2020.08.06, 08:59
Idős sofőrök: hol a kockázat és kinek?

Az autóvezetés a függetlenség és a mobilitás egyik alapja. S bár tény, hogy az öregedés fizikai és szellemi velejárói hatással vannak a járművezetésre, azonban egyáltalán nem biztos, hogy a kor előrehaladtával a fiók mélyére kell süllyeszteni a slusszkulcsot.

Az öregedés egyéni folyamat, amely mindenkénél másképp zajlik. Persze vannak olyan egészségügyi problémák, amelyeket nehéz elkerülni: ilyenek a látáscsökkenés, a hallásproblémák, a reflexek lassulása, a koncentráció és a figyelem fenntartásának nehézsége, illetve a mozgásszervi problémák. Az említettek a mindennapokban is szokásrendváltást, figyelmet kívánnak, az utakon azonban veszélyesek is lehetnek.

Valóban veszélyt jelentenek az idősek?

Sok az idős sofőr az utakon. Elsősorban nem a sokat emlegetett elöregedő társadalom-elmélet miatt, egyszerűen Magyarországon a tömeges jogosítványszerzés a késő hetvenes-, és a nyolcvanas években vált jellemzővé. Így ez az első, széles körben jogosítványhoz jutó generáció ért be az időskorba, számukra a vezetés természetes, az életmód része, és élnek is vele, amíg lehet, jelenlétük az utakon természetes, ugyanúgy mint a kezdő sofőröké.

Arról azonban megoszlanak a vélemények, helyes-e egy bizonyos életkor fölött a volán mögé ülni? Az átlag vélekedés szerint az idősebb generáció nagyobb kockázatot jelent az utakon, mint a fiatalság, a statisztikai alapján azonban korántsem ennyire fekete-fehér a helyzet: a Swansea University 2016-os kutatásai azt mutatják, hogy a 70 év feletti sofőrök 3-4-szer kevesebb balesetet okoznak, mint a 17-21 év közötti korosztály, ugyanakkor a 75 év feletti számadatokban megfigyelhető egy enyhe kiugrás. Az elemzés a balesetek típusaira is kitér, az eredmények pedig arról számolnak be, hogy a fiatalok körében a balesetek többnyire gyorshajtás és a jármű feletti kontroll elveszítésének a számlájára írhatók, míg az idősebb korosztálynál a koccanások a jellemzőek, amelyek általában a figyelmetlenségre vezethetők vissza.

Professzor dr. Nemes György traumatológus, a Közlekedéstudományi Egyesület Közlekedésegészségügyi Szakosztályának elnöke így fogalmazott: „az idősebb sofőrök reakcióideje nagyobb a fiatalsághoz képest, ugyanakkor az is igaz, hogy lassabban és átgondoltabban közlekednek: odafigyelnek az autó műszaki állapotára, betartják a biztonsági előírásokat, jellemzően nem vezetnek alkoholos befolyás alatt, sem pedig éjszaka vagy rossz időjárási körülmények között.”

Így őrizhető meg a biztonság

Az egészség – fizikai és mentális formában is – kulcsfontosságú a biztonságos közlekedésben, így az idős sofőröknek érdemes az átlagosnál gyakrabban felkeresni a háziorvost és elvégeztetni egy általános ellenőrzést: a látásélességet normál körülmények között is célszerű évente tesztelni, majd a változásokhoz mérten igazítani szemüveget, vagy a kontaktlencsét. Hasonló a helyzet a hallással is, szintén ajánlott bizonyos időközönként megvizsgáltatni, ha pedig a háziorvos hallókészülék viselését írja elő, azt feltétlenül használni kell autóvezetés közben is. A jó alvás is csodákra képes, érdemes az esti rutint úgy kialakítani, hogy a pihentető alvás meglegyen. Időskorban gyakori panasz az alvászavar és az álmatlanság, ezekről szintén érdemes szakemberrel konzultálni, és azt is ellenőrizni, hatással vannak-e a nyugtató-altató készítmények a vezetési képességre.

Az autóban ülve kiemelten lényeges a megfelelő koncentráció és figyelem: ki kell tapasztalni, hogyan sikerül a leghatékonyabban fenntartani a figyelmet, hiszen fontos odafigyelni a követési távolság betartására, illetve arra, hogy az autó a forgalom ütemének megfelelően, a többi járművel harmóniában haladjon. Fontos az idősek esetében is, hogy a sofőr tisztában legyen saját képességeivel. Ha bizonyos forgalmi szituációk kényelmetlennek vagy nyugtalanítónak tűnnek, érdemes azokat elkerülni: legyen szó egy forgalmas kereszteződésről vagy a magas sebességet megkívánó autópályákról.

Az intő jelek

Az öregedés egyáltalán nem jelenti azt, hogy örökre el kell búcsúzni a vezetéstől, viszont van néhány intő jel, amelyet felfedezve érdemes elgondolkozni azon, biztonságos-e a volán mögött maradni. Magyarországon ugyan nincs felső korhatára a jogosítványszerzésnek, viszont a kor előrehaladtával egyre rövidebb időtartamon belül – 40 éven felül már ötévente, 65 éven felül háromévente, 70 után pedig kétévente – kell megújítani a jogosítványt, a döntés pedig a háziorvos kezében van.

A látáscsökkenés eredményeként homályossá válhatnak a közlekedési táblák és lámpák, a hallásproblémák pedig a megkülönböztető jelzések, vagy a dudálás figyelmen kívül hagyásával járhatnak. A memóriaproblémák megnyilvánulhatnak abban, hogy az idős sofőr eltéveszti a kijáratokat, elfelejt irányjelzőt használni, esetleg eltéved, a reflexek csökkenése hirtelen fékezéssel vagy sávváltásokkal járhat. Ha a sofőr ezen problémák közül bármelyikkel egyre gyakrabban szembesül, érdemes a háziorvoshoz fordulnia, és kikérni a véleményét a jogosítvánnyal kapcsolatban!

Felismerés és támogatás

A legfontosabb, amit az idős sofőr tehet, az a felismerés és az elfogadás. Természetes, hogy az idő előrehaladtával egyes képességek csökkennek: előfordulhat, hogy valaki 40 éven keresztül tökéletesen és balesetmentesen közlekedett, a megváltozott egészségügyi kondíció azonban már nem teszi lehetővé, hogy beüljön a volán mögé. Ezt rendkívül nehéz elfogadni és feldolgozni, egy hasonló szituációt követően az idős ember akár depresszióba, elszigeteltségbe is zuhanhat, hiszen az emberek ma a jogosítványukat a függetlenség szimbólumaként tarthatják számon. Ebben a helyzetben nagy segítséget jelenthet a család őszintesége, aki tisztelettel, előítéletek és általánosítás nélkül képes meggyőzni az idős családtagot arról, hogy az autóvezetés többé nem biztonságos a számára. Sokat segíthet más mobilitási alternatívák felkínálása a család vagy a rokonok részéről, így az idős családtag nem érzi majd úgy, hogy teljesen el lett vágva a külvilágtól.

Az idei kedvenc kerékpárút

A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.

...
2024.04.27. 07:35

Az idei kedvenc kerékpárút

A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

...
2024.04.25. 06:19

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

...
2024.04.23. 13:15

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

...
2024.04.20. 17:09

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

...
2024.04.18. 09:19

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

...
2024.04.17. 11:11

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

...
2024.04.16. 10:21

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.

...
2024.04.15. 14:32

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.