2014.01.22, 18:25
eCall: egy lépéssel közelebb!

Az Európai Parlament Közlekedési Bizottsága 2013. decemberi ülésén tűzte napirendjére a gépjárműbe épített automatizált vészhívó rendszerek – azaz az eCall – kérdéskörét. Az ülésen szavazásra is sor került, mely következtében egy lépéssel ismét közelebb kerültünk az eCall bevezetéséhez.
Tavaly novemberben a honlapunkon is beszámoltunk arról, hogy az eCall (vagy más néven e-segélyhívó) egy európai kezdeményezés, mely alapvető célja, hogy az Európai Unió tagállamaiban közúti balesetet szenvedők gyors segítséget kapjanak még abban az esetben is, ha a baleset bekövetkezéséről a hatóságokat az érintett nem képes értesíteni.
Az eCall segélyhívó rendszer működésének lényege, hogy a gépjárműbe egy olyan készüléket építenek, amely közúti baleset esetén – ha a légzsák, vagy más szenzor működésbe lép – automatikusan, vezeték nélküli adatszolgáltatás útján jelzést küld a 112-es egységes európai segélyhívó számra, ezáltal a baleset tényéről, és a mentés szükségességéről az illetékes hatóság késedelem nélkül tudomást szerez. Vészhívás nem csak automatikusan, hanem a vezető, illetve az utas által is kezdeményezhető.
Az Európai Bizottság tervei szerint az egységes e-segélyhívó rendszert 2015-ig kell megvalósítani. Azt követően az EU tagállamaiban csak olyan új személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek helyezhetők forgalomba, amelyet az életmentő eCall vészhívó rendszerrel szereltek fel.
A decemberi ülésen az eCall megvalósítása további támogatást kapott, a segélyhívó rendszerrel kapcsolatos szabályozási csomag javaslatokkal egészült ki. A tervek szerint a szabályozás részét fogják képezni az eCall készülékekkel kapcsolatos technikai követelmények, hiszen az eszközöknek meg kell felelniük az európai típus-jóváhagyási rendszernek. 
A javaslat összeállt, s azt remélhetőleg az Európai Parlament Belső Piac Bizottsága a 2014. január 23-i ülésén ugyancsak megszavazza. A technikai követelmények akkor vállnak véglegessé, amennyiben előbb a tagállamok közlekedési miniszterei, majd azt követően az Európai Parlament egésze is elfogadja. A Közlekedési Bizottság továbbá kommunikációs közlekedésbiztonsági kampányok végzésére hívta fel a tagállamok figyelmét az e-segélyhívó rendszer előnyeinek ismertetésére, amennyiben az eCall megvalósításra kerül.
Az ETSC (European Transport Safety Council) és a TISPOL (European Traffic Police Network) örömét fejezte ki a fejleményekkel kapcsolatban, hiszen gépjárművek ütközése esetén minden perc számít. Márpedig az eCall előnye éppen abban rejlik, hogy a sérültek ellátására, kórházba történő szállítására korábban valósul meg, és a gyors beavatkozások számos emberi életet megmentésére teremtik meg a lehetőséget.
Kutatások támasztják alá, hogy az eCall bevezetésével a mentők helyszínre kiérkezésének átlagos ideje várhatóan lakott területen kívül 50%-kal, lakott területen belüli hívás esetén pedig 40%-kal csökken (forrás: „STORM” – Stuttgart Transport Operation by Regional Management – című német tanulmány). Ennek eredménye pedig az lehet, hogy a közlekedési balesetekben elhunytak száma akár 2-2,5%-kal is csökkenhet!

Az idei kedvenc kerékpárút

A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.

...
2024.04.27. 07:35

Az idei kedvenc kerékpárút

A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

...
2024.04.25. 06:19

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

...
2024.04.23. 13:15

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

...
2024.04.20. 17:09

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

...
2024.04.18. 09:19

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

...
2024.04.17. 11:11

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

...
2024.04.16. 10:21

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.

...
2024.04.15. 14:32

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.