A terepjárós jelleget mutató személyautók példátlan gyorsasággal hódították meg a piacot. Hívják őket crossover-nek, SUV-nak, szabadidőautónak, de bármi is a kategorizálásuk egy valami közös bennük, egyik sem terepjáró.
A crossoverek, SUV-ok sikerének egyik titka, hogy a terepjárók magas építésmódjából adódó biztonságérzetet, jó rálátást a forgalomra és nagyobb belső térkapacitást adnak, ugyanakkora tengelytávon és karosszériahosszon. Bár a korai ilyen jellegű modellek még valóban hordoztak terepjárós géneket, ma már ez nem így van, tehát nem szabad valódi kettő-az-egyben gépkocsinak tekinteni az szabadidőjárműveket, amellyel közúton és terepen egyforma magabiztossággal közlekedhetünk.
Toyota modellekkel végeztek egy látványos kísérletet, amely részben megmagyarázza azt, hogy miért nem képes egy utcai SUV komoly terepteljesítményre, annak ellenére, hogy a klasszikus felépítésű autóknál általában nagyobb a szabad hasmagasságuk, illetve már olyan fejlett elektronikus hajtásvezérlő rendszerekkel is rendelkezhetnek, amelyekkel összkerékhajtás nélkül is át lehet kelni velük egy-egy burkolatlan, csúszós, sáros, göröngyös útszakaszon.
Hogy demonstrálják a crossoverek (SUV-ok) és a terepjárók közötti különbséget, az amerikai Autoblog autós weboldal szerkesztői három összkerékhajtású Toyotával végeztek el egy feladatot. Egy speciális rámpára hajtottak fel, amellyel a tengelyartikuláció vizsgálható, amely az első és hátsó tengelyek azon képességét jelöli, hogy egymástól eltérő mértékben térjenek ki az alapállapotukhoz képest. A tengelyartikuláció mérhető és számszerűsíthető. Ehhez egy 20 fokos rámpát használnak. Az egyik első kerékkel felhajtanak a rámpára, majd egészen addig haladnak, amíg a másik három kerék valamelyike (rendszerint a rámpa oldali hátsó) el nem emelkedik a talajtól. A rámpaindex (RTI) a rámpán megtett távolság és a tengelytáv hányadosa, 1000-rel szorozva.
Ha egy autó képes mindkét azonos oldali kerekével felhajtani a rámpára, miközben mindkét másik oldali kereke a talajon marad, rámpaindexe a megtett távolságtól függően eléri vagy meghaladja az 1000-et. Mindennek a hétköznapokban nincs nagy jelentősége, sziklákon, vízmosásokban közlekedve azonban az elakadás és a továbbjutás közötti különbséget jelentheti.Viszont szemléletesen mutatja a specializált terepjárók és az annak tűnő autók közötti különbséget.
Elsőként egy Toyota RAV4 TRD Off-Road kivitelű kocsit próbáltak: ez a családi crossover terephasználatra optimalizált futóművel szerelt kivitele. Az autó 830 millimétert haladt előre a rámpán, mielőtt elemelte volna hátsó kerekét; ez a 2690 mm-es tengelytávval 308-as RTI értéket eredményezett, ami az átlagosnál egy kicsivel jobb eredmény.
Ezzel szemben a szintén független első és hátsó felfüggesztéssel szerelt, de alvázas Toyota Land Cruiser J200 több mint kétszer olyan messzire, 1885 mm-re jutott a rámpán. A 2850 mm-es tengelytávot figyelembe véve ez 661-es RTI értéket jelent. Az első tengely egyik végpontja ilyenkor 645 mm-rel magasabban van, mint a másik – ez négy szabványos lépcső magasságának felel meg.
A kettő között végzett a Toyota 4Runner TRD Off-Road, egy szintén független kerékfelfüggesztésű, de alvázas építésű szabadidőjármű; 555-ös rámpaindexével jóval közelebb állt az ikonikus Land Cruiserhez, mint a RAV4-eshez.
Ami persze előny terepen, hátrány lehet közúton: a nagy tengelyartikulációra képes autók karosszériája rendszerint ijesztő mértékben bedől kanyarban. A Toyota válasza erre, hogy a Land Cruiser és a 4Runner KDSS rendszere szabályozza a kanyarstabilizátorok működését, ezzel csökkentve a karosszériadőlést, amely így az országúton jobb vezethetőséget biztosít.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.