2019.10.11, 05:45
És Te felkészültél az önvezető autókra?

Az autonóm vezetés felhasználói tipológiája és érzelmi térképe: 21 000 embert kérdeztek meg az autonóm közlekedésről, a tanulmány öt felhasználói típuson keresztül mutatja be, hogy az önvezető autókhoz való viszonyulás mennyire függ az életstílustól.

A gyanakvó vezetőtől a technológiában otthonosan mozgó utasig: a „Az autonóm vezetés ritmusa – The Pulse of Autonomous Driving” reprezentatív online felmérésén az Audi kialakított egy, az autonóm vezetéshez kapcsolódó felhasználói tipológiát. Az Ipsos piackutató intézettel együttműködve kérdeztek meg 21 000 embert három földrészen, kilenc országban (Kínában, Dél-Koreában, Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Japánban, Spanyolországban, az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban).

Az eredmények azt mutatják, hogy a fiatal, jól kereső és képzett „státusz-orientált divatteremtők” és a „tech rajongó utazók” várják leginkább az önvezető járműveket. A „gyanakvó vezetők” körében – akik jellemzően inkább idősebbek, alacsony jövedelemmel és iskolázottsággal – inkább a bizalmatlanság a meghatározó. A „biztonságra törekvő vonakodó” akkor élne az autonóm közlekedés lehetőségével, ha a többiek már tapasztalatot szereztek a technológiával kapcsolatban. A legnagyobb felhasználói csoportot azonban az „érdeklődő másodpilóták” alkotják, akik alapvetően nyitottan állnak az önvezetéshez, amíg az biztosítja, hogy bármikor magukhoz vehetik az irányítást.

Driverless Cars Accidents
Önvezető kísérleti autók sora

„Ez a tanulmány több, mint csupán egy hasznos kiegészítés az önvezetés jelenségével kapcsolatos eddigi tudásanyagunkhoz.” – nyilatkozta Dr. Luciano Floridi, az Oxford Egyetem Digitális Etika Laboratóriumának igazgatója és a információfilozófia- és etika professzora. Az Audi 2015. óta vizsgálja az autonóm vezetés társadalmi elfogadottságát. A tanulmányban részletezett kezdeményezés feltárja, hogy a racionális érvek, érzelmek, értékek és életstílusok hogyan alakítják az autonóm közlekedéssel kapcsolatos vélekedést. Az eredmény pedig egy érzelmi térképből, humán felkészültségi indexből (Human Readiness Index – HRI) és felhasználói tipológiából álló hármas.

Nagyfokú kíváncsiság mellett aggodalmak övezik az önvezető autókat. Az autonóm közlekedés érzelmi térképe igen összetett képet mutat. Egyrészről nemzetközileg igen erős érdeklődés (82 százalék) és kíváncsiság (62 százalék) övezi magát az önvezetést. A válaszadók az új technológiában mind az egyén, mind a társadalom számára lehetőséget látnak a mobilitáshoz való egyszerűbb hozzáférésre (76 százalék), a kényelemre (72 százalék) és a nagyobb biztonságra (59 százalék).

A válaszadók több, mint fele szeretné kipróbálni az autonóm vezetést. Másrészről azonban tisztán érzékelhető a megkérdezettek aggodalma is annak kapcsán, hogy elvesztik az irányítást (70 százalék) és tartanak az elkerülhetetlen technológiai kockázatoktól (66 százalék) is. A válaszadók 41 százaléka bizalmatlan a technológiával szemben és harmaduk (38 százalék) inkább aggódó. Az irányítás átadására a legnagyobb hajlandóságot az autonóm parkolás illetve az autópályán a forgalmi dugóban való araszolás esetén mutatták a megkérdezettek. Az autonóm közlekedéssel kapcsolatos ismeretek igen hiányosnak tűnnek, mindössze nyolc százalékuk állította, hogy ki tudná fejteni a lényegét.

A vezetéstámogató rendszerek alkalmazása az első lépés az önvezetésig

A humán felkészültségi index (Human Readiness Index – HRI) betekintést nyújt az autonóm vezetéssel kapcsolatos hozzáállás illetve a szociodemográfia összefüggéseibe. Az eredmények azt mutatják, hogy minél fiatalabb, minél magasabb jövedelemmel rendelkezik illetve minél iskolázottabb a válaszadó, annál pozitívabban ítéli meg az autonóm közlekedést. Egyértelmű különbségek vannak a vizsgált országok között. A kínaiak eufórikusan (HRI + 5,1), a dél-koreaiak (HRI + 1,2) az átlagosnál pozitívabban vélekednek a technológiáról. Európában a spanyolok és az olaszok állnak a mezőny élén (mindkét HRI + 0,7). A németek és a franciák inkább zárkózottak (mindkét HRI – 0,7), csakúgy, mint az egyesült államokbeli, japán és brit megkérdezettek (mindegyik HRI – 0,9). A HRI egyesíti az önvezető autókról szóló tudást, az azzal kapcsolatos érdeklődést, érzelmeket illetve a vezetési hajlandóságot, ezt pedig egy – 10 és + 10 közötti mutatóval jelzi.

Az autonóm vezetéshez való viszonyulás és az életstílus összefüggése: ha az autonóm közlekedéshez való hozzáállást az emberek életével összefüggésben vizsgáljuk, a felhasználói tipológia megmutatja, milyen jelentős különbségek léteznek. Az elemzés az eredmények alapján öt felhasználói típust különböztet meg. A „gyanakvó vezető” szeret a már meglévő dolgokhoz ragaszkodni és akkor használná az autonóm vezetést, ha az már teljesen kiforrott. A „biztonságra törekvő vonakodó” inkább tartózkodóan viszonyul az önvezetés témaköréhez. Úgy gondolja, hogy az önvezető autókat először éveken át tesztelni kellene, mielőtt az utakra engednék őket. Az „érdeklődő másodpilóták” a technológia előnyeit látják és a vállalatok, a politika és a tudomány területeitől várják, hogy az autók biztonságos használatának feltételeit megteremtsék. A „státusz-orientált divatteremtők” igen lelkesek az önvezető autókat illetően, mivel ezek jól tükrözik progresszív életstílusukat. A „tech rajongó utazók” bíznak a technológiában és támogatják minél szélesebb körű bevezetését.

Közlekedésbiztonsági utca a XI. Rendőrnapon

A XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapon április 27-én „Közlekedésbiztonsági utcát” is találhattak a Városligetbe látogatók. Látogató pedig voltak bőven!

...
2024.04.30. 08:34

Közlekedésbiztonsági utca a XI. Rendőrnapon

A XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapon április 27-én „Közlekedésbiztonsági utcát” is találhattak a Városligetbe látogatók. Látogató pedig voltak bőven!

Az idei kedvenc kerékpárút

A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.

...
2024.04.27. 07:35

Az idei kedvenc kerékpárút

A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

...
2024.04.25. 06:19

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

...
2024.04.23. 13:15

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

...
2024.04.20. 17:09

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

...
2024.04.18. 09:19

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

...
2024.04.17. 11:11

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

...
2024.04.16. 10:21

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.