Nem mindegy, hogy mivel mit szeretne vontatni az autós, és az sem mindegy, hogy azt miképp teheti. Szabályok vonatkoznak a vontatható tömegekre, a vontatójárműre és a sofőr szükséges képesítésére is.
Vontatni lehet utánfutót, pótkocsik, lakókocsit, vagy éppen segítségképpen egy másik autót. A fontos, hogy mindezek vontatása közben a járművek és a vezető is megfeleljen a KRESZ előírásainak, ez az alapfeltétele annak, hogy a közlekedésbiztonság ne csorbuljon. Így a járművontatás szabályainak ismerete a vontatást végző részéről a jogi kötelezettségen felül a biztonságos közlekedés alapvető feltétele is. A helytelenül megválasztott járműszerelvény, a túlterhelt pótkocsi vagy a nem megfelelő vezetői engedély mind baleseti kockázatot jelent. A szabályok betartása biztosítja, hogy a vontatott rakomány ne váljon veszélyforrássá, a járművek irányíthatósága megmaradjon, és ne veszélyeztesse sem a járműszerelvényt vezetőt, sem a többi közlekedőt.
Vontatásra vonatkozó általános műszaki feltételek
Egy jármű csak akkor vontathat pótkocsit, ha azt a hatósági engedélye (forgalmi engedélye) lehetővé teszi.
Személygépkocsival való vontatás esetén:
- A pótkocsi össztömege (saját tömeg plusz rakomány) nem haladhatja meg a vontató személygépkocsi össztömegét.
- Ha a pótkocsin nincs fék (ún. üzemi fék), akkor az össztömege legfeljebb a vontató jármű saját tömegének a 68 kg-mal növelt értékének a fele lehet.
- Ha a pótkocsin ráfutó fék van, az össztömege nem haladhatja meg a vontató jármű össztömegének a háromnegyedét.
További fontos szabályok:
Motorkerékpárral és motoros triciklivel nem szabad pótkocsit vontatni, kivéve az oldalkocsi nélküli motorkerékpárt, ami egy legfeljebb 80 kg össztömegű egykerekű pótkocsit vontathat.
Tehergépkocsival egy pótkocsi vontatható, de külön engedéllyel a közlekedési hatóság engedélyezheti a második pótkocsi vontatását is.
A mezőgazdasági vontató legfeljebb két pótkocsit vontathat.
Lassú járművel egy pótkocsi vontatható.
A vontatott pótkocsi össztömegét a jármű forgalmi engedélye határozza meg, figyelembe véve a motor teljesítményét is. A vontatásra használt jármű és a vontatott pótkocsi adatainak a forgalmi engedélyben is szerepelniük kell.
A vontatási adatok értelmezése a forgalmi engedélyben
A jármű terhelési adatait a forgalmi engedélyben lévő kódok segítik megérteni.
- F.1: A jármű megengedett legnagyobb együttes tömege.
- G: A jármű saját tömege.
- O: Vontatási adatok (O.1: fékezett, O.2: fékezetlen pótkocsi tömege).
Az O.1 és O.2 adatok megmutatják, hogy az adott jármű mekkora tömegű, fékezett, illetve fékezetlen pótkocsit vontathat.
Ha az „O” rovat üres, a megjegyzésben lévő „F3” adatot kell figyelni, ami a szerelvény maximális együttes tömegét jelzi.
A vontatás jogszerűségének vizsgálata során a pótkocsi tényleges össztömegét kell figyelembe venni, nem pedig a pótkocsi forgalmi engedélye szerinti megengedett legnagyobb össztömeget. A pótkocsi össztömege pedig legfeljebb akkora lehet, amekkora a vonó jármű forgalmi engedélyének vontatási adatainál feltüntetésre került, de az nem haladhatja meg a pótkocsi megengedett legnagyobb össztömegét.
Tehát a vontatás jogszerűségét két szempontból kell vizsgálni:
