A nyári meleg komolyabb feladat elé állítja az autók hűtőrendszerét, sokszor ilyenkor derül fény a hibákra.
200 000 km futásteljesítmény fölött, és 10 év után megélése után az autók többségében már számítani lehet a műanyag és gumi alkatrészek hibáira. Egyszerűen elöregednek, az anyaguk kiszárad, porózussá, törékennyé válik, berepedezik. Az összetettebb műanyag alkatrészek deformálódni is képesek, ekkor például egy csőcsonk esetén törés vagy repedés nélkül is elengedik a bennük keringő anyagot, például a hűtőfolyadékot.
Ilyen jellegű hibára is utalhat, ha visszatérő hibaüzenetet küld az autó, amely szerint fogy a hűtőfolyadék. Ennek csupán egyik megoldása, hogy utántölti az autós a hűtőfolyadékot a tágulási tartályban. A másik, hogy meg kell keresni a folyadékvesztés okát. Ez persze lehet mélyhiba is, ha átégett a hengerfejtömítés, vagy repedt a hengerfej és emiatt a hűtőfolyadék a hengerekbe jut, majd gőz formában távozik a kipufogócsövön át. Ilyen problémára utalhat a belül habos, szennyezett tágulási tartály, és tartálysapka, a bugyborékoló hűtőfolyadék – ezeket észlelve egyértelmű és kifejlett a hiba.
Mikor ez kizárható akkor a motortérben vízfolyásnyomokat kell keresni, illetve a gumicsöveket ellenőrizni. Látványos repedést, szivárgást nem találva feltételezhető, hogy a szivárgás során a hűtőfolyadék a meleg motoralkatrészekre jutva elpárolog, nyomot nem hagy. ilyen történik, ha például a motor hátsó végén lévő műanyag vízelosztó csonk deformálódik el és a talpa alatt szivárogtatja ki a hűtőfolyadékot. Ez megint egy eldugott pont, nehéz ellenőrizni, nehéz észrevenni, igazán a környező alkatrészekre rásült-rászáradt nyomok utalnak a hibára.
Csak a csere a megoldás. Igazán a műanyag csőcsonkok pótalkatrész-ára nem drámai, a motortérben való helyzetüktől függően inkább a munkadíj, ami fájhat. Egy nehezen hozzáférhető helyen lévő csőcsonk cseréje sok munkával jár. Érdemes ezért készletben cserélni a csőcsonkokat, mert ha az egyik már tönkrement, várható, hogy a többivel is ez fog történni. A műanyagoknak az autóiparban történt erős térnyerése előtt a csőcsonkok fémből készültek, gyártási időszaktól, autótípustól függően rézből, acélból és könnyűfémöntvényből is készültek csőcsonkok, amelyek rendszerint kibírták a kocsi élettartamának a végéig.
Érdekesség, hogy léteznek olyan modern (25 éven belül konstruált) motortípusok, amelyeket ugyan gyárilag műanyag vízcsőcsonkokkal szereltek, azonban fellelhető hozzájuk az alkatrészpiacon fémből készült vízcsőcsonkok is. Ezek általában nagyobb teljesítményű motorok, amelyeket a motorsportokban is alkalmaznak, illetve amelyeket jellemzően használnak az amatőr motorsportokban. Leginkább német és japán motorokhoz kaphatóak ilyen speciál-alkatrészek. Ezeket nem érdemes a megszokott alkatrészkereskedői hálózatban keresni, motorsportra specializált cégeknél lehet megtalálni.

A fém csőcsonkokkal „élettartam” javítást lehet végrehajtani. A műanyag vízcsőcsonkok-vízcsőelosztók ára 3000-15000 Ft között mozog, az adott darabtól és gyártótól függően. Meglepő lehet, de a piacon fellelhető alumíniumöntvény speciális vízcsőcsonkok felára viselhető, 20 % körüli. Persze ilyenben annak érdemes gondolkodni, akik ritkán váltanak autót, és nem szeretnének visszatérő hibákkal foglalkozni.
Ködben, esőben vezetni
Esős idő, reggeli hidegek, köd - csupa olyan körülmény, ami próbára teszi a sofőröket és a járművüket is. Felkészültséggel, figyelemmel kell közlekedni, és letenni a "szárazúti" rutint.
Ködben, esőben vezetni
Esős idő, reggeli hidegek, köd - csupa olyan körülmény, ami próbára teszi a sofőröket és a járművüket is. Felkészültséggel, figyelemmel kell közlekedni, és letenni a "szárazúti" rutint.
Melyik a jó világítás a ködben?
A „Látni és látszani” elvnek megfelelni ködös időben rendkívül fontos. Azonban nem mindegy a megoldás mikéntje.
Melyik a jó világítás a ködben?
A „Látni és látszani” elvnek megfelelni ködös időben rendkívül fontos. Azonban nem mindegy a megoldás mikéntje.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Vonóhorog felszerelése
Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.
Vonóhorog felszerelése
Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
