát energiafelhasználás a válasz. Vitorlázás közben szintén a megteendő táv felmérése a lehet a gond, mert ha csak szabadonfut az autó, mikor tölti magát?

B Fokozat X Resize
VW Passat GTE üzemmódválasztója – ott a B-állás a D mellett

A válaszmegoldások a fenti felvetésekre nagyban függenek az autógyártótól és az adott modelltől is. Vannak elektromos járművek, amelyek a tolóüzem során folyamatosan visszanyerik az energiát. Ennek fejlettebb módja, mikor a vezető választhat egy erősebb és egy enyhébb visszatermelési mód között: az üzemmódválasztót “D” fokozatból “B” fokozatba kapcsolva. Egyes elektromos autókban a visszatermelés mértéke nagyon finoman szabályozható a gázpedál állásával.

A Volkswagen az új ID3 és ID4 modelleknél a szabadonfutást részesíti előnyben: a vitorlázásé az elsőbbség náluk, mert minden energiaátalakítás szükségszerűen magával hozza a veszteséget is. Ez vonatkozik a D fokozatra, amely az autó indulásakor automatikusan aktiválódik. A vitorlázás funkció bekapcsol, amint leveszi a lábát a vezető a gázpedálról. Amennyiben a sofőr lassítana is, a fékpedált lenyomva aktiválja a fékenergia visszanyerést. Közel 0.25 g erősségig – vagyis a hétköznapokban előforduló lassítások nagy részénél – az elektromotor végzi egyedül a fékezést, míg az elektromos fékrásegítő csak akkor aktiválja a kerékfékeket, amikor jelentősebb lassítást igénylő helyzet merül fel (a sofőr mélyebben tapos a pedálba).

Minden ID.4 az alapfelszereltség részeként rendelkezik a prediktív Eco Assistance rendszerével. Ez a navigációs rendszer és a jármű érzékelői által közvetített adatok feldolgozásával támogatja a vezetőt. Amint az ID.4 egy olyan részhez ér, ahol alacsonyabb sebességgel haladhat – például településeken, kereszteződéseknél vagy kanyarokban – az Eco Assistance jelzi a vezetőnek, hogy vegye le a lábát a gázpedálról. Ettől a pillanattól a rendszer a vezető beavatkozása nélkül biztosítja az optimális vitorlázást és energia visszanyerést. Az autó hasonlóan viselkedik, mint amikor egy előtte lassabban haladó jármű mögé megérkezik.

A vezető a vezetési mód választóval átválthat D állásból B (brake – fékezés) állásba. Ebben a módban az ID.4 hajtása szinte mindig visszanyeri a tolóüzem során keletkezett energiát, de nem a teljes megállásig. A határt 0.13 g értéknél állították be, amely elég a lassításokhoz, azonban nem elég ahhoz, hogy a jármű űllóra fékezzen. Egyes ID.4 modelleknél a vezetők rendelkezésére áll egy második eszköz a vezetési mód választón túl, hogy a vitorlázás és az energia rekuperáció közötti választást befolyásolják, ez pedig a Plus sport csomag részeként elérhető vezetői profil választás lehetősége. A Sport profil a fékenergia rekuperációt támogatja a D állásban is, de nem olyan mértékben, mint a B állás esetén. Egyes helyezetekben az akkumulátor töltöttségi szintje is szerepet játszik, hiszen teljes töltöttség mellett nem tud több visszanyert energiát tárolni.

Venom és a VW

A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.

...
2024.11.16. 14:59

Venom és a VW

A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.

Gyalogosan is ésszel

Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.

...
2024.11.16. 07:35

Gyalogosan is ésszel

Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.

Holland közlekedési szokások

Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.

...
2024.11.10. 07:01

Holland közlekedési szokások

Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.

Alig van, de több lehet

Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.

...
2024.11.04. 08:14

Alig van, de több lehet

Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.

Mintaadó Párizs

Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.

...
2024.11.02. 07:24

Mintaadó Párizs

Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.

Hogy az esés megúszhatóbb legyen

Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.

...
2024.10.31. 14:10

Hogy az esés megúszhatóbb legyen

Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.

Piacformálás

Hatályba lépnek a kínai elektromos járművekre kivetett uniós importvámok csütörtökön.

...
2024.10.30. 11:24

Piacformálás

Hatályba lépnek a kínai elektromos járművekre kivetett uniós importvámok csütörtökön.

A rossz idők szele hozta a harcias pickupot

Amit megtettek maguktól a harcban állók, azt most céges alapon is kínálatba vették. Katonai járművet fejlesztettek a Toyota Hilux pickup-ból.

...
2024.10.27. 08:43

A rossz idők szele hozta a harcias pickupot

Amit megtettek maguktól a harcban állók, azt most céges alapon is kínálatba vették. Katonai járművet fejlesztettek a Toyota Hilux pickup-ból.