2024.04.02, 11:30
A 300 ezer eurós kis Pözsó

Az angliai Warwickshire-ben tartott aukción egy kis példányszámban gyártott Peugeot 205-ös 300 ezer euróért talált gazdára.

Az árverésre bocsátott különlegesség egy 1985-ös gyártású Peugeot 205 Turbo 16. A kocsi abból a homologizációs sorozatból származik, amelyet azért tettek gyártósorra, hogy elkészülhessen a végül többszörös világbajnoki címet szerző B csoportos rallyautó a nyolcvanas években. Akkor a Peugeot sikereket ért el a rallyban, hiszen Timo Salonen és Juha Kankkunen pilóták a Peugeot 205 volánja mögött 1985-ben és 86-ban is megszerezték a WRC bajnoki címet. Ám az akkori szabályok szerint a FIA arra kötelezte a gyártókat, hogy a WRC-sorozatban induló versenyautójuknak legyen egy közúti forgalomra is alkalmas változata és értékesítsenek belőle minimum 200 darabot. Így született meg a Peugeot 205 Turbo 16 is.

2404 Peugeot205 T16 4

A kis sorozat garantálja, hogy ezek az autók rendkívül ritkák – nem csoda, hogy egy-egy elszánt gyűjtő hajlandó alaposan a zsebébe nyúlni, hogy megszerezzen egyet. Az Angliában elárverezett darab nagyon megkímélt példány, eddig 16 ezer kilométert futott. Első angliai tulajdonosa – aki 2021-ben vásárolta a Turbo 16-ot Franciaországban – gondos gazda volt, hiszen a csekély futásteljesítmény dacára a kötelező szerviz során kuplungot is cseréltetett az autóban, majd annak rendje és módja szerint levizsgáztatta a kis Peugeot-t, amely így brit rendszámot kapott, s részt vehetett a közúti forgalomban.

Az árverés előtt az aukciósház által felkért szakértők is átvizsgálták a 176-os sorszámú Turbo 16-ot, s megállapították, hogy az eredeti gyári fényezés mellett az utastér elemei és a szövetkárpitok is megfelelnek a gyártáskori állapotnak. A 205 T16 kétféle árnyalatban készült: 196 példány Winchester szürke fényezést kapott, míg négyet gyöngyházfehérre fújtak. Ezt az autót a Peugeot akkori elnöke, Jean Boillot, valamint három francia autósportikon, Didier Pironi F1-es pilóta, Andrej de Cortanze mérnök és a Peugeot Talbot Sport WRC-csapat igazgatója (és később a Scuderia Ferrari F1-es főnöke és az FIA elnöke) Jean Todt számára tartották fenn.

2404 Peugeot205 T16 5

Érdekesség, hogy a populáris nagysorozatú Peugeot 205 típussal a kis vadállatnak mindössze az első fényszórói, az oldalajtói, valamint a szélvédője, minden más alkatrésze egyedi. A többszörös világbajnok versenyautóból úgy lett közúti forgalomra alkalmas Peugeot 205-ös, hogy műszaki értelemben nem sok köze van hozzá, de a Peugeot kihasználta a rallyban elért sikereit, és a névadással igyekezett tovább népszerűsíteni és sikeresebbé tenni a normál 205-öst.

2404 Peugeot205 T16 6

A géptető felnyitásakor éri az embert az első meglepetés, hiszen ide került a pótkerék, amely szépen ki is tölti a helyet a toronymerevítő alatt. Mivel az utastér az első ülések mögött véget ér, a motor a hátsó ülések helyére költözött és keresztben áll az autóban, nyomatéka pedig eljut mind a négy kerékhez. A karosszéria első felének a felépítése olyan, mint bármely önhordó karosszériás autóé, a hátulja viszont térvázas, ez a rész foglalja magában a versenytechnikát. A B oszloptól hátrafelé a teljes tető, az oldalablakok és a hátsó sárvédők, valamint a szélvédő egyben nyílik felfelé. Ez tipikusan versenysportos megoldás, mert egy versenyautón minden futam után alaposan át kell nézni nemcsak a motort, hanem a futómű elemeit is, az egyben felnyíló hátsó rész jó hozzáférést biztosít a technikához. A Peugeot 205 Turbo 16 motorja 1,8 literes, négyhengeres benzinmotor, amely 197 lóerős. A Turbo 16 tömege csak 907 kg, így a kocsi álló helyzetből 6,6 másodperc alatt eléri a 100 km/órás tempót, végsebessége 220 km/óra.

