2014.03.07, 09:32
50 000 diákpilóta Németországban

Németországban az iskolába járó gyermekek biztonságos közlekedését, úttesten való átkelését nem csak a rendőrök vigyázzák. Több mint hat évtizede, 1953. óta működik ugyanis a közlekedést segítő szolgálat a Schülerlotsen” („Diáksegítő”, vagy a szlengben inkább használatos „Diákpilóta”) program keretében. A későbbiekben a program a hivatalos „Verkehrshelfer” („Közlekedési segítő”) megnevezést kapta, ez a felirat szerepel az érintettek ruházatán is.
A német program a hazaitól eltérően nem csak szeptember hónapban, hanem a veszélyesnek tartott iskolák környékén tanévkezdéstől tanévzárásig tart. A neon sárga fényvisszaverő mellényükről és sapkájukról, valamint jelzőtárcsájukról jól felismerhető, előzetesen felkészített közlekedők látják el ezt a feladatot. A segítők száma szövetségi szinten jelenleg 50 000 körül van, s tevékenységüket jogszabály határozza meg. 
A segítők lehetnek idősebb diákok, továbbá szülők és egyéb felnőttek, akik megfelelő kiválasztáson és képzésen esnek át. A részvétel önkéntes. A segítők képzése, a felszerelés és öltözet biztosítása a helyi rendőrség feladatát képezi (a VDA, azaz Német Autóipari Egyesület két évtizede szponzorálja a programot).
Közlekedési segítő már olyan tanuló is lehet, aki betöltötte a 13. életévét, a 7-dik osztályba regisztrálták, s a kiképzésen sikeresen megfelelt. (Brandenburg tartományban a 11. életév és 5-dik osztály elérése a feltétel). A német rendőrség álláspontja szerint a „Schülerlotsen” feladata egyáltalán nem nehéz, amennyiben az érintett személy jól felkészült. 
Az előzetes kiképzés szövetségi tagállamonként eltérően 6-12 órát vesz igénybe. A segítőknek a fontosabb közlekedési szabályok mellett ismerniük kell a KRESZ alapvető meghatározásait (féktávolság, fékút stb.), tisztában kell lenniük a közúti közlekedés egyéb területeivel, s rendelkezniük kell a közeledő járművek haladási sebessége megbecslésének képességével.
Németországban 1982 óta megrendezik a „Ki a legjobb iskolai segítő („Wer ist der beste Schülerlotse?”) vetélkedőt. A felmenő rendszerű vetélkedő-sorozatnak városi, kerületi, tartományi és szövetségi (országos) döntője van. A szövetségi döntőt minden évben ősszel rendezik meg a tartományi győztes közlekedési segítők részvételével. A döntő két napos. Az első nap az érintetteknek egy 60 kérdésből álló elméleti tesztet kell kitölteniük. Másnap a gyakorlati megmérettetésre kerül sor, vitatható konfliktushelyzetek megítélésével, közeledő személygépkocsi sebességének, s a sebességhez tartozó féktávolságnak a megbecslésével stb. Az eseményről, s Németország legjobb közlekedési segítőjéről a német média minden esztendőben hírt ad.
A „Vekrehrshelfer” program rendkívüli sikereket ért el Németországban. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint a balesetben megsérült és meghalt gyermekek számának alakulása. Páratlan eredmény, hogy a program meghirdetésének évétől, azaz 1953-tól kezdve egyetlen gyermek sem szenvedett súlyos, vagy halálos sérüléseket olyan kijelölt gyalogos átkelőhelyen, amelyet közlekedési segítő biztosított. Több mint hat évtized alatt!
A tradicionális program tovább folytatódik, a közlekedési segítők és a rendőrség közötti együttműködés németesen precíz, a „diákpilóták” száma a „Mach mit und werde Schülerlotse” (Csináld velünk és legyél Diáksegítő!”) kampánynak köszönhetően tovább nő. Németországban úgy tartják, hogy aki a sajátja mellett más biztonságáról gondoskodik, szociális és társadalmi érettségéről, elkötelezettségéről tesz tanúbizonyságot.
 

Közlekedésbiztonsági utca a XI. Rendőrnapon

A XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapon április 27-én „Közlekedésbiztonsági utcát” is találhattak a Városligetbe látogatók. Látogató pedig voltak bőven!

...
2024.04.30. 08:34

Közlekedésbiztonsági utca a XI. Rendőrnapon

A XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapon április 27-én „Közlekedésbiztonsági utcát” is találhattak a Városligetbe látogatók. Látogató pedig voltak bőven!

Az idei kedvenc kerékpárút

A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.

...
2024.04.27. 07:35

Az idei kedvenc kerékpárút

A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

...
2024.04.25. 06:19

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

...
2024.04.23. 13:15

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

...
2024.04.20. 17:09

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

...
2024.04.18. 09:19

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

...
2024.04.17. 11:11

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

...
2024.04.16. 10:21

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.