Hazánkban a fővárosban és néhány nagyvárosban, megyeszékhelyen tradicionális tömegközlekedési eszköznek számítanak a villamosok. Ezekben a városokban a lakók, és az oda ingázók rutinszerűen használhatják ezeket a praktikus, sínhez kötött járműveket. Ugyanakkor sokan vannak azok, akik – alapvetően azért, mert máshol laknak – csak nagyon ritkán, vagy még soha nem utaztak villamoson. A villamossal való közlekedés – a veszélyes közlekedési szituációk jellemzően alacsonyabb száma miatt – biztonságosnak mondható. Ugyanakkor az óvatosság, a körültekintés és a szabályok megtartása nagyon fontos annak érdekében, hogy meg tudjuk előzni a baleseteket, illetve elkerüljük a baleseti sérüléseket.
Cikkünkben négy csoportba foglalva mutatjuk be azokat a villamos közlekedéssel kapcsolatos kockázatokat, melyek a leggyakrabban állnak személysérüléses balesetek hátterében
a) Villamos megállóban
Veszélyhelyzet a villamos behaladásakor: elsodrási veszély.
A villamos legtöbbször viszonylag nagy sebességgel (40-50 km/h-val) közelíti meg a megállót. A gyalogosoknak és az utasoknak mindenképp figyelembe kell venniük az úgynevezett sodrási határt, amely ma már a legtöbb megállóban, eltérő színű térkővel kirakott elemekből áll. Álljanak távolabb a sínektől, akkor vannak nagyobb biztonságban!
Több szakaszos, „zsilipes” lámparendszer: mindig a közelebb levő lámpát kell figyelni.
A gyalogosforgalmat irányító fényjelző készülékek a gyalogosok átkelését esetenként több szakaszra (általában két szakaszra) is bonthatják. Ezt a módszert alkalmazzák például akkor, ha az osztott pályás út haladási irányonként több sávból áll, és az út közepén járdaszigetet alakítottak ki (például az ott lévő villamos megálló miatt).
Az ilyen átkelőknél mindig fokozottan figyeljünk arra, hogy a hozzánk legközelebb álló lámpa szabad jelzésére lépjünk csak le a járdáról, illetve a peronról!
Indulásjelző figyelése felszálláskor
Ha az indítás jelzőt a villamos vezetője működteti, akkor a fel- illetve a leszállást megkezdeni már nem szabad. Balesetveszélyes! Több esetben történt úgynevezett „elhúzásos” baleset az utasok szabálytalan magatartása miatt, melyek jellemzően súlyos kimenetellel végződtek.
Az ajtók arányos használata
Ha a fel és leszálláskor a jármű minden ajtaját használják az utasok, nem alakul ki tömeg a peronon. Az egy ajtónál kialakuló tömeg miatt az „utascsere” ideje nagymértékben megnövekszik, illetve a villamoson tumultus alakul ki. Ezen kívül a zsúfolt peron is balesetveszélyes, mert több ember kerülhet az elsodrási határ közelébe.
Peronok felülete
indig legyenek figyelemmel a peronok felületére (pl. ne legyen csúszós felület, akadály, kátyú, vagy botlásveszélyes hely), nehogy elessenek és ennek következtében véletlenül a villamos elé essenek.
Peron nélküli megállók
Peron nélküli villamos megállóban az utasoknak minden esetben körültekintően kell leszállniuk. A biztonság másik oldala, hogy a megállóban tartózkodó villamos mellett gépjárművel elhaladni tilos mindaddig, amíg a villamos be nem zárta az ajtóit és el nem indult a megállóból. Gépjárművel kizárólag ezután szabad elindulni.
b) Villamoson:
Minden esetben kapaszkodni kell!
A villamos jármű vezetőjének haladása során esetenként vészfékezést kell végrehajtania a baleset elkerülése érdekében (pl. gyalogos lép a sínekre, gépjármű kanyarodik a villamos eléstb.). Ebben az esetben a fékhatás olyan intenzív, hogy annak következtében a nem kapaszkodó utasok gyakran elesnek, vagy a mellettük állóra dőlnek. Az ilyen esetek jellemzően sérülésekkel, kéztöréssel és egyéb zúzódásokkal járhatnak. Fontos ezért, hogy minden utas megfelelően kapaszkodjon a villamos haladásakor, az álló utasok terpesztett lába nem elégséges!
