Az idei tél eddig igen enyhének mutatkozott, fagypont alá csak ritkán esett a nappali hőmérséklet. Ennek megfelelően a szokásosnál többen használják a kerékpárjukat mindennapi közlekedésük során. Ugyanakkor a tél egyik sajátossága, hogy rövidebbek a nappalok és hosszabbak a sötét időszakok. Márpedig a sötét – és persze a korlátozott látási viszonyok egyéb jellegű romlása, mely télen rendszerint gyakrabban fordul elő – kedvezőtlenül hat a közlekedési környezet megfigyelhetőségére, valamint különösen a kerékpárosok (és a gyalogosok) észlelhetőségére.
A láthatóság, észlelhetőség fokozása az egyik legfontosabb megelőző intézkedés, amit egy kerékpáros saját élete, testi épsége, egészsége védelme érdekében megtehet. Ennek egyik területe a járművel, a másik pedig a kerékpárt vezető személlyel kapcsolatos.
Biztonsági szempontból elengedhetetlenül fontos, hogy a kerékpár fel legyen szerelve valamennyi előírt világítási és fényvisszaverő eszközzel (lámpákkal, prizmákkal), s azok működőképes, tiszta állapotban legyenek. A szennyezett eszközök nem tükrözik vissza a rá eső fényt, így nem töltik be szerepüket.
A kerékpáros a balesetek elkerülését élénk, világos színű, feltűnő ruházat, valamint fényvisszaverő mellény viselésével is elősegítheti (a sötét tónusú ruházat kerékpározáskor a biztonsági kockázatot jelentősen növeli). A fényvisszaverő mellények a kerékpárosok (és gyalogosok) észlelhetőségét segítik elő. A mellény viselését meghatározott esetekben jogszabály kötelezővé teszi.
A jelenleg hatályos KRESZ értelmében lakott területen kívüli út úttestjén, leállósávján, útpadkáján tartózkodó gyalogosnak – ide nem értve a csoportban történő közlekedést -, továbbá a kerékpárt hajtó személynek éjszaka és korlátozott látási viszonyok mellett fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viselnie. A fényvisszaverő mellénynek (ruházatnak) meg kell felelnie a MSZ EN 471:2003.számú szabványban meghatározott követelményeknek.
A környezetéből kirívó, fényvisszaverő hatású elemekkel ellátott mellények előnye, hogy legalább 2-3 szorosára növelik az észlelhetőséget. Ezt egy példával érzékeltetve: egy 50 km/h sebességgel haladó jármű vezetője – megfelelő közvilágítás mellett – az ilyen védőöltözetet viselő személyt 160 méter helyett akár 390 méterről is észrevehet. Ez pedig azt jelenti, hogy a jármű vezetőjének több ideje marad az esetleges veszélyek észlelésére, s megfelelő manőver végrehajtására, a mellény viselője pedig egyértelműen féktávolságon kívülre kerül.
A fényvisszaverő hatású védőmellények viselése kerékpárosoknak még akkor is kifejezetten ajánlott, amikor arra jogszabály nem kötelez. A mellény mellett napjainkban egyéb fényvisszaverő eszközök is elterjedtek, mint például a karpánt, a táskára, vagy hátizsákra húzható fényvisszaverő huzat, ruházatra, vagy táskára szerelhető apró tárgyak. Ezeknek a reflektív hatású eszközöknek a viselése jelentősen hozzájárulhat ahhoz, hogy ne váljunk súlyos kimenetelű közlekedési baleset részesévé. Ügyeljünk a biztonságunkra!
Balesetmentes közlekedést kíván az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság!
Közlekedésbiztonsági utca a XI. Rendőrnapon
A XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapon április 27-én „Közlekedésbiztonsági utcát” is találhattak a Városligetbe látogatók. Látogató pedig voltak bőven!
Közlekedésbiztonsági utca a XI. Rendőrnapon
A XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapon április 27-én „Közlekedésbiztonsági utcát” is találhattak a Városligetbe látogatók. Látogató pedig voltak bőven!
Az idei kedvenc kerékpárút
A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.
Az idei kedvenc kerékpárút
A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.
Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott
Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.
Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott
Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.
2026-ban Budapesten
A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.
2026-ban Budapesten
A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.
Terjed a roliellenesség
Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.
Terjed a roliellenesség
Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.
Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra
Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.
Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra
Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.
Big data a napi autózásban
Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.
Big data a napi autózásban
Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.
Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?
A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.
Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?
A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.