A gyermekbiztonsági rendszerek speciális védőeszközök, melyek első sorban közlekedési baleset esetén nyújtanak védelmet a gyermek utasok részére. Használatuk megakadályozza, hogy a gyermekek az ütközés következtében kiessenek a gépjárműből, továbbá a rendszerek használata által nagyságrendekkel csökken a személyi sérülés kialakulásának veszélye.
Az előzőeken túl a gyermekbiztonsági rendszerek nem csak balesetek esetén hasznosak, hiszen egy hirtelen bekövetkező manőver (fékezés, kanyarodás stb.) során is védik használóik testi épségét. Nem mindegy ugyanakkor, hogy a gyermek milyen biztonsági ülésben ül, illetve az ülésbe miként rögzítették.
Írországban a Közlekedésbiztonsági Hatóság (Road Safety Authority, röviden: RSA) a biztonsági gyermekülés helyes használatának elősegítése, a szülők megfelelő tájékoztatása érdekében indított közlekedésbiztonsági kampányt 2014-ben. A közúti ellenőrzések, valamint a balesetek vizsgálata során szerzett tapasztalatok ugyanis azt mutatják, hogy Írországban átlagosan számítva 5-ből 4 esetben az egyébként gyermekülésben utazó gyermek nincs megfelelően rögzítve. A hibás rögzítés következtében a gyermek védettsége nem teljeskörű, mert egy hirtelen végrehajtott manőver során esetén kieshet az ülésből, vagy baleset bekövetkezése esetén a sérülési kockázat jelentősen megnő, sőt – például a túl magasra állított, nyak előtt áthaladó öv esetén – ütközéskor életveszélyes helyzetbe is kerülhet.
Az RSA a kampány során alapvetően négy hibás helyzetre hívja fel a figyelmet, melyet a kiadott szemléltető eszközökön is bemutat.
– A biztonsági öv a gyermekülésben helyet foglaló gyermek teste mögött helyezkedik el (az öv nem rögzíti a gyermeket az ülésben, baleset esetén abból szabadon repül előre)
– A biztonsági öv a váll vonala felett, a nyak előtt halad el (súlyos nyak-, illetve légcsősérülés stb. veszélye)
– A gyermek mindkét keze az átlós irányú övpánt előtt van (a védelem nem megfelelő, a derék feletti részeket a rendszer nem tartja stabilan, az „ostorcsapás” mértéke jelentősen megnő)
– A biztonsági öv nem a kartámasz alatt, hanem a fölött van elvezetve (ezáltal az ülés pozíciója kevésbé stabil).
Háttér
A gyermekek Írországban is a társadalom – és egyben a közúti közlekedés – egyik legvédtelenebb csoportjának számítanak, akiknek életét, testi épségét, egészségét minden szülőnek és felnőttnek védeni, óvni kell. Ennek ellenére megdöbbentően sok azoknak a szülőknek a száma, akik nem nyújtanak kellő védelmet és biztonságot a gyermekek számára gépjárműben történő szállításuk során.
Egy 50 km / h-es ütközés során a gyermekbiztonsági rendszerben kellően nem rögzített gyermek a testsúlyának mintegy 30-60 szorosával lendül előre. Ezáltal az első ülés háttámlájának, a műszerfalnak, vagy a szélvédőnek ütődő testet akár olyan sérülések is érhetik, melyek az élettel nem összeegyeztethetők – nem beszélve arról, mi történik, ha a baleset során a gyermek kirepül a gépkocsiból.
Az előbbiekre figyelemmel nagyon fontos, hogy a gyermekeket minden esetben gyermekbiztonsági rendszerben, és azon túl szabályosan és megfelelően rögzítve szállítsuk a gépjárműben! Ezáltal – valamint a biztonságos, szabálytisztelő, és defenzív vezetési stílus által – nyújthatjuk számukra azt a biztonsági maximumot, melyet valamennyi gyermek megérdemel!
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.