A rövidebb nappalok, a hidegebb éjszakák, a ködös hajnalok, a több csapadék a meleg évszaktól eltérő kihívások elé állítja az autót és a gazdáját is. Végigvesszük milyen karbantartásokat és ellenőrzéseket érdemes elvégezni ilyenkor az autón, hogy hűen szolgáljon.
A sorba vett autóellenőrzések egy része otthon is elvégezhető, ha a tulajdonos rendelkezik minimális műszaki tudással, de aki nem érez rá túlzott indíttatást, az a kocsival guruljon be egy szervizbe és ott végeztesse el a szükséges ellenőrzéseket. A feladatok között érdemes az autó elektromos rendszerével kezdeni, mivel a hidegben nagyon sokszor adják meg magukat az meleg időben jól működő öregedő-, vagy alultöltött akkumulátorok.
Aki maga ellenőriz, az multimétert használhat, a szervizekben többféle céleszköz is szolgál hasonló célból. Mérni kell az akkumulátor feszültségét álló, és járó motornál. Ekkor a töltés mérése alapján a generátor állapotáról is képet kaphatunk. Felkapcsolva néhány komoly fogyasztót (világítás, hátsó ablakfűtés) és közben mérve a töltőfeszültséget, ha az lényegében nem változik a terhelt állapotban, akkor jól üzemel a generátor is. Ha a töltés leesik, akkor érdemes szakszervízben ellenőriztetni a generátor állapotát is.
Ellenőrizzük, hogy funkciónál-e az összes világítás, indextől a fényszóróig. A rossz izzókat cserélni kell, a kontakthibákat javítani. A fényszórók beállítását szervizben tudják elvégezni, ez is fontos lépés, hiszen a rosszul beállított fényszóróval nem csak a sofőr nem lát jól, de vakíthatja is a szembejövőket.
A nyitott motorháztetőt kihasználva ellenőrizhetők a folyadékszintek: motorolaj, fékolaj, szervóolaj (ha van), hűtővíz, ablakmosófolyadék. Az alacsony nívójú folyadékokat után kell tölteni. Nem kihagyható az ékszíjak csekkolása sem. A motorháztetőt lecsukva ellenőrizni kell az ablaktörlők állapotát, a szakadozott, öreg lapátok cserélendők. Ezután jöhet a gumik ellenőrzése: keressünk szálszakadásra utaló dudort, mérjük meg a mintázat mélységét és ellenőrizzük a guminyomást.
Az autós megemelve átnézhetők az alsó régiók. Így a futóművek állapota. A kerekeket keresztben és hosszában megrángatva kapható kép a gömbfejek állapotáról, a lengéscsillapítóknál olajfolyást, a porvédő szakadását kell megnézni. A kerekeket leszerelve átvizsgálható a féktárcsák és fékbetétek állapota, a féltengely gumiharangok és a kormányösszekötő gumiharmonikáinak állaga. Az autó alá nézve olajfolyási nyomokat és fizikai sérüléseket kell keresni, valamint szemrevételezni a kipufogót, amelyen, ha koromcsíkokat látunk, akkor bizony kifúj a rendszer. Érdemes ekkor rozsda tekintetében is körülnézni az alvázon.
Rendszerint egy idősödő, rendszeres használatban lévő autón mindig találni javítani valót. A talált hibát mielőbb szereljük, vagy szereltessük meg, egyrészt üzem- és közlekedésbiztonsági szempontból, másrészt, hogy ne váltson ki újabb hibákat.
Mit ne tegyünk csúszós úton?
Pár pontban összegyújtöttünk jótanácsokat, amelyek megtartásával minden sofőr jobban teljesíthet, amikor csúszik az út.
Mit ne tegyünk csúszós úton?
Pár pontban összegyújtöttünk jótanácsokat, amelyek megtartásával minden sofőr jobban teljesíthet, amikor csúszik az út.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.