2025.11.07, 09:27
Használtautó: kell az utánpótlás

Feléledt októberben a használtautó-behozatal, valamiből fedezni kell a lakossági autócsere-igényeket.

Októberben a DataHouse adatai szerint 12 588 import használt személyautó kapott magyar rendszámot, ami 10 százalékkal több az előző havinál és 17 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi 10 725-öt. Hasonló mértékű behozatalra utoljára 2021 márciusában volt példa, azóta a regisztrált import használt autók száma meg sem közelítette a 12 ezret. Az import használtautók keresettsége érthető. A korosodó magyar autópark nem csak éveket gyűjt, hanem megtett kilométerek ezreit. Az elhasználódás elkerülhetetlen, teljesen jogos az igény a tulajdonosok részéről, hogy leváltanák elhasznált négykerekűiket.

Azonban az új autók ára elrugaszkodott, és bár emelkedik az újautó eladások száma Magyarországon, ez közelében sincs a lakossági igények kielégítésének. Ahogy mondani szokták az autópiaci szakértők, a magyar újautópiac a „cégautóvásárlások lélegeztetőgépén van”. Ez nem változott, legfeljebb enyhült. A megfelelő újautó utánpótlás hiányában a magyar járműállomány nem képes ellátni a használtautópiac igényeit. A használtautóimport klasszikus forrásországai Németország és Ausztria, a magánimport céljai között elsősorban ezek az országok szerepelnek. A hivatásos használtautókereskedők azonban már évek óta messzebbre mennek a bővebb kínálat miatt – ne feledjük, hogy versenyben állnak a román, bolgár, lengyel, szerb kereskedőkkel, akik szintén vadásszák a használtautókat nyugaton.

Míg a magánvásárló rendszerint magáneladók autói között remél kincset találni a kereskedők forrásszerzése kiterjedtebb. Ők nem egy-egy autót hoznak be, hanem nagyobb 6-10-db-os tételekben vásárolnak. Egyrészt a márkakereskedések a számukra vállalhatalan beszámított autókat (mert idegen márka, sérült, a műszaki állapot kifogásolható, túl idős) „csomagelven” adják el, több autóra számítanak egy árat, ami így egy-egy autóra vetítve kedvezményes. A csomagba bekerül csábító keresett kocsi és úgynevezett eladhatatlan múmia is: ez legyen a vásárló kockázata. Kedveltek a licitálási oldalak is, ilyeneken kaphatóak például biztosítók által leírt kisebb nagyobb sérülésekkel vagy hibákkal sújtott autók.

Hozzáértéssel ezekből is kiszűrhetők a jónak számító ajánlatok, és sok közöttük az alacsony futásteljesítményű autó. Ezek közül a könnyen javíthatóak a vonzók a kereskedőknek, így tudnak alacsony futásteljesítményű utánpótlást biztosítani. Ugyanis a használtautó árak dinamikája körülbelül mindenütt azonos, az alacsony futásteljesítményért fizetni kell. Így, ha egy kocsi ára megközelíti, vagy magasabb a magyar piac árainál akkor értelemszerűen nem éri meg behozni, hiszen a behozatal, a honosítás költségeinek, és persze a haszonnak is bele kell férnie az árba, ami viszont nem karcolhatja a felhőket, mert akkor nem vásárolják meg az adott négykerekűt.

Megfigyelhető, hogy az idősebb autók, amelyek nem javítják a magyar autópark átlagéletkorát 70 százalékban magánimportban érkeznek be. Ugyanis ezek értéke gyakran megközelíti, vagy alacsonyabb a hazahozatal és honosítás értékénél. Kereskedőnek ez nem jelent üzletet. Magánembernek azért érdekes, mert jó eséllyel jobban karbantartott, magasabban felszerelt kocsit szerezhet be körülbelül a magyar piaci áron. Továbbá a határokon túl dolgozók közül a vállalkozó szelleműek gyakorlata, hogy a hazautat egy kint vásárolt használtautóval teszik meg, amelyet itthon értékesíthetnek: mindenképp jönnének haza, kint van idejük autókat nézelődni, jó ajánlatot találni a magánhirdetők között.

