Időnként előfordul, hogy egy gépkocsi – akár baleset következtében, akár a pályaelhagyás miatt – folyó, vagy éppen tó vizébe kerül. Ez rendkívül veszélyes helyzetet eredményez, hiszen a megsérült, és gyakran pánikba eső járművezető (ill. utas) megmenekülése korántsem garantált. Mit lehet tenni akkor, ha a járművünk vízbe esik, s mennyi idő áll a rendelkezésünkre a jármű elhagyásáig? Többek között ezekre a kérdésekre ad választ cikkünk.
A médiában is közzétett adatok szerint Budapesten, 2011. február 02-án az Újlak rakparton egy férfi közlekedett Audi típusú személygépkocsijával.
Az Árpád híd magasságában a jármű (vélhetően műszaki ok miatt) felhajtott a járdára, majd a hídpillér után – éppen ott, ahol néhány méteres szakaszon nincs szalagkorlát – az Audi a meredek rakpartfalon át, mintegy 10 méteres magasságból belezuhant a Duna folyóba.
A járművet vezető fiatalember a sodródó autóból szerencsésen kimászott, és a mindössze 1 Cº hőmérsékletű vízben a partra úszott. A sofőr ezúttal könnyebb sérülésekkel megúszta a balesetet, még gépkocsija 130 méterrel lejjebb került a Duna mélyére.
De nem mindenki ilyen szerencsés. Évente több olyan esetről számolnak be a híradások, mely során gépkocsi zuhan folyóvízbe, ritkábban pedig tóba. A járműben tartózkodók közül sajnos sokan veszítik életüket ezekben a balesetekben. Különösen akkor van nagy gond, ha a vízbe esés előtt, ill. során a járművezető (vagy utasa) megsérül, vagy éppen pánikba esik.
De mit is lehet tenni akkor, ha valaki ilyen váratlan és rendkívül veszélyes szituációba kerül?
Ezt foglalja össze a mellékelt cikk, mely a vízbe esett járműből való menekülés legfőbb „szabályait” ismerteti, s ehhez ad hasznos tanácsokat és információkat.
A cikk közlekedésrendészeti, vízirendészeti és tűzoltó (búvár) szakemberek tapasztalatára épül.
Ködben, esőben vezetni
Esős idő, reggeli hidegek, köd - csupa olyan körülmény, ami próbára teszi a sofőröket és a járművüket is. Felkészültséggel, figyelemmel kell közlekedni, és letenni a "szárazúti" rutint.
Ködben, esőben vezetni
Esős idő, reggeli hidegek, köd - csupa olyan körülmény, ami próbára teszi a sofőröket és a járművüket is. Felkészültséggel, figyelemmel kell közlekedni, és letenni a "szárazúti" rutint.
Melyik a jó világítás a ködben?
A „Látni és látszani” elvnek megfelelni ködös időben rendkívül fontos. Azonban nem mindegy a megoldás mikéntje.
Melyik a jó világítás a ködben?
A „Látni és látszani” elvnek megfelelni ködös időben rendkívül fontos. Azonban nem mindegy a megoldás mikéntje.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Vonóhorog felszerelése
Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.
Vonóhorog felszerelése
Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