- Tényleges tömeg: A vontatás során a pótkocsi valós, azaz a rakománnyal együtt mért tömege nem haladhatja meg azt az értéket, amit a vontató jármű forgalmi engedélye megenged (az „O” rovatban feltüntetett vontathatósági adatok). Az ellenőrzésnél ez a súly a mérvadó.
- Megengedett legnagyobb össztömeg: A pótkocsi valós (tényleges) tömege nem lépheti túl a pótkocsi saját forgalmi engedélyében szereplő hivatalos, megengedett legnagyobb össztömegét.
A pótkocsi aktuális tömege (tényleges össztömeg) nem lehet több, mint amit a vontató jármű elvontathat, és nem lehet több, mint a pótkocsi saját maximális teherbírása (megengedett legnagyobb össztömeg). Mindkét feltételnek együttesen teljesülnie kell.
Vezetési jogosultság (vezetői engedély kategóriái)
B kategória:
- Vezethető vele 3500 kg-ot meg nem haladó személygépkocsi.
- Vontatható vele:
Egy 750 kg alatti (könnyű) pótkocsi. A szerelvény együttes tömege ekkor legfeljebb 4250 kg lehet.
Egy 750 kg feletti (nehéz) pótkocsi, ha a pótkocsi össztömege nem haladja meg a vontató jármű saját tömegét, és a szerelvény együttes össztömege nem több, mint 3500 kg.
BE kategória:
„B” kategóriás vontató járművel vontatott pótkocsi vagy félpótkocsi, melynek össztömege nem haladja meg a 3500 kg-ot.
C1E kategória:
„C1” kategóriájú járművel vontatott nehéz pótkocsiból álló szerelvény, amelynek össztömege maximum 12 000 kg.
CE kategória:
„C” kategóriába sorolt gépjárműből és nehéz pótkocsiból álló szerelvény.
DE kategória:
„D” kategóriába tartozó gépjárműből és nehéz pótkocsiból álló járműszerelvény vezetésére jogosít.
Rakomány elhelyezése és jelzése
A járművet csak a megengedett legnagyobb össztömegig szabad megterhelni. A rakományt úgy kell elhelyezni és rögzíteni, hogy az ne veszélyeztesse a közlekedés biztonságát. Fontos, hogy ne akadályozza a vezető kilátását, ne takarja a lámpákat, ne essen le, és ne okozzon túlzott zajt. A rakomány magassága a jármű magasságával együtt nem haladhatja meg a 4 métert.
A pótkocsin túlnyúló rakományra vonatkozó szabályok:
- Pótkocsi: Nyitott rakfelületű pótkocsi esetén a rakomány hátrafelé túlnyúlhat, de legfeljebb 2 méterre, és a túlnyúlás mértéke nem haladhatja meg a rakfelület hosszának felét.
- Oldalirányban: A rakomány oldalra is túlnyúlhat, de a jármű és a rakomány együttes szélessége nem lépheti túl a 2,5 métert.
- Előrefelé: A rakomány nyitott rakfelületű pótkocsin előrefelé túlnyúlhat, de legfeljebb a jármű elejéig.
Vontató jármű: Fontos tudni, hogy a pótkocsit vontató jármű rakfelületén a rakomány hátrafelé nem nyúlhat túl.
A túlnyúló rakomány kötelező jelzése:
Nappal: Legalább 40×40 cm méretű, piros vagy piros-fehér csíkos zászlóval vagy táblával kell megjelölni.
Éjszaka és korlátozott látási viszonyok között:
- Hátra túlnyúló rakományt: piros fényű lámpával és piros fényvisszaverővel.
- Oldalra túlnyúló rakományt: előre fehér fényű lámpával és fehér fényvisszaverővel, hátra pedig piros fényű lámpával és piros fényvisszaverővel.
Sebességhatárok járműszerelvénnyel
- Autópályán és autóúton: 80 km/óra
- Lakott területen kívül (egyéb utakon): 70 km/óra
- Lakott területen belül: 50 km/óra
A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó
Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.

