2025.10.05, 11:38
Utánfutóval szabályosan

Nem mindegy, hogy mivel mit szeretne vontatni az autós, és az sem mindegy, hogy azt miképp teheti. Szabályok vonatkoznak a vontatható tömegekre, a vontatójárműre és a sofőr szükséges képesítésére is.

Vontatni lehet utánfutót, pótkocsik, lakókocsit, vagy éppen segítségképpen egy másik autót. A fontos, hogy mindezek vontatása közben a járművek és a vezető is megfeleljen a KRESZ előírásainak, ez az alapfeltétele annak, hogy a közlekedésbiztonság ne csorbuljon. Így a járművontatás szabályainak ismerete a vontatást végző részéről a jogi kötelezettségen felül a biztonságos közlekedés alapvető feltétele is. A helytelenül megválasztott járműszerelvény, a túlterhelt pótkocsi vagy a nem megfelelő vezetői engedély mind baleseti kockázatot jelent. A szabályok betartása biztosítja, hogy a vontatott rakomány ne váljon veszélyforrássá, a járművek irányíthatósága megmaradjon, és ne veszélyeztesse sem a járműszerelvényt vezetőt, sem a többi közlekedőt.

 

Vontatásra vonatkozó általános műszaki feltételek

Egy jármű csak akkor vontathat pótkocsit, ha azt a hatósági engedélye (forgalmi engedélye) lehetővé teszi.

Személygépkocsival való vontatás esetén:

  • A pótkocsi össztömege (saját tömeg plusz rakomány) nem haladhatja meg a vontató személygépkocsi össztömegét.
  • Ha a pótkocsin nincs fék (ún. üzemi fék), akkor az össztömege legfeljebb a vontató jármű saját tömegének a 68 kg-mal növelt értékének a fele lehet.
  • Ha a pótkocsin ráfutó fék van, az össztömege nem haladhatja meg a vontató jármű össztömegének a háromnegyedét.

 

További fontos szabályok:

Motorkerékpárral és motoros triciklivel nem szabad pótkocsit vontatni, kivéve az oldalkocsi nélküli motorkerékpárt, ami egy legfeljebb 80 kg össztömegű egykerekű pótkocsit vontathat.

Tehergépkocsival egy pótkocsi vontatható, de külön engedéllyel a közlekedési hatóság engedélyezheti a második pótkocsi vontatását is.

A mezőgazdasági vontató legfeljebb két pótkocsit vontathat.

Lassú járművel egy pótkocsi vontatható.

A vontatott pótkocsi össztömegét a jármű forgalmi engedélye határozza meg, figyelembe véve a motor teljesítményét is. A vontatásra használt jármű és a vontatott pótkocsi adatainak a forgalmi engedélyben is szerepelniük kell.

 

A vontatási adatok értelmezése a forgalmi engedélyben

A jármű terhelési adatait a forgalmi engedélyben lévő kódok segítik megérteni.

  • F.1: A jármű megengedett legnagyobb együttes tömege.
  • G: A jármű saját tömege.
  • O: Vontatási adatok (O.1: fékezett, O.2: fékezetlen pótkocsi tömege).

Az O.1 és O.2 adatok megmutatják, hogy az adott jármű mekkora tömegű, fékezett, illetve fékezetlen pótkocsit vontathat.

Ha az „O” rovat üres, a megjegyzésben lévő „F3” adatot kell figyelni, ami a szerelvény maximális együttes tömegét jelzi.

A vontatás jogszerűségének vizsgálata során a pótkocsi tényleges össztömegét kell figyelembe venni, nem pedig a pótkocsi forgalmi engedélye szerinti megengedett legnagyobb össztömeget. A pótkocsi össztömege pedig legfeljebb akkora lehet, amekkora a vonó jármű forgalmi engedélyének vontatási adatainál feltüntetésre került, de az nem haladhatja meg a pótkocsi megengedett legnagyobb össztömegét.

