2017.08.29, 07:01
200 éves a kerékpár

A kerékpár nem csak egyszerűen egy emberi erővel hajtott jármű, hanem a leggyakrabban és a legtöbbek által használt jármű a Földön. A mai értelemben vett kerékpár a XIX. század elejétől fokozatosan alakult ki, míg a futógépet, a „vesszőparipát”, a rudazat meghajtású járművet, valamint a velocipédet követően elnyerte mai formáját.

A feljegyzések szerint a kerékpár a németországi Mannheim városából indult világhódító útjára. Kerek kétszáz éve, 1817-ben építette meg Karl Drais báró a Luftmaschine (magyarul: futógép) nevű járművet abból a célból, hogy viszonylag tempósan, de ló nélkül, és mégsem gyalogosan közlekedjen. (Egy másik érdekesség, hogy 69 évvel később ugyancsak Mannheim városában gördült ki az első gépkocsi, Karl Benz új korszakot nyitó alkotása).

Kerékpár szavunkat a világhírű magyar sportembernek, az első hivatalos Balaton-átúszónak, Szekrényessy Kálmánnak köszönhetjük (élt: 1846-1923), akiben egyik első hazai kerékpározónkat is tisztelhetjük. 

A gépjárművek fejlődésében bekövetkezett rohamos változások ellenére az 1940-es évekig a kerékpár maradt az első számú jármű az egyéni közlekedés szempontjából Európában, hiszen egy gépkocsi beszerzését, fenntartását sokak anyagi helyzete nem tette lehetővé, sem a gazdasági világválság idején, sem pedig az azt követő időszakban. 

Az 50-es és 60-as évek mobilizációs „forradalma” idején a kerékpár általános használata a háttérbe szorult, a jármű sokat vesztett korábbi fontos szerepéből. A 70-es években bekövetkezett olajárrobbanás következtében a kerékpár ismét népszerűbbé vált, míg mára a hasznos és egészséges időtöltés, valamint a tudatos közlekedők járműve.

Napjainkban a kerékpár világszerte egyre nagyobb szerepet játszik a közúti közlekedésben. A Távol-Keleten, valamint a fejlődő országok jelentős részében a közúti közlekedést kerékpár nélkül elképzelni nem lehet, de a kerékpározás népszerűsége Európában is töretlen. A hagyományosan nagy kerékpáros nemzetnek tartott EU tagállamok mellett (Hollandia, Dánia stb.) már az olyan országokban is folyamatosan tért hódít a „drótszamár”, ahol az néhány évtizede még kevésbé volt jellemző. A népszerűség oka egyértelmű: a kerékpár nem csak olcsó, hanem környezetbarát, egészséges, viszonylag gyors, és nem utolsó sorban divatos közlekedési eszközzé vált, mely után úthasználati és parkolódíjat sem kell fizetni.

A 2010 októberében közzétett Eurobarometer kutatás adatai szerint az Európai Unió polgárainak átlagosan számítva 7%-a használja a kerékpárt a mindennapi közlekedése fő eszközéül. Ez természetesen egy átlagos arány, hiszen az egyes országok (azon belül pedig egyes városok) között jelentős eltérések vannak. 

Míg Hollandiában a polgárok 31,3%-a esetében a kerékpár a fő közlekedési eszköz (itt a gépkocsi aránya 48,5%, a tömegközlekedésé 11,0%), addig Cipruson az 1%-ot sem éri el. De még Hollandián belül is vannak eltérések, a fővárosban, Amszterdamban például 42%-os arányt mértek.

Az elmúlt mintegy másfél-két évtizedben hazánk is egyre inkább a kerékpáros nemzetek közé lépett elő. Békés városában például – melyet a hazai kerékpározás egyik „fővárosának” tartanak – a helyi adatok szerint a 20 000 fős lakosságra mintegy 13 000 darab kerékpár jut. A kerékpár feltalálására a németek – különösen Mannheim polgárai – nagyon büszkék. A 200 éves jubileum alkalmából számos rendezvényt, megemlékezést, kiállítást és túrákat szerveztek Németország-szerte.

Közlekedésbiztonsági utca a XI. Rendőrnapon

A XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapon április 27-én „Közlekedésbiztonsági utcát” is találhattak a Városligetbe látogatók. Látogató pedig voltak bőven!

...
2024.04.30. 08:34

Közlekedésbiztonsági utca a XI. Rendőrnapon

A XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapon április 27-én „Közlekedésbiztonsági utcát” is találhattak a Városligetbe látogatók. Látogató pedig voltak bőven!

Az idei kedvenc kerékpárút

A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.

...
2024.04.27. 07:35

Az idei kedvenc kerékpárút

A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

...
2024.04.25. 06:19

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

...
2024.04.23. 13:15

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

...
2024.04.20. 17:09

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

...
2024.04.18. 09:19

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

...
2024.04.17. 11:11

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

...
2024.04.16. 10:21

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.