Tudni kell okosan pakolni az autóban

2022.07.10. 07:30

Főképp a vakációs időszakban indulnak el az emberek alaposan megpakolt autókkal. Hogy a csomag is, és az utazók is épségben célhoz érjenek érdemes pár pakolási alapszabályt betartani.

Számos baleseti fotón megfigyelhető, hogy a balesetett szenvedett járművekből a táskák, csomagok szóródnak ki a helyszín jó 10 méteres sugarában. A rögzítetlen vagy helytelenül pakolt csomagok egy baleset esetén komoly sérüléseket tudnak okozni a bentülőknek, de ez akár egy erősebb fékezéskor is megtörténhet. A tömegének sokszorosával előrevágódó csomag könnyen sérülést okozhat.

Tételezzünk fel egy nyugodt autópályatempós haladást, amikor például a követett autó egy defekt miatt váratlanul irányíthatatlanná válik. Teljes erőből fékezni kell ebben a helyzetben, és ugyanebben a pillanatban a hátsó ülésre tett húszkilós táska megindul előre, és 50 km/órás sebességnél a tömegének a negyvenszeresével tör az elöl ülők felé. Kiszámolva ez 800 kg. Ennek pontos értéke a röppálya hosszától is függ, de az biztos, hogy ez a szám egy elég jó közelítés.

Csomag2
Töréstesztek is igazolják a helytelenül szállított csomagok veszélyességét baleset esetén

Pakolás közben fontos a sorrendiség. Alulra tegyük a nehéz és méretes csomagokat és feljebb a könnyebb holmikat. Szedánoknál a csomagok zárt csomagtartóban vannak, csak extrém esetben törhetnek előre az utastérbe – például tömör, nehéz szállítmány esetén, súlyzó, autóalkatrész, építőanyag. Kombiknál és egyterűeknél a hátsó üléssor rögzítését viszont áttörheti egy-egy nehezebb bőrönd, így ezeket érdemes csomagrögzítő hálóval is fixálni.

A kombikkal utazók gyakran a kalaptartó magasságán túl pakolnak. A csomagrögzítő háló vagy rács ekkor is hasznos lehet, mert baleset esetén bármi – még egy esernyő is -, el tud szabadulni és önálló életre kel. Ha más nincs, akkor a gumipókos rögzítés is segít a magasra rakott csomagok rögzítésében. Aki kerékpárt visz az autó egybenyitott utas- és csomagterében az is nagyon ügyeljen a biztonságos rögzítésre. Félig lehajtott hátsó ülésen kerékpár mellett, ha lehet, kerülni kell utas elhelyezését, hiszen a bringa merev fém alkatrészei egy esetleges oldalütközés esetén súlyos sérüléseket okozhatnak még egy kisebb energiájú ütközés esetén is.

Csomag1
A behányt holmi maga is sérülhet, még balesetmentes úton is

Ha nincs teljesen tele a csomagtartó, akkor soha ne középre tegyük a tárgyakat. Toljuk azokat az üléstámlához és két oldalra. Nagyon szerencsétlen esetben még kisebb súlyú tárgyak is tudnak halálos sérülést okozni, mint például egy kulcscsomó. Emiatt az utastérbe lerakott tárgyakra is figyeljünk, és bár sokan idegenkednek tőle, de a hátsó ülés helyett jobb az ülés előtti lábtérbe a padlóra tenni a vinni valót, vagy a biztonsági övvel rögzíteni. Kombi és egyterű autók a hátsó üléssorainál minden esetben – még üresen is – kapcsoljuk be a biztonsági övet. Baleset esetén egy helyéről kirepülő üléssor komoly károkat tud tenni a bent ülőkben.

 

Obb 30ev

Legfrissebbek