A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó
Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.
Nem árt az autónak egy őszi átvizsgálás
A rövidebb nappalok, a hidegebb éjszakák, a ködös hajnalok, a több csapadék a meleg évszaktól eltérő kihívások elé állítja az autót és a gazdáját is. Végigvesszük milyen karbantartásokat és ellenőrzéseket érdemes elvégezni ilyenkor az autón, hogy hűen szolgáljon.

Nem árt az autónak egy őszi átvizsgálás
A rövidebb nappalok, a hidegebb éjszakák, a ködös hajnalok, a több csapadék a meleg évszaktól eltérő kihívások elé állítja az autót és a gazdáját is. Végigvesszük milyen karbantartásokat és ellenőrzéseket érdemes elvégezni ilyenkor az autón, hogy hűen szolgáljon.
Az izzócsere lassan a múlté
A látni és látszani alapja, hogy működjenek a kocsi világítótestjei. Ez a feladat mára bonyolult feladvánnyá vált.

Az izzócsere lassan a múlté
A látni és látszani alapja, hogy működjenek a kocsi világítótestjei. Ez a feladat mára bonyolult feladvánnyá vált.
Legyen az autóban tűzoltókészülék!
A gépjárműtűz jellegzetessége, hogy váratlanul alakul ki, gyorsan teret nyer, sokszor mire kivonulnak a tűzoltók, már csak roncsot oltanak. A tűzesetek elhárításánál, a kár mérsékléséhez fontos az egyéni felkészültség.

Legyen az autóban tűzoltókészülék!
A gépjárműtűz jellegzetessége, hogy váratlanul alakul ki, gyorsan teret nyer, sokszor mire kivonulnak a tűzoltók, már csak roncsot oltanak. A tűzesetek elhárításánál, a kár mérsékléséhez fontos az egyéni felkészültség.
Mi történik, ha gázolaj kerül a benzinbe?
A félretankolások esetén az a gyakoribb tévedés, ha benzin kerül a dízel autó tankjába. Nézzük meg mi történik fordítva, ha valahogy dízelolajat sikerül valakinek a benzines autó üzemanyagtartályába tölteni.

Mi történik, ha gázolaj kerül a benzinbe?
A félretankolások esetén az a gyakoribb tévedés, ha benzin kerül a dízel autó tankjába. Nézzük meg mi történik fordítva, ha valahogy dízelolajat sikerül valakinek a benzines autó üzemanyagtartályába tölteni.
Újabb veszélyes hiba: ha elromlik a forgásjeladó
Rossz élmény, ha az autópályán egyszer csak elfogy a teljesítmény az autóból és hibajelekkel hinti be a műszerfalat. Ilyet is okozhat a forgásjeladó hibája.

Újabb veszélyes hiba: ha elromlik a forgásjeladó
Rossz élmény, ha az autópályán egyszer csak elfogy a teljesítmény az autóból és hibajelekkel hinti be a műszerfalat. Ilyet is okozhat a forgásjeladó hibája.
Defektjavítás – bármikor szükség lehet rá
Talán nincs olyan autós, aki rendszeresen használja a kocsiját és még ne kapott volna defektet. Mindenképp bosszúság, ráadásul költeni is kell a javításra. Szerencsés esetben a gumi javítható, megnéztük mikor és miképp.

Defektjavítás – bármikor szükség lehet rá
Talán nincs olyan autós, aki rendszeresen használja a kocsiját és még ne kapott volna defektet. Mindenképp bosszúság, ráadásul költeni is kell a javításra. Szerencsés esetben a gumi javítható, megnéztük mikor és miképp.
Így ápold a dízeledet!
A dízelautók másféle használati és karbantartási eljárásokat kívánnak, mint a benzines társaik.

Így ápold a dízeledet!
A dízelautók másféle használati és karbantartási eljárásokat kívánnak, mint a benzines társaik.