Lehet, hogy a minimálbérek országában is az autó értékére szabott közlekedési bírságokra lenne szükség?
Nem ismeretlen módszer a vagyoni helyzet szerinti differenciálás a közlekedési szabályszegések miatt kirótt büntetések megállapításánál. Nemzetközi jelenség, hogy sok jómódú ember rendszeresen megsérti a közlekedési szabályokat, miközben szinte bármilyen nagy összegű bírságot ki tud fizetni anélkül, hogy az fájna. A sofőrök egy rétege az utazási idő lerövidítéséért – vagy kedvtelésből is – „tervezetten” szegi meg a szabályokat (elsősorban a sebességkorlátozásokat), és az ezért kapott bírságokat egyfajta „viteldíjnak” tekintik, amelyet megengedhetnek maguknak.
Persze mondhatnánk, hogy az előéleti pontrendszer pont erre készült: ellenben ez ellen véd a cégnéven üzemeltetett autók gyakorlata, amelyben a büntetés kifizetése megoldható a sofőr nevesítése nélkül is, főképp, ha idegen honosságú a használt autó. Neves multicégeknél is bevett gyakorlat, hogy a csúcsvezetői szinten a cég állja a közlekedési bírságokat, hogy a drágán megfizetett ember az utazáson megspórolt idejét a cégre fordítsa, és három helyett négy tárgyalást is le tudjon bonyolítani egy nap. (Középvezetőknél is térítenek korlátozott számú büntetést). Ez így működik itthon és az EU-s cégkörnyezetben is.
A jelenséghalmaz felveti annak az igényét, hogy a bírságot „személyre szabottak” legyenek, mert van olyan autóvezetői réteg, amelyre az átlagpolgárra szabott fixbírságos rendszer nem hat, elvész a bírság „fegyelmi funkciója”. Azonban a törvény előtt mindenki egyenlő elv miatt a bírság összegének mindenki számára azonosnak kell lennie. Így nehéz a jó megoldást megtalálni.
Pedig vannak próbálkozások. Európában Nagy-Brittanniában és Finnországban a pénzbírságot meghatározott szabálysértési körben az elkövető anyagi helyzetével arányosan állapítják meg. Az Egyesült Királyságban gyorshajtásért a szabálysértés súlyosságától függően a sofőrt a heti keresetének 25 százalékától a 175 százalékáig lehet büntetni („A” kategória, az enyhébb fokú sebességtúllépés 25-75 százalékos szorzó, „B” kategória a közepes sebességtúllépés 75-125 %-os szorzó, a nagymértékű sebességtúllépés a „C” kategória 125-175 százalékos szorzóval. A meghatározott bírságminimum 100 font (plafonérték is létező), valamint a szabálysértésen ért autós büntetőpontokat is kap, és bizonyos súlyosság és esetismétlődés után bevonhatják meghatározott időre a jogosítványát.
Finnországban szintén egyedi megoldást alkalmaznak a gyorshajtási bírságok kiszabásánál. 20 km/óra sebességtúllépésig fix tételeket alkalmaznak, afölött változó tételeket, amelyek 2 km/órás túllépési lépcsőkkel drasztikusan emelkednek és személyre szabhatók összeghatárok között. A bírság súlyozása a jövedelem és a családi állapot (gyermeket nevelő, vagy gyermektelen a sofőr) függő. A minimális mozgóbírság 312 Euró, a maximális 2660 Euró. Azonban 48 km/órát vagy azt meghaladó sebességtúllépés és kiemelten jó vagyoni helyzet felett a bírságot egyénileg is megállapíthatják – így 100 000 eurós nagyságrendő bírságokat is kiszabtak már. Svájcban szintén adott a törvényi keret a közlekedési vétség személyre szabott büntetésére.
Azonban nem biztos, hogy a vagyoni helyzet pontosan meghatározható, ekkor más támpontot kell elővenni a bírság differenciálására. Ilyen gondolat vetődött fel Oroszországban, ahol szintén ismert a jelenség, hogy a jómódúak mellényzsebből fizetik a bírságot és így nincs rájuk visszatartó ereje. Moszkvában a hatóság a 2021-es büntetési gyakoriságok alapján megállapította, hogy autónként a legtöbb szabálysértést a Lamborghini tulajdonosok vétették, őket követik a Rolls-Royce, a Bentley és a Ferrari tulajdonosok. Szeretnek még ott szabályt szegni a Genesis, a Porsche és a Mercedes-Benz tulajok is, de ez utóbbi kör szabálysértési gyakorisága már alig emelkedett az átlag fölé: míg a Lambó-halmaz az átlag háromszorosát teljesítette. Létezik egy „20 ötlet Oroszország fejlesztésére” tervezet, ebben szerepel egy javaslat a közlekedési bírságok differenciálására.
Az alapelv, hogy a pénzbírság akkor tudja teljesíteni a feladatát, tehát, hogy visszatartsa a szabálysértést, ha a mértéke eléri azt a szintet, amelyre már érzékeny az esetleges szabálysértő. Tehát egy tehetősebb ember számára, aki megengedhet magának például egy új prémium autót, ez a „pénzügyi érzékenység” egyértelműen sokkal magasabb, mint egy régi Zsiguli tulajdonosának. Ezért a tervezetet kidolgozó Dimitrij Davidov szerint az lenne a méltányos, ha az autótulajdonosokat az autók értékével arányos pénzbírsággal sújtanák. Tehát minél drágább a jármű, annál többe kerüljön egy közlekedési szabályszegés.
Ezért bírságszorzó megállapítására van szükség, amit a tervezet az autó márkájától, teljesítményétől és korától tenne függővé. Példáként hozzák fel, hogy egy két évnél fiatalabb Kia Sorentót vezető autóst közlekedési szabálysértés esetén az alapbírság másfélszeresével szankcionáljanak: míg, ha ugyanez az autó öregebb, akkor csak az alaptételt kell befizetnie a sofőrnek. Folytatva a sort, egy két évnél fiatalabb Mercedes G500 bírságszorzója már hétszeres, ugyanezen autó öt éves korában a szorzó négyszeres, míg a G-sofőrök 15 éves autóval érnek vissza az alapbírság földjére. De például egy új Lamborghini Urus szuperautó húszszoros bírságszorzót jelentene.
Az ötletgazda szerint a bírságolás ilyen megoldását technikailag meg tudnák valósítani, hiszen minden Oroszországban regisztrált autó adatcsoportja tartalmazza a gyártási évet és a motor teljesítményét. A Davidov-féle differenciált összegű bírságrendszer tervezetét az orosz államigazgatás alkotmányos jogalkotással és államépítéssel foglalkozó bizottsága tanulmányozta, és első körben nem vetette el, de további szakértői értékelést és elemzést javasoltak, hogy a jogszabályi környezettel összhangba hozható-e egy ilyen bírságolási rendszer.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.