2014.03.07, 09:32
50 000 diákpilóta Németországban

Németországban az iskolába járó gyermekek biztonságos közlekedését, úttesten való átkelését nem csak a rendőrök vigyázzák. Több mint hat évtizede, 1953. óta működik ugyanis a közlekedést segítő szolgálat a Schülerlotsen” („Diáksegítő”, vagy a szlengben inkább használatos „Diákpilóta”) program keretében. A későbbiekben a program a hivatalos „Verkehrshelfer” („Közlekedési segítő”) megnevezést kapta, ez a felirat szerepel az érintettek ruházatán is.
A német program a hazaitól eltérően nem csak szeptember hónapban, hanem a veszélyesnek tartott iskolák környékén tanévkezdéstől tanévzárásig tart. A neon sárga fényvisszaverő mellényükről és sapkájukról, valamint jelzőtárcsájukról jól felismerhető, előzetesen felkészített közlekedők látják el ezt a feladatot. A segítők száma szövetségi szinten jelenleg 50 000 körül van, s tevékenységüket jogszabály határozza meg. 
A segítők lehetnek idősebb diákok, továbbá szülők és egyéb felnőttek, akik megfelelő kiválasztáson és képzésen esnek át. A részvétel önkéntes. A segítők képzése, a felszerelés és öltözet biztosítása a helyi rendőrség feladatát képezi (a VDA, azaz Német Autóipari Egyesület két évtizede szponzorálja a programot).
Közlekedési segítő már olyan tanuló is lehet, aki betöltötte a 13. életévét, a 7-dik osztályba regisztrálták, s a kiképzésen sikeresen megfelelt. (Brandenburg tartományban a 11. életév és 5-dik osztály elérése a feltétel). A német rendőrség álláspontja szerint a „Schülerlotsen” feladata egyáltalán nem nehéz, amennyiben az érintett személy jól felkészült. 
Az előzetes kiképzés szövetségi tagállamonként eltérően 6-12 órát vesz igénybe. A segítőknek a fontosabb közlekedési szabályok mellett ismerniük kell a KRESZ alapvető meghatározásait (féktávolság, fékút stb.), tisztában kell lenniük a közúti közlekedés egyéb területeivel, s rendelkezniük kell a közeledő járművek haladási sebessége megbecslésének képességével.
Németországban 1982 óta megrendezik a „Ki a legjobb iskolai segítő („Wer ist der beste Schülerlotse?”) vetélkedőt. A felmenő rendszerű vetélkedő-sorozatnak városi, kerületi, tartományi és szövetségi (országos) döntője van. A szövetségi döntőt minden évben ősszel rendezik meg a tartományi győztes közlekedési segítők részvételével. A döntő két napos. Az első nap az érintetteknek egy 60 kérdésből álló elméleti tesztet kell kitölteniük. Másnap a gyakorlati megmérettetésre kerül sor, vitatható konfliktushelyzetek megítélésével, közeledő személygépkocsi sebességének, s a sebességhez tartozó féktávolságnak a megbecslésével stb. Az eseményről, s Németország legjobb közlekedési segítőjéről a német média minden esztendőben hírt ad.
A „Vekrehrshelfer” program rendkívüli sikereket ért el Németországban. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint a balesetben megsérült és meghalt gyermekek számának alakulása. Páratlan eredmény, hogy a program meghirdetésének évétől, azaz 1953-tól kezdve egyetlen gyermek sem szenvedett súlyos, vagy halálos sérüléseket olyan kijelölt gyalogos átkelőhelyen, amelyet közlekedési segítő biztosított. Több mint hat évtized alatt!
A tradicionális program tovább folytatódik, a közlekedési segítők és a rendőrség közötti együttműködés németesen precíz, a „diákpilóták” száma a „Mach mit und werde Schülerlotse” (Csináld velünk és legyél Diáksegítő!”) kampánynak köszönhetően tovább nő. Németországban úgy tartják, hogy aki a sajátja mellett más biztonságáról gondoskodik, szociális és társadalmi érettségéről, elkötelezettségéről tesz tanúbizonyságot.
 

Tovább drágulnak az új autók

Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.

...
2024.11.22. 15:42

Tovább drágulnak az új autók

Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.

Helyszínelő drónok

Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.

...
2024.11.22. 08:54

Helyszínelő drónok

Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.

Venom és a VW

A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.

...
2024.11.16. 14:59

Venom és a VW

A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.

Gyalogosan is ésszel

Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.

...
2024.11.16. 07:35

Gyalogosan is ésszel

Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.

Holland közlekedési szokások

Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.

...
2024.11.10. 07:01

Holland közlekedési szokások

Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.

Alig van, de több lehet

Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.

...
2024.11.04. 08:14

Alig van, de több lehet

Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.

Mintaadó Párizs

Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.

...
2024.11.02. 07:24

Mintaadó Párizs

Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.

Hogy az esés megúszhatóbb legyen

Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.

...
2024.10.31. 14:10

Hogy az esés megúszhatóbb legyen

Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.