Az autóvezetés a függetlenség és a mobilitás egyik alapja. S bár tény, hogy az öregedés fizikai és szellemi velejárói hatással vannak a járművezetésre, azonban egyáltalán nem biztos, hogy a kor előrehaladtával a fiók mélyére kell süllyeszteni a slusszkulcsot.
Az öregedés egyéni folyamat, amely mindenkénél másképp zajlik. Persze vannak olyan egészségügyi problémák, amelyeket nehéz elkerülni: ilyenek a látáscsökkenés, a hallásproblémák, a reflexek lassulása, a koncentráció és a figyelem fenntartásának nehézsége, illetve a mozgásszervi problémák. Az említettek a mindennapokban is szokásrendváltást, figyelmet kívánnak, az utakon azonban veszélyesek is lehetnek.
Valóban veszélyt jelentenek az idősek?
Sok az idős sofőr az utakon. Elsősorban nem a sokat emlegetett elöregedő társadalom-elmélet miatt, egyszerűen Magyarországon a tömeges jogosítványszerzés a késő hetvenes-, és a nyolcvanas években vált jellemzővé. Így ez az első, széles körben jogosítványhoz jutó generáció ért be az időskorba, számukra a vezetés természetes, az életmód része, és élnek is vele, amíg lehet, jelenlétük az utakon természetes, ugyanúgy mint a kezdő sofőröké.
Arról azonban megoszlanak a vélemények, helyes-e egy bizonyos életkor fölött a volán mögé ülni? Az átlag vélekedés szerint az idősebb generáció nagyobb kockázatot jelent az utakon, mint a fiatalság, a statisztikai alapján azonban korántsem ennyire fekete-fehér a helyzet: a Swansea University 2016-os kutatásai azt mutatják, hogy a 70 év feletti sofőrök 3-4-szer kevesebb balesetet okoznak, mint a 17-21 év közötti korosztály, ugyanakkor a 75 év feletti számadatokban megfigyelhető egy enyhe kiugrás. Az elemzés a balesetek típusaira is kitér, az eredmények pedig arról számolnak be, hogy a fiatalok körében a balesetek többnyire gyorshajtás és a jármű feletti kontroll elveszítésének a számlájára írhatók, míg az idősebb korosztálynál a koccanások a jellemzőek, amelyek általában a figyelmetlenségre vezethetők vissza.
Professzor dr. Nemes György traumatológus, a Közlekedéstudományi Egyesület Közlekedésegészségügyi Szakosztályának elnöke így fogalmazott: „az idősebb sofőrök reakcióideje nagyobb a fiatalsághoz képest, ugyanakkor az is igaz, hogy lassabban és átgondoltabban közlekednek: odafigyelnek az autó műszaki állapotára, betartják a biztonsági előírásokat, jellemzően nem vezetnek alkoholos befolyás alatt, sem pedig éjszaka vagy rossz időjárási körülmények között.”
Így őrizhető meg a biztonság
Az egészség – fizikai és mentális formában is – kulcsfontosságú a biztonságos közlekedésben, így az idős sofőröknek érdemes az átlagosnál gyakrabban felkeresni a háziorvost és elvégeztetni egy általános ellenőrzést: a látásélességet normál körülmények között is célszerű évente tesztelni, majd a változásokhoz mérten igazítani szemüveget, vagy a kontaktlencsét. Hasonló a helyzet a hallással is, szintén ajánlott bizonyos időközönként megvizsgáltatni, ha pedig a háziorvos hallókészülék viselését írja elő, azt feltétlenül használni kell autóvezetés közben is. A jó alvás is csodákra képes, érdemes az esti rutint úgy kialakítani, hogy a pihentető alvás meglegyen. Időskorban gyakori panasz az alvászavar és az álmatlanság, ezekről szintén érdemes szakemberrel konzultálni, és azt is ellenőrizni, hatással vannak-e a nyugtató-altató készítmények a vezetési képességre.
Az autóban ülve kiemelten lényeges a megfelelő koncentráció és figyelem: ki kell tapasztalni, hogyan sikerül a leghatékonyabban fenntartani a figyelmet, hiszen fontos odafigyelni a követési távolság betartására, illetve arra, hogy az autó a forgalom ütemének megfelelően, a többi járművel harmóniában haladjon. Fontos az idősek esetében is, hogy a sofőr tisztában legyen saját képességeivel. Ha bizonyos forgalmi szituációk kényelmetlennek vagy nyugtalanítónak tűnnek, érdemes azokat elkerülni: legyen szó egy forgalmas kereszteződésről vagy a magas sebességet megkívánó autópályákról.
Az intő jelek
Az öregedés egyáltalán nem jelenti azt, hogy örökre el kell búcsúzni a vezetéstől, viszont van néhány intő jel, amelyet felfedezve érdemes elgondolkozni azon, biztonságos-e a volán mögött maradni. Magyarországon ugyan nincs felső korhatára a jogosítványszerzésnek, viszont a kor előrehaladtával egyre rövidebb időtartamon belül – 40 éven felül már ötévente, 65 éven felül háromévente, 70 után pedig kétévente – kell megújítani a jogosítványt, a döntés pedig a háziorvos kezében van.
A látáscsökkenés eredményeként homályossá válhatnak a közlekedési táblák és lámpák, a hallásproblémák pedig a megkülönböztető jelzések, vagy a dudálás figyelmen kívül hagyásával járhatnak. A memóriaproblémák megnyilvánulhatnak abban, hogy az idős sofőr eltéveszti a kijáratokat, elfelejt irányjelzőt használni, esetleg eltéved, a reflexek csökkenése hirtelen fékezéssel vagy sávváltásokkal járhat. Ha a sofőr ezen problémák közül bármelyikkel egyre gyakrabban szembesül, érdemes a háziorvoshoz fordulnia, és kikérni a véleményét a jogosítvánnyal kapcsolatban!
Felismerés és támogatás
A legfontosabb, amit az idős sofőr tehet, az a felismerés és az elfogadás. Természetes, hogy az idő előrehaladtával egyes képességek csökkennek: előfordulhat, hogy valaki 40 éven keresztül tökéletesen és balesetmentesen közlekedett, a megváltozott egészségügyi kondíció azonban már nem teszi lehetővé, hogy beüljön a volán mögé. Ezt rendkívül nehéz elfogadni és feldolgozni, egy hasonló szituációt követően az idős ember akár depresszióba, elszigeteltségbe is zuhanhat, hiszen az emberek ma a jogosítványukat a függetlenség szimbólumaként tarthatják számon. Ebben a helyzetben nagy segítséget jelenthet a család őszintesége, aki tisztelettel, előítéletek és általánosítás nélkül képes meggyőzni az idős családtagot arról, hogy az autóvezetés többé nem biztonságos a számára. Sokat segíthet más mobilitási alternatívák felkínálása a család vagy a rokonok részéről, így az idős családtag nem érzi majd úgy, hogy teljesen el lett vágva a külvilágtól.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.