A kereskedők 10 évnél idősebb kocsival nem szívesen foglalkoznak, ahhoz igazán jó ajánlatba kell futniuk. Megfigyelhető a szakosodás, a kereskedő ismerve a magyar piac keresleti igét azt igyekszik kielégíteni. Honda Jazz, Toyota Prius, Corolla, ezek gyorsan eladható slágertermékek. Magasabb árkategóriában a Tesla az egyik nyerő, amely márka típusait a Benelux államokból lehet kedvező áron beszerezni.

Beváltak az okoszebrák

Külföldre is exportálná az ötletét az okoszebrák magyarországi fejlesztője.

...
2025.10.30. 05:25

Beváltak az okoszebrák

Külföldre is exportálná az ötletét az okoszebrák magyarországi fejlesztője.

Elismerést kapott a Magyar Közúttól az ORFK-OBB ügyvezető elnöke

Óberling József rendőr ezredes kiérdemelte a „Magyar Közútért Díjat”.

...
2025.10.15. 16:11

Elismerést kapott a Magyar Közúttól az ORFK-OBB ügyvezető elnöke

Óberling József rendőr ezredes kiérdemelte a „Magyar Közútért Díjat”.

Elvitték a Skoda Scala nyereményautót!

A múlt hétvégi döntővel véget ért a „Közlekedik a család” vetélkedő idei epizódja. Ügyes munkával, odafigyeléssel a Békés vármegyei Zahorán család nyerte a döntőt.

...
2025.10.11. 11:12

Elvitték a Skoda Scala nyereményautót!

A múlt hétvégi döntővel véget ért a „Közlekedik a család” vetélkedő idei epizódja. Ügyes munkával, odafigyeléssel a Békés vármegyei Zahorán család nyerte a döntőt.

Bevált az iskolautca Rákosligeten

Jól bevált a gyakorlatban a fővárosban, a XVII. kerületi Gregor József Általános Iskolánál kialakított iskolautca.

...
2025.10.08. 05:35

Bevált az iskolautca Rákosligeten

Jól bevált a gyakorlatban a fővárosban, a XVII. kerületi Gregor József Általános Iskolánál kialakított iskolautca.

MÁV elismerést kapott az ORFK-OBB ügyvezető elnöke

A MÁV a közösségi közlekedés szolgálatáért kitüntette Óberling József rendőr ezredest.

...
2025.10.03. 16:04

MÁV elismerést kapott az ORFK-OBB ügyvezető elnöke

A MÁV a közösségi közlekedés szolgálatáért kitüntette Óberling József rendőr ezredest.

E-roller: ahogy a rendőrség látja

Amíg nem készül el az új KRESZ, addig az elektromos rollereket és más mikromobilitási eszközöket a jelenlegi jogi-, szabályozási környezetbe kellett behelyezni. Ismertetjük.

...
2025.10.02. 18:45

E-roller: ahogy a rendőrség látja

Amíg nem készül el az új KRESZ, addig az elektromos rollereket és más mikromobilitási eszközöket a jelenlegi jogi-, szabályozási környezetbe kellett behelyezni. Ismertetjük.

Az M1 autópálya átépítésének ütemterve

A Magyar Állammal kötött Koncessziós Szerződés szerint az M1 autópálya M0-Bicske közötti szakasza 2028. 08.31-ig, a Concó pihenőig tartó szakasz pedig 2029.08.31-ig készül el.

...
2025.09.03. 07:31

Az M1 autópálya átépítésének ütemterve

A Magyar Állammal kötött Koncessziós Szerződés szerint az M1 autópálya M0-Bicske közötti szakasza 2028. 08.31-ig, a Concó pihenőig tartó szakasz pedig 2029.08.31-ig készül el.

Vadulnak a rolisok Belgiumban

A balesetek gyakorisága miatt Belgium szigorítaná az elektromos rollerek ellenőrzését.

...
2025.08.27. 08:45

Vadulnak a rolisok Belgiumban

A balesetek gyakorisága miatt Belgium szigorítaná az elektromos rollerek ellenőrzését.