A legújabb kutatások alapján az Autonóm Vészfékező Rendszer (Autonomus Emergency Braking System, röviden: AEB) a napjainkban használatos személygépkocsik esetében mintegy 37%-kal képes csökkenteni az úgynevezett ráfutásos, másnéven utoléréses közlekedési balesetek számát. Az ETSC (European Traffic Safety Council) az elmúlt hetekben tette közzé annak a tanulmánynak a főbb megállapításait, melyet idén áprilisban terjesztettek elő az Európai Bizottság részére.
Az AEB rendszerek alkalmazása egyre elterjedtebb a modern személygépkocsik körében. Örvendetes, hogy ez a fontos biztonsági felszerelés nem csak a prémium márkáknál, hanem a nagyobb tömegek által választott modelleknél, sőt kifejezetten a városi közlekedésre ajánlott kisautóknál is elérhető, alap, vagy opcionális felszerelésként.
Az Autonóm Vészfékező Rendszer (AEB) lényege, hogy egy beépített technológia alkalmazásával (általában radar, kamera, vagy lézer segítségével) folyamatosan méri az elöl haladó jármű mögötti távolságot. Ha a rendszer úgy érzi, hogy a gépkocsik közötti távolság veszélyesen csökken, akkor jelzést ad a járművezetőnek, lehetőséget adva a beavatkozásra (pl. fékezésre). Amennyiben a járművezető reakciója elmarad, vagy annak mértékét a rendszer nem tartja elégségesnek, abban az esetben az AEB beavatkozik, s akár vészfékezés alkalmazásával igyekszik a balesetet elkerülni.
Az AEB biztonsági rendszerek nagyon fontosak, különösen ha figyelembe vesszük, hogy a közúti balesetek igen gyakran következnek be a gépjárművezető figyelmetlensége miatt. Márpedig a figyelmet bármi elvonhatja: rádió, zene hallgatása, utasokkal beszélgetés, telefonálás, GPS, cigarettázás, étkezés, italfogyasztás, az autóban lévő házi kedvenc, vagy éppen egy érdekesnek tűnő utcai esemény. De az AEB nagy segítség lehet az olyan esetekben is, ha egy másik gépkocsi az előzés befejezését követően járművünk elé hirtelen bevág, s intenzíven fékezni kezd.
Az AEB napjainkban elérhető változatai alapvetően alacsony sebességtartományban, azaz lakott területen belül működik hatékonyan, általában 30 km/h, vagy 50 km/h sebességhatárig („Low Speed City System”). Ugyanakkor ismertek azok a fejlesztések is, melyek a gyalogos, illetve kerékpáros elütések megelőzésére, valamint a magasabb sebességtartományban is működő rendszerek létrehozására irányulnak. Fontos megjegyezni, hogy a nagy sebesség megfelelő kezelése a fejlesztőknek – különösen a biztonsági szempontokra figyelemmel – komoly fejtörést okoz, így a különböző fejlesztésű „High Speed Inter Urban System” rendszerek alapvetően 80 km/h sebességhatárig képesek (vagy lesznek képesek) a hatékony és biztonságos működésre.
Az AEB az előttünk megálló, vagy lassabban haladó járművek azonosítására egyaránt képes, és szükséges esetben a vezető nélkül is megteszi a megfelelő beavatkozást.
Az Európai Bizottság az autógyártókat közvetlenül nem kötelezheti arra, hogy az AEB az újonnan gyártott valamennyi modellnél az alapfelszerelés része legyen, ugyanakkor ezzel kapcsolatban ajánlásokkal élhet.
A technikai megoldás elterjedéséhez ugyanakkor jelentősen hozzájárulhat, amennyiben az Euro NCAP biztonsági tesztjében csak az a modell kaphatja majd meg a maximális öt csillagos értékelést, amelyet AEB rendszerrel szereltek fel.
Márpedig erre minden lehetőség megvan, hiszen Dr. Michiel van Ratingen, Az Euro NCAP főtitkára a közelmúltban kijelentette: „Ezek az eredmények határozottan támogatják azt a döntésünket, hogy az AEB technológia kulcsfontosságú eleme legyen az új gépjárművek biztonsági minősítésének”.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.