Ok lehet a vásárlásra, ha sérült, vagy elkopott az eddig használt gumigarnitura, de az is, ha valaki új(abb) autót vásárolt, és nem kapott hozzá évszakos váltókészletet.
Mikor csereérett egy téli gumiabroncs? Persze, ha már rossz az állapota. Ezt a rossz állapotot okozhatja a természetes kopás-elhasználódás, vagy az elöregedés, esetleg a rossz használati körülmények, illetve sérülések. A természetes kopás-elhasználódás felmérésére a mintamélység ellenőrzése a megoldás: ehhez nem elég az úgynevezett kopásjelzőt figyelni a téli gumik esetén. A kopásjelző 1,6 mm magas, tehát a törvényi előírás szerinti minimum mintamélységet mutatja.
Az 1,6 mm-es mintamélység száraz időben, a melegebb időszakban működhet, sőt a kisebb mintamélységű abroncsnak akár rövidebb a fékútja szárazon: azonban vizesen hosszabb a fékút! Télen pedig nagyon kevés az 1,6 mm-es mintamélység! Menkó Illés, a Continental szakértője szerint a téligumit 4 mm mintamélységnél érdemes lecserélni.
Elmondása szerint a gyártók ezt a mintamélységet úgy jellemzik, hogy ekkor a gumiabroncs az újkori képességeinek a 80-90 százalékának még a birtokában van. Ha jobban kopik, akkor egyre komolyabb képességvesztéssel kell számolni, különösen a nedves fékút tekintetében. Valamint téligumik esetén a kapaszkodóképesség is egyre romlik, hiszen elkopnak a kis lamellák, amellyel a téli mintázat kapaszkodni képes. Így nem indul a kocsi, csak kapar a kerék a hóban.
1,6 mm-es mintamélységgel vizes aszfalton a duplája is lehet a fékút az újkori állapotnak. A szárazúti fékút nem nő ilyen drasztikusan, átlag 1 méterrel jut messzebbre az autó 80 km/óra sebességről való vészfékezéskor. Tehát nagyságrendi a különbség, hiszen nedves útburkolaton 80 km/óráról 30 méter helyett 60 méteren áll meg a kocsi.
A kopottság mellett a gumicserére indok lehet az öregedés. Idővel a gumi kiszárad, felkeményedik. Ez egyrészt látszik a felületén kis repedések formájában, másrészt a gumi mintázatát megnyomva érezhető, hogy rideggé vált. Az öregedést okozhatja a kor, vagy a figyelmetlen használat. Ugyanis a magasabb és az alacsonyabb guminyomás is terheli az abroncsot, amely így jobban felmelegszik, ami öregíti az anyagát. 2-3 szezon alatt tönkre lehet így tenni egy még jó mintamélységű abroncsot is.
Cserélni kell akkor is az abroncsot, ha szálszakadt. Menkó Illés szerint ehhez sokszor elég egy durvább kátyúzás, járdázás, vagy a járdaszegélyre való durva felhajtás – például parkoláskor túl kis szögben vagy túl nagy sebességgel.
A Continental szakértője felhívta a figyelmet arra, hogy új abroncs választásakor elsődleges fontosságú, hogy az új gumi a mérete szerint az autóra való legyen. A terhelésindex legyen legalább akkora, mint amit a gyártó előír, a sebességindex nyáron előírásos legyen, téli gumi esetén ez utóbbiból szokás engedni, például a 210 km/h-ig használható gumi helyett 180 km/h-ig használhatót szerelnek fel. A nem jó méretű, túlterhelt abroncs túlmelegszik használat közben, így előbb tönkremegy.
A gumiméretválasztásban segítenek a váltóméret táblázatok és kalkulátorok. Sokszor a téli készletet kisebb felnire szerelik az autótulajdonosok mint a nyárit, azonban ekkor is fontos, hogy a kerékátmérő a gyári szerelésű abronccsal azonos legyen. Ezeknek az úgynevezett „váltóméreteknek” a helyes kiválasztása nagyon fontos. A gumiválasztásban az “okos” keresők is segíthetnek, amelyek végigvezetnek a választási kritériumokon.
Új felnit is vásárolva figyelni kell a szélességen, az átmérőn és a lyukkörosztáson kívül az úgynevezett ET-számra is. Ha ez rossz, akkor vagy keskenyebb, vagy szélesebb lesz az autó nyomtávja, ami megváltoztatja az abroncs helyzetét a gyári tervezéshez képest, így megváltoznak az autó futástulajdonságai. Valamint a gumiabroncsokon aszimmetrikus kopás léphet fel, ami idő előtti tönkremenetelhez vezet.
Menkó Illés szerint az abroncsválasztásnál fontos, hogy milyen körülmények között használják az autót: elsősorban nagy sebességgel autópályán közlekednek vele, vagy elsősorban városban, esetleg dombos, hegyes környéken? Eszerint kell választani gumiméretet, gumimintázatot. Fontos az autós vezetési stílusának az ismerete is, valamint, hogy mik az elsődleges szempontjai: mi számít jobban a fogyasztáscsökkentés vagy a tapadás? Az alacsony zajszint vagy a tartósság?
Sokszor a gumik egyes képességeinek a kiemelése más képességek hátrányba szorulásával járnak. Például az energiatakarékos abroncsoknak kisebb a gördülési ellenállása, de így általában a tapadása is. Ezzel szemben egy sportos tulajdonságú abroncs jól tapad, de épp emiatt nagyobb a gördülési ellenállása, a kocsi többet fog fogyasztani és a gumi is jobban kopik, előbb lesz csereérett. Mindezek miatt érdemes gumis szakemberrel, akár többel is megbeszélni a prioritásokat, mert általában nagyobb a piaci tájékozottságuk, hogy milyen célra melyik gumitípus választása a szerencsés.
