Az európai országok többségében feloldották a hétvégi kamionstopot és módosítottak a pihenőidő előírásokon is. Vannak egyedi szabályozások is és torlódásokra minden határnál számítani kell. Bár a rendelkezések napról napra változhatnak, összegyűjtöttük a javát. (Frissítéssel!)
A hétvégi kamionstopot Magyarország mellett feloldotta Ausztria, Csehország, Franciaország, Olaszország (7,5 tonna felett). Németországban részleges a kamionstop feloldása, legutóbbi információink szerint a kamionstop feloldása tartományi hatáskörű, így eddig a következő tartományok döntöttek, azon gépjárművek számára, amelyek higiéniai eszközöket és tartós élelmiszereket szállítanak: Bajorország, Észak-Rajna-Vesztfália, Szászország és Alsó Szászország. Spanyolországban is részleges a kamionstop feloldása, csak bizonyos útvonalakon, időszakokban és áruféleségekre vonatkozik.
Ausztriában a vezetési és pihenőidőkre könnyítéseket vezettek be: a napi vezetési idő nem haladhatja meg a 11 órát, a heti vezetési idő nem haladhatja meg a 60 órát, a teljes vezetési idő az egymást követő kéthetes időszak alatt nem haladhatja meg a 100 órát, 5 óra 30 perc vezetési periódus után a járművezető legalább 45 perc folyamatos szünetet köteles tartani, napi kötelező pihenőidő 9 óra, a heti pihenőidőnek az előző, heti pihenőidő végétől számított 6-24 órás időszak végéig meg kell kezdődnie.
A cseh közlekedési tárca ideiglenes és teljes toleranciát hirdetett a járművezetők vezetési és pihenőidejének betartására vonatkozóan, minden áruféleségre. A mentesítés 2020. március 16-án 00.00 órától hatályos, 30 napra. A cseh-lengyel és a cseh-német határokon kötelező testhőmérséklet mérést vezetett be a cseh hatóság – többnyire mindenkit meg is mérnek -, így a határátlépés ideje megnőtt, torlódásra kell számítani. Csehországból figyelmeztetés is érkezett, amely szerint a cseh-szlovák határon kritikus helyzet alakult ki, mivel a gépjárművezetők a jobboldali sávban veszik ki a 45 perces pihenőidejüket, ezzel akadályozva a határátkelő forgalmát. A cseh rendőrség kiemelten felkéri a magyar gépjárművezetőket, hogy kihasználva a pihenőidők és vezetési időkre vonatkozó szabályok lazítását a 45 perces és egyéb pihenőidőt inkább késleltessék, és máshol töltsék el, így hozzájárulva a határforgalom akadálymentesítéséhez.
Olaszország a belépéskor a nemzetközi áruszállítást végző sofőröktől a szokásos iratokon felül egy felelősségvállaló nyilatkozatot (Öntanúsítás) kell kitölteniük és aláírniuk.
Szlovénia is módosította a vezetési és pihenőidőkre vonatkozó előírásokat (részleteiben eltér az osztrák módosítástól): a napi vezetési idő nem haladhatja meg a 11 órát, a heti vezetési idő nem haladhatja meg a 65 órát, a teljes vezetési idő az egymást követő kéthetes időszak alatt nem haladhatja meg a 96 órát, 5 óra 30 perc vezetési periódus után a járművezető legalább 45 perc folyamatos szünetet köteles tartani, napi kötelező pihenőidő 9 óra a heti pihenőidőnek az előző, heti pihenőidő végétől számított 6-24 órás időszak végéig meg kell kezdődnie.
A szlovén közúti információs központtól (PIC) érkezett tájékoztatás szerint a szlovén rendőrség nem biztosít további konvojokat Olaszország felől Magyarország irányába. A gépkocsivezetőket erről szórólapokon tájékoztatják Vrtojba (Gorizia) és Fernetti határátkelőknél. „Alkalmi konvojokat” továbbra is indíthatnak, de ennek nincs előre jelzett menetrendje. A gépkocsivezetők figyeljék az olasz A4-es autópályán működtetett elektronikus előjelző táblákat, amelyek információt adhatnak az olasz-szlovén határ aktuális helyzetéről! A Magyarország felől érkező áruszállítók be tudnak lépni Szlovéniába, tranzit forgalomban is.
Horvátországban áruforgalomra csak bizonyos határátkelők használhatóak. Jelen állapot szerint az erre vonatkozó rendelet március 19-től 30 napig lesz hatályban. HR-SLO határon: Bregana, Macelj, HR-HU határon: Letenye, Udvar, HR-SRB határon: Bajakovo, HR-BIH határon: Nova Sela, Stara Gradiška, Slavonski Šamac. Az országban tranzitútvonalat határoztak meg, megállni csak a kijelölt helyeken lehet. A kijelölt tranzitfolyósókat a legrövidebb úton kell elérni.
Horvátország ezen felül karantént rendelt el minden külföldi gépjárművezetőre, aki a következő országokból érkezik: Olaszország, Kína, Dél-Korea, Hongkong, Japán, Szingapúr, Malaysia, Bahrein, Irán, Németország, Franciaország, Svájc, Spanyolország, Ausztria, Egyesült Királyság, Hollandia, Svédország és Szlovénia Bela Krajina vidéke. A gépjárművezetőket figyelmeztetik a határon, hogy visszafordulhatnak a karantén elkerülése érdekében. Továbbá részleges lezárásokra kell számítani a horvát-szerb határon.