Tehát a vontatás jogszerűségét két szempontból kell vizsgálni:

  • Tényleges tömeg: A vontatás során a pótkocsi valós, azaz a rakománnyal együtt mért tömege nem haladhatja meg azt az értéket, amit a vontató jármű forgalmi engedélye megenged (az „O” rovatban feltüntetett vontathatósági adatok). Az ellenőrzésnél ez a súly a mérvadó.
  • Megengedett legnagyobb össztömeg: A pótkocsi valós (tényleges) tömege nem lépheti túl a pótkocsi saját forgalmi engedélyében szereplő hivatalos, megengedett legnagyobb össztömegét.

A pótkocsi aktuális tömege (tényleges össztömeg) nem lehet több, mint amit a vontató jármű elvontathat, és nem lehet több, mint a pótkocsi saját maximális teherbírása (megengedett legnagyobb össztömeg). Mindkét feltételnek együttesen teljesülnie kell.

 

Vezetési jogosultság (vezetői engedély kategóriái)

B kategória:

  • Vezethető vele 3500 kg-ot meg nem haladó személygépkocsi.
  • Vontatható vele:

Egy 750 kg alatti (könnyű) pótkocsi. A szerelvény együttes tömege ekkor legfeljebb 4250 kg lehet.

Egy 750 kg feletti (nehéz) pótkocsi, ha a pótkocsi össztömege nem haladja meg a vontató jármű saját tömegét, és a szerelvény együttes össztömege nem több, mint 3500 kg.

BE kategória:

„B” kategóriás vontató járművel vontatott pótkocsi vagy félpótkocsi, melynek össztömege nem haladja meg a 3500 kg-ot.

C1E kategória:

„C1” kategóriájú járművel vontatott nehéz pótkocsiból álló szerelvény, amelynek össztömege maximum 12 000 kg.

CE kategória:

„C” kategóriába sorolt gépjárműből és nehéz pótkocsiból álló szerelvény.

DE kategória:

„D” kategóriába tartozó gépjárműből és nehéz pótkocsiból álló járműszerelvény vezetésére jogosít.

 

Rakomány elhelyezése és jelzése

A járművet csak a megengedett legnagyobb össztömegig szabad megterhelni. A rakományt úgy kell elhelyezni és rögzíteni, hogy az ne veszélyeztesse a közlekedés biztonságát. Fontos, hogy ne akadályozza a vezető kilátását, ne takarja a lámpákat, ne essen le, és ne okozzon túlzott zajt. A rakomány magassága a jármű magasságával együtt nem haladhatja meg a 4 métert.

A pótkocsin túlnyúló rakományra vonatkozó szabályok:

  • Pótkocsi: Nyitott rakfelületű pótkocsi esetén a rakomány hátrafelé túlnyúlhat, de legfeljebb 2 méterre, és a túlnyúlás mértéke nem haladhatja meg a rakfelület hosszának felét.
  • Oldalirányban: A rakomány oldalra is túlnyúlhat, de a jármű és a rakomány együttes szélessége nem lépheti túl a 2,5 métert.
  • Előrefelé: A rakomány nyitott rakfelületű pótkocsin előrefelé túlnyúlhat, de legfeljebb a jármű elejéig.

Vontató jármű: Fontos tudni, hogy a pótkocsit vontató jármű rakfelületén a rakomány hátrafelé nem nyúlhat túl.

A túlnyúló rakomány kötelező jelzése:

Nappal: Legalább 40×40 cm méretű, piros vagy piros-fehér csíkos zászlóval vagy táblával kell megjelölni.

Éjszaka és korlátozott látási viszonyok között:

  • Hátra túlnyúló rakományt: piros fényű lámpával és piros fényvisszaverővel.
  • Oldalra túlnyúló rakományt: előre fehér fényű lámpával és fehér fényvisszaverővel, hátra pedig piros fényű lámpával és piros fényvisszaverővel.

 

Sebességhatárok járműszerelvénnyel

  • Autópályán és autóúton: 80 km/óra
  • Lakott területen kívül (egyéb utakon): 70 km/óra
  • Lakott területen belül: 50 km/óra

A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó

Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.

...
2025.10.01. 08:01

A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó

Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.