2404 Peugeot205 T16 3

1985-ben, amikor a szóban forgó 205 Turbo 16 először gazdára talált, még nem az euro, hanem a frank volt a pénznem Franciaországban. Az akkori 290 ezer frankos ár ma körülbelül 28-30 millió forintnak felel meg, így az eredeti állapotában megőrzött Peugeot-ritkaság az árverésen eredeti árának mintegy tizenegyszereséért kelhetett el. A pontos vételár nem ismert, hiszen a vevők legtöbbször nemcsak az árat, hanem saját kilétüket is titokban tartatják. A csillagászati összeg ellenére biztos, hogy nem ez a legdrágább Peugeot 205 Turbo 16. A csak négy fehér példány egyike, a 33-as sorszámú tartja az ár-rekordot. A rekordert először a Peugeot-nál regisztrálták, és úgy vélik, hogy Jean Todt személyautóként használta, mikor a Peugeot Talbot Sport élén állt. Tekintettel arra, hogy a főnök vezette, a motor teljesítménye növelt, 227 lóerő volt. Az Aguttes francia aukciósház 2021 márciusában adta el ezt a példányt 419.260 euróért.

Aki focit nézne élőben

Június 15-én lép pályára a magyar labdarúgó válogatott Kölnben, az Európa-bajnokságon.

...
2024.05.09. 13:24

Aki focit nézne élőben

Június 15-én lép pályára a magyar labdarúgó válogatott Kölnben, az Európa-bajnokságon.

Nosztalgiázás Budapesten

Májustól októberig minden hétvégén hangulatos tömegközlekedési nosztalgiajáratok közlekednek Budapesten.

...
2024.05.09. 05:20

Nosztalgiázás Budapesten

Májustól októberig minden hétvégén hangulatos tömegközlekedési nosztalgiajáratok közlekednek Budapesten.

Hova jut a világ? Hernyótalpas Porsche!

„Márpedig ilyen állat nincs! – mondja a klasszikus viccben a székely bácsi, amikor meglátja az állatkertben a zsiráfot.

...
2024.05.05. 06:34

Hova jut a világ? Hernyótalpas Porsche!

„Márpedig ilyen állat nincs! – mondja a klasszikus viccben a székely bácsi, amikor meglátja az állatkertben a zsiráfot.

Jó magyar eredmény az önvezető autók versenyén

5. helyen zárt a HUMDA Lab az Abu Dhabi Autonomous Racing League önvezető autóversenyen.

...
2024.05.04. 14:14

Jó magyar eredmény az önvezető autók versenyén

5. helyen zárt a HUMDA Lab az Abu Dhabi Autonomous Racing League önvezető autóversenyen.

Közlekedésbiztonsági utca a XI. Rendőrnapon

A XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapon április 27-én „Közlekedésbiztonsági utcát” is találhattak a Városligetbe látogatók. Látogató pedig voltak bőven!

...
2024.04.30. 08:34

Közlekedésbiztonsági utca a XI. Rendőrnapon

A XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapon április 27-én „Közlekedésbiztonsági utcát” is találhattak a Városligetbe látogatók. Látogató pedig voltak bőven!

Az idei kedvenc kerékpárút

A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.

...
2024.04.27. 07:35

Az idei kedvenc kerékpárút

A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

...
2024.04.25. 06:19

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

...
2024.04.23. 13:15

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.