Szlovákia ideiglenesen és korlátozott mértékben enyhíti a vezetési és pihenőidőket azon járművezetők számára, akik áruk belföldi és nemzetközi szállításában vesznek részt, március 19-től április 17-ig. A napi vezetési idő nem haladhatja meg a 11 órát, a heti vezetési idő nem haladhatja meg a 60 órát, a teljes vezetési idő az egymást követő kéthetes időszak alatt nem haladhatja meg a 96 órát. 5 óra 30 perc vezetési periódus után a járművezetőnek legalább 45 perc folyamatos szünetet köteles tartani. A napi kötelező pihenőidő 9 óra. A szlovákiai teherforgalom számára ajánlott útvonalakat és határátkelőket jelöltek ki.
FRISSÍTÉS
Szlovákia részlegesen lezárja határait a kamionforgalom előtt, jelentették be március 27-én, pénteken. A döntés azonnali hatállyal életbe lépett délután, ez alapján Szlovákiába nem léphetnek be a 7,5 tonnánál nehezebb tehergépkocsik Lengyelország, Csehország, Magyarország és Ausztria irányából, és nem léphetnek ki se a határon. Az intézkedés – amelyről egyelőre nem közölték, hogy mennyi időre szól – nem vonatkozik az élőállatokat és gyorsan romló árut szállító gépjárművekre. Ugyancsak beengedik azokat a tehergépkocsikat, amelyek árujukat Szlovákiában rakodják ki. Az intézkedést a szlovák rendőrség a határokon létrejött torlódásokkal, illetve az ebből adódó balesetveszély megelőzésének szükségességével indokolta. FRISSÍTÉS Szombaton délelőtt tíz órától Szlovákia ismét megnyitotta közúti határait a 7 és fél tonnánál nehezebb tehergépkocsi-forgalom előtt – közölte a szlovák rendőr-főkapitányság sajtószóvivője.
Németországban országosan a német közlekedési minisztérium az alábbi ideiglenes mentességeket vezette be a közúti áruszállításban gépkocsivezetők részére – a mindennapi áruk, különösen az élelmiszerek és a takarmányok, a termelési, tárolási és értékesítési helyek között, továbbá az orvosi ellátásra, védekezésre szánt eszközök, termékek és üzemanyagok esetén. A mentesség 2020. április 17-ig alkalmazható: engedélyezett heti 5 alkalommal 10 óra vezetési idő, továbbá 2 egymást követő csökkentett heti pihenőidő egy hónapban.
Franciaországban a francia kormány kiadott egy térképet a gépjárművezetők számára, amelyről tájékozódhatnak azon benzinkutak elérhetőségéről és nyitva tartásáról, amelyek alapvető higiéniai szolgáltatásokat is nyújtanak (például egészségügyi létesítményeket és vendéglőket). Engedélyezett a „négykezes fuvar”, tehát tartózkodhat két gépjárművezető a kabinban egyidőben, ennek feltétele, hogy betartják a minimum 1 méteres távolságot. A napi vezetési időt 10 órára hosszabbítják meg. A járművezetők dönthetnek úgy is, hogy napi 11 órán át vezetnek, legfeljebb heti két alkalommal. A heti vezetési idő meghosszabbítása heti 60 órára, de két egymást követő héten legfeljebb 110 órára, feltéve, hogy az ilyen hosszabbítás tiszteletben tartja a további vezetési és pihenőidőre vonatkozó jogszabályokat.
Spanyolországban is ideiglenes és teljes toleranciát hirdetett a járművezetők vezetési és pihenőidejének betartására vonatkozóan, minden áruféleségre visszamenőleges hatállyal, 2020. március 10-től azon gépjárművezetők esetében, akik Spanyolország érintett területein jártak.
Az információkat a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületétől kaptuk. Ismét kiemeljük, hogy a járványügyi helyzet gyors változásai miatt az útvonaltervezéskor, illetve a határátlépés előtt tájékozódjanak a cél-, és tranzitországokban uralkodó helyzetről és egyéni szabályozásokról!
Ha olcsóbb, akkor is drágább?
Netrisk: a kgfb-kampány első két hetében 5 százalékkal nőttek a díjak éves szinten.
Ha olcsóbb, akkor is drágább?
Netrisk: a kgfb-kampány első két hetében 5 százalékkal nőttek a díjak éves szinten.
Bekeményítettek az olaszok
Olaszországban szigorították a KRESZ-t, zéró toleranciát léptetnek életbe a drogfogyasztással és a mobiltelefon használattal szemben.
Bekeményítettek az olaszok
Olaszországban szigorították a KRESZ-t, zéró toleranciát léptetnek életbe a drogfogyasztással és a mobiltelefon használattal szemben.
Országos hóhelyzet
Az utak burkolata havas, latyakos szinte az ország egész területén. A tisztítást folyamatosan végzik, de továbbra is torlódásokra kell számítani.
Országos hóhelyzet
Az utak burkolata havas, latyakos szinte az ország egész területén. A tisztítást folyamatosan végzik, de továbbra is torlódásokra kell számítani.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.
Fékezés után gyorsítást várnak
Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.
Fékezés után gyorsítást várnak
Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.
Spórolnak a biztosításon
Az alkuszszövetség szerint a vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány.
Spórolnak a biztosításon
Az alkuszszövetség szerint a vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány.
Újpesti felújítást tervez a BKK
Budapesten az újpesti István út és a Pozsonyi utca felújítását készíti elő a BKK.
Újpesti felújítást tervez a BKK
Budapesten az újpesti István út és a Pozsonyi utca felújítását készíti elő a BKK.
10 km kilenc milliárd forintból
Átadták a 441-es számú főút Nagykőrös és Kecskemét közötti felújított szakaszát.
10 km kilenc milliárd forintból
Átadták a 441-es számú főút Nagykőrös és Kecskemét közötti felújított szakaszát.