2017.03.02, 10:26
Skót törekvések

A fiatal járművezetők Skóciában is a közúti közlekedéskel kiemelten veszélyeztetett képviselői közé tartóznak. A hivatalos baleseti adatok alapján Skóciában a halálos közúti közlekedési balesetek 21%-ában – azaz minden ötödik balesetben, mely tragédiával végződik – 25 év alatti a járművezető még nem töltötte be a 25. életévét. Minden egyes héten átlagosan számítva 54 olyan közúti közlekedési baleset történik, melyben legalább egy fő 17 és 25 év közötti. És minden héten legalább egy fő 25 év alatti fiatal (vagy fiatal felnőtt) veszíti életét, és 70 fő szenved valamilyen személyi sérülést közúti baleset következtében.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a fiatal járművezetők elérése preventív kampányok által rendkívül nehézkes, ők a balesetek megelőzésére irányuló üzenetekkel csaknem teljesen elérhetetlenek, bármilyen típusú kampányról legyen szó (hagyományosról, sokkolóról stb.). Ennek okai sokrétűek: az életkor, a tapasztalatlanság, a szellemi és érzelmi fejlődés életkorra jellemző szintje, továbbá az állandó optimizmus, valamint a sérthetetlenség és halhatatlanság érzete (pl. „velem ez úgysem történik meg”) egyaránt szerepet játszik a prevenció iránti közönyösségben.

A korábbi, évekkel ezelőtti baleset-megelőzési kampányokban az volt általános megközelítés, hogy amennyiben megmutatják a fiataloknak a veszélyeket, a kockázatos cselekedeteket (szabályszegéseket) és azok következményeit, akkor az érintettek tudata, s ezáltal közlekedői magatartása kedvező irányban változik. Ezért a múltban számos úgynevezett sokkoló típusú kampányt indítottak Skóciában, realisztikus és megdöbbentő képi felvételek közvetítésével, a a hagyományos és az elektronikus média igénybe vételével.

Felvetődött ugyanakkor a kérdés, hogy valóban ez a típusú kampány az igazán célravezető? Ennek tisztázására néhány éve felmérést végeztek a fiatal férfiak és nők körében. A felmérések azt mutatták, hogy a fiatal férfiak számára attól tartanak a leginkább, hogy fizikai képességeikben korlátozottá válnak, nem tudnak sportolni, továbbá a szebbik nem képviselői nem találják őket elég vonzónak. Ezzel szemben a fiatal hölgyek számára leginkább a fejsérülés szerzése, arcuk szépségének elvesztése jelentené a legfőbb tragédiát.

A felmérés eredményeinek ismeretében új típusú „előkampány”-t folytattak Skóciában, olyan sokkoló szövegek alkalmazásával, mint például: „Rosszul éreznéd magad, ha megölnéd a barátnődet? … De szerezhetnél helyette másikat” vagy „Ha meghaltál, akkor halott vagy!”. Az új, helyenként igen durva üzenetek főleg a fiatal nők körében bizonyultak hatásosnak, a férfiaknál ezek a szövegek kisebb hatékonyságot értek el. Az is megállapítható volt, hogy a fiatal férfi járművezetők a közlekedésben nagyobb veszélynek vannak kitéve, ezért újabb kampányok indultak újabb felmérések alapján.

A felmérések alapján azt lehetett valószínűsíteni, hogy az üzenetek nagyobb hatást érnek el, amennyiben a fiatal férfiakat megszólító kampányokat női szereplőkkel készítik el. A sokkoló kampányok jellege ennek megfelelően átalakult.

Azonban ez a változtatás sem hozta meg a kívánt eredményt, a helyzet ugyanis nem sokat javult. A baleseti adatok alapján továbbra is magas volt a fiatal járművezetők által okozott aránya. Különösen a kezdő vezetők statisztikája mutatott szomorú képet, hiszen a balesetet okozó minden ötödik járművezetőből egy fő legfeljebb fél éves jogosítvánnyal – azaz a vezetői engedély első megszerzésétől számított hat hónapon belül – okozott balesetet.

A skót szakemberek ezért ismét tovább léptek, nem akartak beletörődni a kialakult helyzetbe. A preventív kampányokat újragondolva megállapították, hogy az lehet a megoldás, ha a közúti közlekedésre nevelést, a szabályok oktatását, a veszélyek és kockázatokra való figyelemfelhívást, a szabálytisztelő közlekedési magatartás kialakítását még fiatalabb korban kezdik el, megfelelő, célzott és korosztály-specifikus programokkal. Ezért Skóciában a helyzet jövőbeni javítása érdekében visszanyúltak a kezdetekhez, az óvodás és iskoláskorúakhoz, s a gyerekeket korosztályát célozták meg a helyes közlekedésre való nevelési programokkal. A kampányt napjainkban is valamennyi médiaplatformon folytatják, a rendőrség, az autósiskolák és az iskolák bevonásával.

A megoldás másik kulcsát a szülők jelentették. Köztudott, hogy a gyermekek számára az első számú mintát döntően a szülők jelentik, ezért a megfogalmazott preventív üzenetben  egyértelművé tették, hogy alapvetően a szülők vezetési stílusa, szabálytiszteletének szintje vetíti előre, hogy milyen sofőr válik a gyermekből.

A felmérések alapján a célhallgatóság, azaz a felnőttek 83 %-a megértette a kampány célját és az üzenet valóságtartalmát. Azoknak a felnőtt járművezetőknek a 75 %-a, akik korábban úgy valósítottak meg közlekedési szabályszegést, hogy az autóban gyermekük is velük utazott, ígéretet tettek arra, hogy a jövőben nagyobb súlyt helyeznek a biztonságra, a példamutatásra, a jogkövető magatartásra és gyermekük megfelelő közlekedésre nevelésére. A legutóbb indított skót kampány végkövetkeztetése, hogy a „holnap fiatal sofőrjeit ma kell megmenteni”, így a közlekedésbiztonságra való nevelést már 11-12 éves kor alatt kell elkezdeni.

Tovább drágulnak az új autók

Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.

...
2024.11.22. 15:42

Tovább drágulnak az új autók

Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.

Helyszínelő drónok

Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.

...
2024.11.22. 08:54

Helyszínelő drónok

Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.

Venom és a VW

A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.

...
2024.11.16. 14:59

Venom és a VW

A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.

Gyalogosan is ésszel

Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.

...
2024.11.16. 07:35

Gyalogosan is ésszel

Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.

Holland közlekedési szokások

Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.

...
2024.11.10. 07:01

Holland közlekedési szokások

Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.

Alig van, de több lehet

Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.

...
2024.11.04. 08:14

Alig van, de több lehet

Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.

Mintaadó Párizs

Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.

...
2024.11.02. 07:24

Mintaadó Párizs

Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.

Hogy az esés megúszhatóbb legyen

Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.

...
2024.10.31. 14:10

Hogy az esés megúszhatóbb legyen

Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.