A németek szerint az autópályán közlekedés egyik alapszabálya („Faustregel”), hogy a minimális követési távolság a haladási sebesség legalább fele legyen, persze km/h helyett méterben számolva. A tapasztalatok ugyanakkor azt mutatják, hogy ezt a szabályt még a biztonságos közlekedésükről és szabálytiszteletükről elhíresült németek sem tartják meg minden esetben. Számukra kedvezőtlen hír, hogy Bajorországban idén megkezdték egy teljesen új technikai eszköz alkalmazását, mely a haladási sebességet és a követési távolságot egyaránt méri.
Az újonnan kifejlesztett digitális video követési távolság és sebességmérő berendezés (Video Abstands- und Geschwindigkeitsmessung Digital, röviden: VAG Digital) az úgynevezett fotogrammetria elvén működik. A VAG Digital működéséhez szükség van az ellenőrzés végrehajtására kijelölt útszakasz előzetes megmérésére, s az adatok készülékben történő rögzítésére. A rendszer egyszerre több forgalmi sáv felügyeletére is képes, továbbá az egyes járműkategóriákat is felismeri (személygépkocsi, tehergépkocsi, autóbusz stb.).
A működés során az új eszköz a közúti forgalmat folyamatosan felügyeli, s az ellenőrzési területen áthaladó valamennyi járművet – pozíciójuk alapján – külön-külön kezeli. A speciális kamera minden egyes jármű esetében kiszámolja a haladási sebességet, valamint a hozzá tartozó követési távolságot. Ehhez az előre rögzített távolság megtételéhez szükséges időt veszi alapul. A készülék a megengedett sebesség túllépését, valamint követési távolság meg nem tartását egyaránt rögzíti, utóbbi az ellenőrző monitoron piros színnel azonnal, jó látható módon megjelenik.
A VAG Digital egyidejűleg két kamerával működik, melyek egymással kommunikálnak. Az első kamerát általában a gyorsforgalmi út feletti hídra telepítik, míg a másikat a forgalmi irányokat elválasztó területen, a védőkorlátok mögé helyezik el. Az első kamera – az ellenőrzés alá vont útszakaszt folyamatosan felügyeletével – észleli és rögzíti a jogsértést, míg a második kamera alapvetően az elkövető azonosítására szolgál.
Egy-egy ilyen komplex berendezés a telepítési költségekkel együtt mintegy 170 000 euróba kerül, melyet a bajor rendőrök „autósbarát” módon alkalmaznak. Ez azt jelenti, hogy az ellenőrök nem küszöbértéken mérnek, hanem mindig alkalmaznak bizonyos, néhány százalékban mért toleranciát (megjegyzés: hazánkban is alapvetően ez a gyakorlat). Az eszköz kizárólag a jogsértők adatait tárolja, a szabályosan közlekedő járművek adatai azonnal törlődnek a rendszerből.
Természetesen a rögzített szabályszegések utólag még vizsgálatra kerülnek, hiszen tökéletes technika nem létezik, a működés, valamint rögzítés során egyaránt előfordulhatnak hiányosságok. Különösen éjszaka, valamint párás, ködös időben lehet hibára hajlamos az új rendszer, ezért a feldolgozást végző szakemberek valamennyi jogsértés felvételeit áttekintik.
A VAG Digital új típusú sebesség és követési távolság mérő berendezések beszerzése és rendszerbe állítása szerves része a bajor tartományi kormányzat által 2013-ban elfogadott, 2020-ig tartó „Bayern mobil – sicher ans Ziel” megnevezésű közlekedésbiztonsági programnak, mely egyik fő céljaként a közúti balesetek és halálozások számának visszaszorítását határozta meg.
A Bajor Szabadállam napjainkig 11 db VAG Digital eszközt vásárolt (ezek összköltsége 1,8 millió euró), ugyanakkor a rendőrségi közlemények szerint további berendezések beszerzése van folyamatban. Az A7 autópálya működését felügyelő első eszköz 2014. július 24-én kezdte meg próbaüzemét. A készüléket nyílt nap keretében mutatták be a sajtó képviselőinek és az érdeklődő közlekedőknek.
Hova jut a világ? Hernyótalpas Porsche!
„Márpedig ilyen állat nincs! – mondja a klasszikus viccben a székely bácsi, amikor meglátja az állatkertben a zsiráfot.
Hova jut a világ? Hernyótalpas Porsche!
„Márpedig ilyen állat nincs! – mondja a klasszikus viccben a székely bácsi, amikor meglátja az állatkertben a zsiráfot.
Jó magyar eredmény az önvezető autók versenyén
5. helyen zárt a HUMDA Lab az Abu Dhabi Autonomous Racing League önvezető autóversenyen.
Jó magyar eredmény az önvezető autók versenyén
5. helyen zárt a HUMDA Lab az Abu Dhabi Autonomous Racing League önvezető autóversenyen.
Közlekedésbiztonsági utca a XI. Rendőrnapon
A XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapon április 27-én „Közlekedésbiztonsági utcát” is találhattak a Városligetbe látogatók. Látogató pedig voltak bőven!
Közlekedésbiztonsági utca a XI. Rendőrnapon
A XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapon április 27-én „Közlekedésbiztonsági utcát” is találhattak a Városligetbe látogatók. Látogató pedig voltak bőven!
Az idei kedvenc kerékpárút
A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.
Az idei kedvenc kerékpárút
A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.
Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott
Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.
Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott
Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.
2026-ban Budapesten
A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.
2026-ban Budapesten
A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.
Terjed a roliellenesség
Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.
Terjed a roliellenesség
Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.
Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra
Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.
Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra
Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.