Nem árt az autónak egy őszi átvizsgálás

A rövidebb nappalok, a hidegebb éjszakák, a ködös hajnalok, a több csapadék a meleg évszaktól eltérő kihívások elé állítja az autót és a gazdáját is. Végigvesszük milyen karbantartásokat és ellenőrzéseket érdemes elvégezni ilyenkor az autón, hogy hűen szolgáljon.

...
2025.09.30. 07:45

Nem árt az autónak egy őszi átvizsgálás

A rövidebb nappalok, a hidegebb éjszakák, a ködös hajnalok, a több csapadék a meleg évszaktól eltérő kihívások elé állítja az autót és a gazdáját is. Végigvesszük milyen karbantartásokat és ellenőrzéseket érdemes elvégezni ilyenkor az autón, hogy hűen szolgáljon.

Az izzócsere lassan a múlté

A látni és látszani alapja, hogy működjenek a kocsi világítótestjei. Ez a feladat mára bonyolult feladvánnyá vált.

...
2025.09.25. 09:55

Az izzócsere lassan a múlté

A látni és látszani alapja, hogy működjenek a kocsi világítótestjei. Ez a feladat mára bonyolult feladvánnyá vált.

Legyen az autóban tűzoltókészülék!

A gépjárműtűz jellegzetessége, hogy váratlanul alakul ki, gyorsan teret nyer, sokszor mire kivonulnak a tűzoltók, már csak roncsot oltanak. A tűzesetek elhárításánál, a kár mérsékléséhez fontos az egyéni felkészültség.

...
2025.09.22. 07:19

Legyen az autóban tűzoltókészülék!

A gépjárműtűz jellegzetessége, hogy váratlanul alakul ki, gyorsan teret nyer, sokszor mire kivonulnak a tűzoltók, már csak roncsot oltanak. A tűzesetek elhárításánál, a kár mérsékléséhez fontos az egyéni felkészültség.

Mi történik, ha gázolaj kerül a benzinbe?

A félretankolások esetén az a gyakoribb tévedés, ha benzin kerül a dízel autó tankjába. Nézzük meg mi történik fordítva, ha valahogy dízelolajat sikerül valakinek a benzines autó üzemanyagtartályába tölteni.

...
2025.09.12. 07:04

Mi történik, ha gázolaj kerül a benzinbe?

A félretankolások esetén az a gyakoribb tévedés, ha benzin kerül a dízel autó tankjába. Nézzük meg mi történik fordítva, ha valahogy dízelolajat sikerül valakinek a benzines autó üzemanyagtartályába tölteni.

Újabb veszélyes hiba: ha elromlik a forgásjeladó

Rossz élmény, ha az autópályán egyszer csak elfogy a teljesítmény az autóból és hibajelekkel hinti be a műszerfalat. Ilyet is okozhat a forgásjeladó hibája.

...
2025.09.08. 10:21

Újabb veszélyes hiba: ha elromlik a forgásjeladó

Rossz élmény, ha az autópályán egyszer csak elfogy a teljesítmény az autóból és hibajelekkel hinti be a műszerfalat. Ilyet is okozhat a forgásjeladó hibája.

Defektjavítás – bármikor szükség lehet rá

Talán nincs olyan autós, aki rendszeresen használja a kocsiját és még ne kapott volna defektet. Mindenképp bosszúság, ráadásul költeni is kell a javításra. Szerencsés esetben a gumi javítható, megnéztük mikor és miképp.

...
2025.09.07. 05:57

Defektjavítás – bármikor szükség lehet rá

Talán nincs olyan autós, aki rendszeresen használja a kocsiját és még ne kapott volna defektet. Mindenképp bosszúság, ráadásul költeni is kell a javításra. Szerencsés esetben a gumi javítható, megnéztük mikor és miképp.

Így ápold a dízeledet!

A dízelautók másféle használati és karbantartási eljárásokat kívánnak, mint a benzines társaik.

...
2025.08.26. 08:17

Így ápold a dízeledet!

A dízelautók másféle használati és karbantartási eljárásokat kívánnak, mint a benzines társaik.