A külföldi utazás során bármennyire is felkészült az autós, sajnos érheti váratlan közlekedési baleset – akárcsak itthon. Érdemes tudni mi a teendő ilyen esetben!
Külföldi baleset esetén a tennivalók nagyrészt azonosak azzal, mintha itthon történne az eset. A többletmunkát a biztosítók felé történő elszámolhatóság, a tovább-, vagy hazajutás megszervezése, és a helyi hatóságokkal való szóértés jelenti. Mindez zaklatott helyzetben, idegen nyelvi-, kulturális és szabálykörnyezetben nem is olyan egyszerű.
A nyomtatványok és a kárbejelentés
Két vagy több autó ütközésekor minden esetben kitöltendő az európai baleseti bejelentő (kék-sárga nyomtatvány), amely kiváltható az online kárbejelentő applikáció használatával, de csak ha már előzőleg a kárt szenvedett autós letöltötte a telefonjára. A papír- vagy elektronikus bejelentő kitöltése során ellenőrizendő, hogy a dokumentumokban szereplő járművek rendszáma és alvázszáma jól lett-e rögzítve. Minden EU-s országban a kárbejelentő rovatai ugyanazokat az adatokat tartalmazzák az idegen nyelvű példányokon is, ezért mindegy, hogy melyik fél példányát töltik ki a résztvevők. Fontos, hogy minden rovat pontosan ki legyen töltve, és mindkét (vagy több) járművezető írja alá a nyomtatványt. A megjegyzés rovatba lehetőség szerint a károkozóval be kell íratni saját nyelvén, hogy elismeri a felelősségét.
A baleseti bejelentő három részből áll:
– baleset helye és időpontja.
– résztvevők adatai: a gépjármű adatai, a gépkocsivezető adatai és a kötelező gépjármű-biztosítást kezelő biztosító adatai. (Zöld Kártya-szám, s egy kötvényszám is található.)
– sematikus ábra helye
Az európai baleseti bejelentő helyes kitöltése nagyon fontos. Az érintettek a bejelentő egy példányát vegyék magukhoz (a károsult az eredetit). Ne feledkezzenek meg az esetleges tanúk nevének és lakcímének feltüntetéséről. Ha nincs komoly vita a felek között, ismertessék el a károkozó felelősségét írásban, mert utólag ezt nehéz behajtani. A vezető személyére és a járműre vonatkozó adatokat érdemes ellenőrizni. A biztosítónak lehetőleg 48 órán belül kell bejelenteni a káreseményt. A kárrendezésnél szükség lesz a forgalmi és jogosítvány másolatára is.
Az események rögzítése
Készüljenek fényképek a sérült autókról, a baleset helyszínéről. A fotókat úgy kell elkészíteni, hogy azokon valamennyi rendszám jól látható legyen. Ha az autó lízingelt, vagy kölcsönzött, akkor a lízingbe-, vagy bérbeadó által előírt baleseti protokollt is végig kell követni. Sok esetben kérik a flottakezelők és kölcsönzők baleset esetén saját bejelentő lap kitöltését. Rendszerint ezek kitöltésében segítenek az érintett cégek diszpécserközpontjai.
További teendők
Ha a baleset után mozgásképes marad az autó, sőt forgalomképes – tehát például kisebb koccanás történt – akkor nem kell megszakítani az utazást. Ha valamelyik autóalkatrész pl. lökhárító úgy sérül, hogy leesik vagy letörik, akkor érdemes nem otthagyni az út szélén, mert a biztosító kérheti a bemutatását. Mint fentebb jeleztük, a kárt 48 órán belül be kell jelenteni az illetékes biztosítónak, mivel a magyar biztosítási ügyintézés az irányadó. Ne halogassák a bejelentést a hazaérkezésig, a 48 órás határidőt mindig tartsák be, mert a kárrendezést a biztosító visszautasíthatja.
A tovább haladást akadályozó, de kisebb sérülésnél pl. defektnél (ha a nagyobb baj elkerüléséért a sofőr a járdaszegélynek hajtott) bár nem tud tovább haladni az autóval, de nem kell megszakítani az utazást, mert ezek a javítások elvégezhetők a helyszínen. Ebben az esetben végezzék el a tovább haladáshoz szükséges javítást egy autósegély szolgáltatóval, vagy egy közeli szervizben, de akár a sofőr is mozgásképes állapotba hozhatjuk a járművet (pl. lógó lökhárítót rögzítheti erősen a karosszériához). A szerviztől ne felejtsék el elkérni a sérült-, vagy cserélt alkatrészt, mert arra szükség lehet a biztosítói kárrendezéskor. A javításról kapott eredeti szerviz számla bemutatása is szükséges – casco biztosítás esetén illetve kárvallotti státuszban.
Nagyobb sérülés esetén, ha az autó mozgásképtelen, akkor autósegélyt kell hívni. Ha a jármű garanciális, akkor a márkaszervíz hálózat képviselőjét, ha a vezető-, vagy a tulajdonos assistance szerződést kötött, akkor annak a cégnek a diszpécserközpontját, ha országúti segélyszolgáltatást is nyújtó utasbiztosítást kötött, akkor az ott megjelölt céget. Ha semmi ilyen háttérszolgáltatás nem áll rendelkezésre, akkor elsősorban a baleset helyszínéről kell a kocsit eltávolítani olyan helyre, ahol várakozhat (nagyobb parkoló, benzinkút). Onnan intézhető a jármű elszállítása annak tükrében, hogy a tulajdonos a helyi javíttatás, vagy a honi javíttatás mellett dönt. Az utóbbi esetén érdemes magyar segélyszolgálatot hívni a kocsihoz a hazaszállítás okán.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Segítünk a téligumi vásárlásban
Ok lehet a vásárlásra, ha sérült, vagy elkopott az eddig használt gumigarnitura, de az is, ha valaki új(abb) autót vásárolt, és nem kapott hozzá évszakos váltókészletet.
Segítünk a téligumi vásárlásban
Ok lehet a vásárlásra, ha sérült, vagy elkopott az eddig használt gumigarnitura, de az is, ha valaki új(abb) autót vásárolt, és nem kapott hozzá évszakos váltókészletet.