Nagy bajt okozhat, ha egy teherautósofőr „elbambul”. Ezt megakadályozandó fejlesztette ki a Scani az éberségi rendszerét.
A távolsági fuvarozásban résztvevő nehézgépjárművek vezetése közben a monotonitás, és az ebből eredő figyelem elterelődés az egyik leginkább balesetveszélyes jelenség. A vasúti szállításban, a mozdonyok vezetőállásainál sok évtizede működik „éberségi” berendezés, azonban az ott alkalmazott műszaki megoldások nem voltak adoptálhatóak a közúti közlekedésben, mivel azok aktív, megszólít-válaszol rendszerek. A mai technológiai lehetővé tette, hogy kifejlesszék a passzív, jellemzően a sofőr megfigyelésén alapuló figyelmeztető fejlett rendszereket, amelyeket a személyautók világában fáradtságfigyelőként ismertetnek.
A Scania rendszerének új verziója észleli a járművezető figyelmének a lankadását a fülke A-oszlopában elhelyezett megfigyelőkamera segítségével. A rendszer szoftvere valós időben követi a járművezető szemmozgását. Az így nyert adatok alapján folyamatosan figyeli, hogy a vezető a közlekedési helyzetre összpontosít-e. A figyelemelterelődés észlelése esetén, először vizuális figyelmeztetést jelenít meg a műszerfalon és egyszerű hangjelzést bocsájt ki a rendszer. Ha a figyelmetlenség továbbra is fennáll, a rendszer erőteljesebb figyelmeztetésre vált: piros figyelmeztető jelzést és ismételt hangjelzést ad.
A funkció automatikusan bekapcsol 20 km/óra feletti sebességnél. Ha a járművezető tekintete a megadott időintervallumnál hosszabb ideig a meghatározott biztonsági zónán kívülre téved, a rendszer működése a következő:
- sárga figyelmeztetés, ha a járművezető 20 km/óra feletti sebességnél 6 másodpercnél hosszabb ideig, illetve 50 km/óra feletti sebességnél 3,5 másodpercnél hosszabb ideig nem az utat tartja szemmel
- piros figyelmeztetés, ha a járművezető 20 km/óra feletti sebességnél 9 másodpercnél hosszabb ideig, illetve 50 km/óra feletti sebességnél 6 másodpercnél hosszabb ideig nem az utat tartja szemmel
Amennyiben a sofőr szeme nem követhető megbízhatóan, a rendszer a fejtartás szerint értékel. A sofőrnek lehetősége van a menüből ideiglenesen kikapcsolni a figyelmeztetést, de az ettől függetlenül a háttérben továbbra is működik. A funkció a jármű minden egyes indításakor automatikusan újra bekapcsol. A kamera eltakarása vagy rendszerhiba esetén a műszerfalon szimbolikus ikonnal kiegészített figyelmeztető üzenet jelenik meg. A kamera által rögzített összes adatot valós időben dolgozza fel a rendszer, nem tárol adatokat. Így megfelel a magánszféra és a személyes adatok védelmére vonatkozó követelményeknek.
Az éberségi biztonsági rendszer megfelel a vezető figyelem elterelődésének az észlelésére vonatkozó új európai jogszabályok (2023/2590 EU rendelet) követelményeinek, a Scania a jogszabályokban előírt határidő előtt elérhetővé teszi.
Formálják az autós jövőképet
Az Európai Unió új javaslata szerint az autógyártóknak 2035-től nem nullára kell csökkenteniük a kipufogógáz-kibocsátást, hanem 90 százalékkal kell csökkenteniük a 2021-es szinthez képest.
Formálják az autós jövőképet
Az Európai Unió új javaslata szerint az autógyártóknak 2035-től nem nullára kell csökkenteniük a kipufogógáz-kibocsátást, hanem 90 százalékkal kell csökkenteniük a 2021-es szinthez képest.
Stroke után vezetni
Új elemzési modellt dolgoztak ki a stroke-on átesettek autóvezetési alkalmasságának megállapítására magyar kutatók.
Stroke után vezetni
Új elemzési modellt dolgoztak ki a stroke-on átesettek autóvezetési alkalmasságának megállapítására magyar kutatók.
Képen a világ
A közösségi közlekedés népszerűsítésére írt ki fotópályázatot a Volán Egyesülés, megvannak a nyertesek!
Képen a világ
A közösségi közlekedés népszerűsítésére írt ki fotópályázatot a Volán Egyesülés, megvannak a nyertesek!
Most a legbiztonságosabb
A felnőtt és a gyermek utasvédelemre is 93%-os értékelést kapott a kínai Leapmotor B10 elektromos autó az EuroNCAP töréstesztjén. Ez az első kocsi, amely ilyen magas értéket ért el a teszten.
Most a legbiztonságosabb
A felnőtt és a gyermek utasvédelemre is 93%-os értékelést kapott a kínai Leapmotor B10 elektromos autó az EuroNCAP töréstesztjén. Ez az első kocsi, amely ilyen magas értéket ért el a teszten.
Bringázni a Pilisben
Egymilliárd forint uniós forrásból fejlesztik a Pilis Bike kerékpárút-hálózatot.
Bringázni a Pilisben
Egymilliárd forint uniós forrásból fejlesztik a Pilis Bike kerékpárút-hálózatot.
5,6 millió Ft az átlag használtautó-ár
Az éves értékvesztés átlaga 7 százalék az autópark piacra kerülő részében a használtautó eladási hirdetésekből nyert adatok alapján.
5,6 millió Ft az átlag használtautó-ár
Az éves értékvesztés átlaga 7 százalék az autópark piacra kerülő részében a használtautó eladási hirdetésekből nyert adatok alapján.
Ikarus nosztalgia a fővárosban
Több mint 50 éves Ikarusokkal lehet utazni a téli hétvégéken Budapesten.
Ikarus nosztalgia a fővárosban
Több mint 50 éves Ikarusokkal lehet utazni a téli hétvégéken Budapesten.
Nyert a Tesla Model Y
22 milliárd forint piacra pumpálásával elérte a tízezret a vállalati e-autó program segítségével vásárolt elektromos járművek száma. És még 9,6 milliárd kifizetésre vár.
Nyert a Tesla Model Y
22 milliárd forint piacra pumpálásával elérte a tízezret a vállalati e-autó program segítségével vásárolt elektromos járművek száma. És még 9,6 milliárd kifizetésre vár.