Tilos rollert, vagy kerékpárt szállítani villamoson, (kivétel Budapesten az 59-es villamos, valamint a fogaskerekű)!
A budai területen az 59-es viszonylatcsaládon és a 60-as vonalon (fogaskerekű) engedélyezett a kerékpárszállítás, de az is csak korlátozott számban, a kiépített rögzítők használatával. Hamarosan tovább bővül a kerékpár szállítási lehetőség. Tekintettel arra, hogy a villamos bármikor hirtelen fékezhet, ezért ügyelni kell arra, hogy a kerékpár illetve a roller kiálló alkatrészei senkit ne sértsenek meg.
Indokolatlanul tilos a vészféket működtetni!
Vészfékezés esetén a nem kapaszkodó utasok könnyen eleshetnek és megüthetik magukat, akikhez a köteles a villamos vezetője mentőt hívni. Ezáltal a vészfékezés személyi sérülést, továbbá forgalmi akadályt is okozhat (a villamosok nem tudják egymást megelőzni).
A jármű ablakain kihajolni tilos és veszélyes!
A villamosvágányokhoz közel lévő oszlopok balesetet okozhatnak. A kihajolás során olyan súlyos fejsérülés is keletkezhet, amely az emberi élettel sajnos össze nem egyeztethető. Nyáron a nyitott (elhúzott) ablakok különösen veszélyesek, mert az utas – amennyiben karját kinyújtja – könnyen kéztörést szenvedhet.
c) Babakocsival villamoson:
A babakocsit mindig annál az ajtónál tegyük fel a villamosra, mely mellett megfelelő (babakocsit ábrázoló) piktogram látható. Ezeknél az ajtóknál a korlátok kialakítása speciális, hajlított kialakítású, így itt a babakocsik könnyebben és gyorsabbal vihetők fel a jármű utasterébe.
A kismama kérjen segítséget, ha a babakocsi felvitele nehézséget okoz!
A tapasztalatok szerint a legtöbb esetben az utasok önmaguktól segítenek a kismamának. Amennyiben ez nem történik meg (például nincs le-és felszálló utas, és a járműben kevesen utaznak), úgy a járművezető segít a babakocsi felrakásában.
A villamoson a babakocsi minden esetben legyen befékezve!
A gyorsítások és a fékezések alkalmával a babakocsi elgurulhat. Ez ellen a babakocsi kerekének befékezésével lehet védekezni, így a gyermek nem kerül veszélybe. A babakocsit egy esetleges bevásárláskor nem célszerű túlzottan megpakolni, mert az a babakocsi felborulását okozhatja.
d) Nyílt vonalon:
Tilos a villamosvezeték tartó oszlopokra felmászni!
A vezetékekben magasfeszültség van (600 Volt), mely érintése életveszélyes, de még a vezeték megközelítése is halált okozhat.
Tilos a forgalom elől elzárt vágányokon kerékpározni, robogóval, vagy motorkerékpárral közlekedni!
A kerékpárok és a többi kétkerekű jármű gumiabroncsai a villamosvágányon könnyen megcsúszhatnak, mely balesethez vezethet. Szerencsésebb esetben villamos nincs a közelben, de a sérülés lehetősége ekkor nélkül is fennáll.
Végezetül: nagyon fontos, hogy mindkét irányba nézzünk szét a villamosvágányokon való átkelés előtt!
A kötött pályás járműveknél a jobboldali közlekedés nem törvényszerű, villamos a menetirány szerinti bal vágányon is közeledhet!
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Segítünk a téligumi vásárlásban
Ok lehet a vásárlásra, ha sérült, vagy elkopott az eddig használt gumigarnitura, de az is, ha valaki új(abb) autót vásárolt, és nem kapott hozzá évszakos váltókészletet.
Segítünk a téligumi vásárlásban
Ok lehet a vásárlásra, ha sérült, vagy elkopott az eddig használt gumigarnitura, de az is, ha valaki új(abb) autót vásárolt, és nem kapott hozzá évszakos váltókészletet.