A gyermekbiztonsági rendszerek speciális védőeszközök, melyek első sorban közlekedési baleset esetén nyújtanak védelmet a gyermek utasok részére. Használatuk megakadályozza, hogy a gyermekek az ütközés következtében kiessenek a gépjárműből, továbbá a rendszerek használata által nagyságrendekkel csökken a személyi sérülés kialakulásának veszélye.
Az előzőeken túl a gyermekbiztonsági rendszerek nem csak balesetek esetén hasznosak, hiszen egy hirtelen bekövetkező manőver (fékezés, kanyarodás stb.) során is védik használóik testi épségét. Nem mindegy ugyanakkor, hogy a gyermek milyen biztonsági ülésben ül, illetve az ülésbe miként rögzítették.
Írországban a Közlekedésbiztonsági Hatóság (Road Safety Authority, röviden: RSA) a biztonsági gyermekülés helyes használatának elősegítése, a szülők megfelelő tájékoztatása érdekében indított közlekedésbiztonsági kampányt 2014-ben. A közúti ellenőrzések, valamint a balesetek vizsgálata során szerzett tapasztalatok ugyanis azt mutatják, hogy Írországban átlagosan számítva 5-ből 4 esetben az egyébként gyermekülésben utazó gyermek nincs megfelelően rögzítve. A hibás rögzítés következtében a gyermek védettsége nem teljeskörű, mert egy hirtelen végrehajtott manőver során esetén kieshet az ülésből, vagy baleset bekövetkezése esetén a sérülési kockázat jelentősen megnő, sőt – például a túl magasra állított, nyak előtt áthaladó öv esetén – ütközéskor életveszélyes helyzetbe is kerülhet.
Az RSA a kampány során alapvetően négy hibás helyzetre hívja fel a figyelmet, melyet a kiadott szemléltető eszközökön is bemutat.
– A biztonsági öv a gyermekülésben helyet foglaló gyermek teste mögött helyezkedik el (az öv nem rögzíti a gyermeket az ülésben, baleset esetén abból szabadon repül előre)
– A biztonsági öv a váll vonala felett, a nyak előtt halad el (súlyos nyak-, illetve légcsősérülés stb. veszélye)
– A gyermek mindkét keze az átlós irányú övpánt előtt van (a védelem nem megfelelő, a derék feletti részeket a rendszer nem tartja stabilan, az „ostorcsapás” mértéke jelentősen megnő)
– A biztonsági öv nem a kartámasz alatt, hanem a fölött van elvezetve (ezáltal az ülés pozíciója kevésbé stabil).
Háttér
A gyermekek Írországban is a társadalom – és egyben a közúti közlekedés – egyik legvédtelenebb csoportjának számítanak, akiknek életét, testi épségét, egészségét minden szülőnek és felnőttnek védeni, óvni kell. Ennek ellenére megdöbbentően sok azoknak a szülőknek a száma, akik nem nyújtanak kellő védelmet és biztonságot a gyermekek számára gépjárműben történő szállításuk során.
Egy 50 km / h-es ütközés során a gyermekbiztonsági rendszerben kellően nem rögzített gyermek a testsúlyának mintegy 30-60 szorosával lendül előre. Ezáltal az első ülés háttámlájának, a műszerfalnak, vagy a szélvédőnek ütődő testet akár olyan sérülések is érhetik, melyek az élettel nem összeegyeztethetők – nem beszélve arról, mi történik, ha a baleset során a gyermek kirepül a gépkocsiból.
Az előbbiekre figyelemmel nagyon fontos, hogy a gyermekeket minden esetben gyermekbiztonsági rendszerben, és azon túl szabályosan és megfelelően rögzítve szállítsuk a gépjárműben! Ezáltal – valamint a biztonságos, szabálytisztelő, és defenzív vezetési stílus által – nyújthatjuk számukra azt a biztonsági maximumot, melyet valamennyi gyermek megérdemel!
Közlekedésbiztonsági utca a XI. Rendőrnapon
A XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapon április 27-én „Közlekedésbiztonsági utcát” is találhattak a Városligetbe látogatók. Látogató pedig voltak bőven!
Közlekedésbiztonsági utca a XI. Rendőrnapon
A XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapon április 27-én „Közlekedésbiztonsági utcát” is találhattak a Városligetbe látogatók. Látogató pedig voltak bőven!
Az idei kedvenc kerékpárút
A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.
Az idei kedvenc kerékpárút
A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.
Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott
Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.
Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott
Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.
2026-ban Budapesten
A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.
2026-ban Budapesten
A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.
Terjed a roliellenesség
Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.
Terjed a roliellenesség
Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.
Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra
Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.
Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra
Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.
Big data a napi autózásban
Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.
Big data a napi autózásban
Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.
Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?
A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.
Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?
A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.