A tegnapi budapesti meccs kapcsán a BKK megosztotta a tapasztalatait, hogy milyen feladatokat kell megoldani, mit jelent egy ilyen óriásrendezvény közlekedési hátterének a biztosítása.
A feladat nagyon összetett volt: meg kell oldani, hogy mindenki megérkezhessen időben, meg kellett oldani, hogy a meccs végével egyszerre nekiinduló tömeget az utak-járművek tudják fogadni, és fel kell készülni váratlan eseményekre is. Közlekedési szempontból komoly kihívást jelent egy olyan budapesti nagyrendezvény, mint amilyen például a vasárnapi Magyarország–Montenegró labdarúgó-Eb-selejtező volt. Ilyen események háttérmunkájaként a BKK szervezi és koordinálja a megszokottnál nagyobb forgalmat, valamint végrehajtja a közúti korlátozások miatti teendőket.
Kiket „mozgósít” ilyenkor a budapesti szervezet? 20-25 fő szervez, munkába állít 22 plusz villamost és a normál járatok felett 7 metrószerelvényt, 8 tartalékbuszt, és kihelyez 7 helyszíni forgalomirányítót. A BKK feladata a munka során, hogy megfelelően biztosítsa a közlekedést mindenkinek, tehát nem csak azoknak, akik az adott rendezvényre tartanak.
A november 19-ei, vasárnap délutáni Magyarország–Montenegró labdarúgó-Eb-selejtezőnek a több mint 67 ezer férőhelyes Puskás Aréna adott otthont. A BKK, a főváros és a rendezvény szervezőjének közös érdeke volt, hogy a létesítmény megközelítéséhez minél többen a közösségi közlekedést – főleg a kötöttpályás közlekedési eszközöket – válasszák. Ez kevesebb stresszel jár, és gyorsabb, mint autóval utazni. Fontos szempont az is, hogy a Puskás Aréna környékén meccs- vagy koncertnapokon ideiglenes forgalmi korlátozásokat vezetnek be. Korlátozottak a parkolási lehetőségek, illetve a környék úthálózata sem bírná el a tömeges gépjárműforgalmat, aránytalanul hosszú kocsisorok és közúti torlódások alakulnának ki a térségben.
A BKK a tömegrendezvények idején is sűríti a nagy kapacitású, kiszámíthatóbb és kötöttpályás közlekedést, mert azt kevésbé lassítja a közúti forgalmat. A szervezés során a mérkőzés kezdéséhez és befejezéséhez igazodva – a kapcsolódó feladatok és korlátozások összehangolásával – meghatározzák és előkészítik a közlekedési rendet, a létesítmény környezetében tervezett útlezárásokat figyelembe véve pontról pontra kitűzik a feladatokat, miközben számba veszik a közösségi közlekedés legnagyobb kapacitását. Mindeközben együttműködnek az érintett szervezetekkel, úgymint a rendezvényszervező cég, a közútkezelő Budapest Közút, a különböző hatósági és biztonsági szervek (rendőrség, katasztrófavédelem). Az előkészítő munka során fontos, hogy gondoskodnak arról, hogy a közlekedőket a megfelelő időben pontosan, részletesen és teljeskörűen tájékoztassák.
Így már érthető az esemény előkészítése és lebonyolítása során a BKK részéről résztvevő 20-25 fő munkája, akik a forgalomszervezési, a menetrendi, a forgalomfelügyeleti, az utastájékoztatási és a biztonsági szervezetekkel való összehangolási feladatokat végzik. A Puskás Arénánál a BKK-nak jól bevált gyakorlata van a telt házas rendezvényekre, ami már a koronavírus-járvány miatt 2021-ben rendezett Európa-bajnokságon is jól működött. A kötöttpályás hálózat (az 1-es villamos, illetve a 2-es és a 4-es metró) maximális kapacitása mellett 1-1,5 óra alatt el lehet szállítani a teljes stadionnyi többletutast villamossal és metróval.
A kötöttpályás közlekedés járatsűrítése mellett a Thököly úti buszokon tapasztalható utasszám-növekedés miatt a mérkőzés előtt és után minden expresszjárat megállt a Stefánia út és a Reiner Frigyes park megállóban. Ezt kiegészítve, a mérkőzés végén 8 tartalék autóbusz is készen állt a Stefánia úton a szurkolók hazaszállítására. A többletjárműveket és azok járművezetőit a BKV biztosította. A tartalék járművek megfelelő időpontban és adott vonalra beállításáról a BKK forgalomirányításért felelős szervezete gondoskodott. A stadion térségében 7 helyszíni forgalomirányító felügyelte és koordinálta a közösségi közlekedés lebonyolítását, akik a helyszíni rendőri irányítással is folyamatos kapcsolatot tartottak. További 4 BKK-utaskoordinátor segítette az utasok eligazodását és tájékoztatását.
A BKK a stadionban dolgozó operatív irányítási központba is delegált kapcsolattartó munkatársat, aki a szervezőkkel, a rendőrökkel és a biztonsági szolgálatokkal együtt figyelte a rendezvény lebonyolítását, illetve folyamatosan kapcsolatban állt a BKK forgalomirányító központjával. Az előkészítő munka során a BKK a várható létszám és a forgalmi adottságok alapján igyekszik megtervezni, mennyi és milyen mértékű beavatkozást kell végrehajtania ahhoz, hogy a rendezvényt megfelelően lehessen megközelíteni és elhagyni. Az előkészítő munka sokszor nagyobb erőfeszítést igényel, mint a feladatok végrehajtása. Idén eddig több mint 20 olyan nagyrendezvényt tartottak a fővárosban, amelyek jelentős (plusz)feladatot jelentettek a BKK-nak.
Ilyen volt például
- Ferenc pápa látogatása;
- a Guns N’ Roses és a Depeche Mode koncert a Puskás Arénában;
- a Majka és a Tom Jones koncert az MVM Dome-ban;
- az atlétikai világbajnokság;
- az augusztus 20-ai nemzeti ünnephez kapcsolódó programok;
- a Wizz Air Budapest félmaraton futóverseny;
- a SPAR Budapest maraton futóverseny, valamint
- a magyar labdarúgó-válogatott hazai mérkőzései.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.
Piacformálás
Hatályba lépnek a kínai elektromos járművekre kivetett uniós importvámok csütörtökön.
Piacformálás
Hatályba lépnek a kínai elektromos járművekre kivetett uniós importvámok csütörtökön.