A Continental szakértője úgy fogalmazott, hogy igazán a mai piacon „célgumik” vannak. Mindnek van pár olyan kiemelt tulajdonsága, ami jellemzi. Lehet ez a fent említett sportosság, vagy gazdaságosság, de vannak úgynevezett esőgumik, amelyeknek a nedves tulajdonságai nagyon jók, vannak autópályára szánt abroncsok, nagyon jó egyenesfutással. A téli gumik közül is van amelyik a zordabb körülményekhez készült, és van amelyik a városiashoz. Ugyanígy a kocsik stílusa szerint is változó a gumik mintázata és anyaga, más gumit javasolnak egy súlyos SUV-ra, mint egy városi kisautóra.
Menkó Illés elmondása szerint ma Európában a gumipiacon körülbelül 200 márka van jelen. Egyrészt már évekkel ezelőtt megjelentek a távol-keleti gyártók, másrészt a nagy európai márkák is felvásárolják a kisebb gumiabroncsgyártókat, megörökölve a más országokban lényegében ismeretlen márkaneveket. Az ismeretlenebb nevek, az alacsonyabb ár a minőségi szinteket is jelezheti, ugyanakkor egy nevesebb gumigyártó bábáskodása az elsőre ismeretlen márkanév mögött egyfajta minőségi ígéret is.
Ugyan a gumiabroncsok fejlesztési ciklusa 4-5 év, de a piaci verseny miatt a gyártók már 2-3 évente cserélik a mintázataikat köztes váltómodellekkel. Így lerövidült a termékek csereperiódusa. Emiatt előfordulhat, hogy ha például valaki nem vándoroltatta tengelyenként az abroncsokat, és egy pár előbb elkopik, akkor már nem kap olyan mintázatot. Ezért érdemes figyelni az egyenletes kopásra is. Ha mégis vásárolni kell, de nem fér bele a keretbe a teljes garnitura, akkor tengelyenként lehet eltérő a mintázat, viszont ekkor ügyelni kell rá, hogy körülbelül azonos teljesítményszintű abroncsok legyenek az autón.
A kátyúszezon közepén vagyunk
Sok felni és gumi ment már tönkre kátyúbafutás miatt, és ez az idei télen sincs másképp. Előfordulhat, hogy nem az autós fizeti a kárt?
A kátyúszezon közepén vagyunk
Sok felni és gumi ment már tönkre kátyúbafutás miatt, és ez az idei télen sincs másképp. Előfordulhat, hogy nem az autós fizeti a kárt?
Szélvédő tisztítás indulás előtt
A jégtelenítéssel járó fáradság és az időveszteség is kisebb, mint ha a rossz kilátás miatt szenved balesetet, és viseli annak következményeit az autós.
Szélvédő tisztítás indulás előtt
A jégtelenítéssel járó fáradság és az időveszteség is kisebb, mint ha a rossz kilátás miatt szenved balesetet, és viseli annak következményeit az autós.
Így vezess jól télen, hóban!
A téli útviszonyok között más vezetési technikával lehet biztonsággal jól mozogni és közlekedni az autóval. Persze fontos az is, hogy a kocsi jó állapotú legyen.
Így vezess jól télen, hóban!
A téli útviszonyok között más vezetési technikával lehet biztonsággal jól mozogni és közlekedni az autóval. Persze fontos az is, hogy a kocsi jó állapotú legyen.
Melyik a jó hólánc?
Még tart a síszezon, aki nekiindul vigyen hóláncot is, a síparadicsomok útjain átlalában kötelező tartozéka az autónak. Nem érdemes spórolni a hóláncon, hiszen szükséghelyzetben használjuk. Nagyon nagy a választék, ennek ellenére nem könnyű a vásárlás.
Melyik a jó hólánc?
Még tart a síszezon, aki nekiindul vigyen hóláncot is, a síparadicsomok útjain átlalában kötelező tartozéka az autónak. Nem érdemes spórolni a hóláncon, hiszen szükséghelyzetben használjuk. Nagyon nagy a választék, ennek ellenére nem könnyű a vásárlás.
A hólánc használatról
A hóláncot (vagy a láncot kiváltó más segédeszközt) még az elakadás előtt, a havas-jeges területre érve érdemes feltenni. Elakadva már nagyon nehéz, vagy egyes esetekben lehetetlen a felszerelése.
A hólánc használatról
A hóláncot (vagy a láncot kiváltó más segédeszközt) még az elakadás előtt, a havas-jeges területre érve érdemes feltenni. Elakadva már nagyon nehéz, vagy egyes esetekben lehetetlen a felszerelése.
Mit ne tegyünk mínuszban?
Több olyan autós alapvetés létezik, amelyet betartva sokkal nagyobb eséllyel nem éri baj az autózót a télen.
Mit ne tegyünk mínuszban?
Több olyan autós alapvetés létezik, amelyet betartva sokkal nagyobb eséllyel nem éri baj az autózót a télen.
Hideg van: kell melegíteni a motort indulás előtt?
Igen is meg nem is, attól függ milyen motort, és attól is, hogy hogyan használják az autót.
Hideg van: kell melegíteni a motort indulás előtt?
Igen is meg nem is, attól függ milyen motort, és attól is, hogy hogyan használják az autót.
Az erős szél veszélyei
Az erős szél többféle balesetveszélyes helyzetet teremthet a közutakon. Elsősorban nyílt terepen, országutakon, autópályákon okozhat kellemetlen pillanatokat a sofőröknek.
Az erős szél veszélyei
Az erős szél többféle balesetveszélyes helyzetet teremthet a közutakon. Elsősorban nyílt terepen, országutakon, autópályákon okozhat kellemetlen pillanatokat a sofőröknek.