Kellemetlen az utazási betegség, ezért nem mindegy, hogy hosszú autózások előtt mit eszünk. A vezetőnek sem mindegy, mert a nem megfelelő étel fogyasztása álmosságot, fáradtságot és gyomorpanaszokat okozhat, amelyek befolyásolják a koncentrációs képességet, s ez jelentősen megnöveli egy baleset kockázatát.
A vezetés olyan tevékenység, amely során 1 000-1 350 kcal energiát égetünk el naponta, ami hasonló a pihenés energiafelhasználásához. Emiatt a vezetőnek nincs szüksége nagy mennyiségű energia bevitelre. Sőt inkább korlátoznia kell az étkezést napi 2 000-2 500 kilokalóriára. „Nem szabad azonban üres gyomorral a kormányhoz ülni, mert a vércukorszint lecsökkenhet és szédülés jelentkezhet! Az éhség továbbá csökkenti a vezető figyelmét, mert másra koncentrál”- magyarázza Dr. Mari Carmen López, a SEAT CARS orvosi központjának munkatársa.
Kis mennyiségeket kell fogyasztani szabályos időközönként. A nagyobb étkezések álmosságot, hasi fájdalmakat, gyomorégést és felfúvódást okozhatnak, és ezek a tünetek csökkentik a koncentrációs képességet. Kimutatták, hogy például vacsora után, az emberi teljesítőképesség 10 százalékkal csökken a volán mögött is. Dr. López ajánlása szerint „álljunk meg gyakran, együnk kisebb mennyiségeket, és a főétkezés után sétáljunk 15 percet, vagy aludjunk egy keveset, hogy kitisztuljon a fejünk!”
Kerülendő ételek: az olajban-, zsírban sült, fűszeres ételek, és mártások foglalhatják le leginkább a szervezet figyelmét. A rizs, a babfélék és a tészták is okozhatnak hasonló hatást. Mivel a vezetés egy olyan tevékenység, amely nem igényel nagy kalóriabevitelt, a legjobb, ha nem eszünk sok szénhidrátot, mert az puffadást okoz. Mindezen túl az utóbbiak gyorsan emészthetők, így a vezető hamarosan újra éhes lesz. A citrusfélék, a hagyma és a paradicsom fogyasztása bár egészséges, de savas emésztési zavarokat okozhat, így kerüljük ezeket, ha valaki érzékeny rá.
H2O, a megfelelő üzemanyag: egy, a Loughborough Egyetem (Anglia) és az Európai Hidratációs Intézet által kiadott tanulmány szerint, a nem megfelelően hidratált vezetők hasonló hibákat követnek el, mint azok, akiknek a vérében 0,8 g/l alkohol van, tehát mintha megittak volna 4 pohár bort. A leggyakrabb hibák az önkéntelen sávelhagyás, a kései fékezés és a vállak lelazulása. Dr. López szerint, „a dehidratáció szédülést, vagy hányást, legsúlyosabb esetben eszméletvesztést okozhat.”
Ezért elengedhetetlen a folyadékfogyasztás minden megálláskor, különösen meleg időben. A legjobb ilyenkor a víz, de lehet gyümölcslével, vagy más üdítőitallal keverve fogyasztani. Ami a koffeint illeti, Dr. López rámutat, „néhány kávé, vagy tea elfogyasztása segítheti a figyelem fenntartását, de a túlzott koffeinfogyasztás idegességet okoz.” És ne feledkezzünk el a koffein vízhajtó hatásáról, ami kánikulában nem előnyös, és utazás közben sem, ha gyakran kell megállni. Az energiaitalok fogyasztása határozottan kerülendő.
A legtöbb európai közlekedési szabályrendszer nem tiltja kifejezetten a menet közbeni evés-, ivást, de tisztában kell lenni vele, hogy mindkettő elvonja a figyelmet a vezetésről és korlátozhatja a mozgás szabadságát. A Leeds-i Egyetem (Anglia) tanulmánya szerint a reakcióidő evés közben 44 százalákkal csökken. Spanyolországban például az evésen, vagy iváson ért vezetőknek 200 euró bírságot kell fizetniük; Angliában 100 fontot, és még 3 pontot is levonnak tőlük. Ezért is ajánlatos a pihenőhelyeken enni és inni.
Dr. López ezt a menüt ajánlja, mert „tartalmazza a szükséges tápanyagokat és elég könnyű ahhoz, hogy ne okozhasson emésztési problémákat és hasfájást.”
Menü vezetőknek:
Reggeli: Két szelet pirítós, főtt sonkával, vagy sajttal, gyümölcs, kávé, vagy tea
Főétkezések között: Vegetáriánus szendvics és víz
Ebéd: Saláta, grillezett, vagy sült hús, vagy hal, gyümölcs, víz és kávé, vagy tea
Uzsonna: Gyümölcs, joghurt és víz
Elő a jégkaparókkal!
Beköszöntött az az időszak, amikor a szabadban parkoló autók üvegfelületeire reggelre ráfagy a pára, vékony, jeges felületet képezve. Elindulás előtt ezt gondosan le kell takarítani!
Elő a jégkaparókkal!
Beköszöntött az az időszak, amikor a szabadban parkoló autók üvegfelületeire reggelre ráfagy a pára, vékony, jeges felületet képezve. Elindulás előtt ezt gondosan le kell takarítani!
Jár büntetés a télen nyári gumit használóknak?
Sokakban felmerül a kérdés, hogy büntethető-e az évszaknak nem megfelelő gumiabroncs használat, illetve az ilyen esetet miként ítéli meg a hatóság és a biztosítók egy esetleges baleset után?
Jár büntetés a télen nyári gumit használóknak?
Sokakban felmerül a kérdés, hogy büntethető-e az évszaknak nem megfelelő gumiabroncs használat, illetve az ilyen esetet miként ítéli meg a hatóság és a biztosítók egy esetleges baleset után?
Mire számítsunk a gumisnál?
Szerelési árak, gumiabroncs árak, mitől lehet olcsóbb, mitől drágább a téligumira való átállás.
Mire számítsunk a gumisnál?
Szerelési árak, gumiabroncs árak, mitől lehet olcsóbb, mitől drágább a téligumira való átállás.
Legyen tele az ablakmosótartály!
A ködös, nedves, nyálkás hideg időben a szélvédő a felvert koszos vízpermettől gyorsan koszolódik, nagyban rontva a kilátást.
Legyen tele az ablakmosótartály!
A ködös, nedves, nyálkás hideg időben a szélvédő a felvert koszos vízpermettől gyorsan koszolódik, nagyban rontva a kilátást.
Most már tényleg jöjjön a téligumicsere!
Vasárnap már december, jövő pénteken jön a Mikulás, várhatóan tartósan hideg idő lesz, ködös, nedves reggelekkel, nem mindegy milyen gumikon jár az autós.
Most már tényleg jöjjön a téligumicsere!
Vasárnap már december, jövő pénteken jön a Mikulás, várhatóan tartósan hideg idő lesz, ködös, nedves reggelekkel, nem mindegy milyen gumikon jár az autós.
Mit ne tegyünk csúszós úton?
Pár pontban összegyújtöttünk jótanácsokat, amelyek megtartásával minden sofőr jobban teljesíthet, amikor csúszik az út.
Mit ne tegyünk csúszós úton?
Pár pontban összegyújtöttünk jótanácsokat, amelyek megtartásával minden sofőr jobban teljesíthet, amikor csúszik az út.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.