Nagyon fontos a gumiabroncs vásárlásakor a típusmegfelelőség. Az előírtnál nagyobb és a kisebb átmérőjű kerék is megváltoztatja a jármű viselkedését.
Rendszerint használt autókra történő gumiabroncsvásárlásnál fordul elő, hogy vagy gazdasági, vagy látványmegfontolásból az eredetinél eltérő méretű gumiabroncsokat választ a tulajdonos. Az adott autótípushoz megfelelő méreteket tartalmazza a típuskönyv, azokat megtartani érdemes, és hasznos is, mert úgy ugorhatja meg a jármű az időszakos műszaki vizsgát is. Néha azonban a szükség törvényt bont, például váratlan javíthatatlan defekt esetén, amikor a közeli gumisműhelyben nem elérhető azonos méretű-, típusú gumiabroncs, de tovább kell menni. Elsőként átvesszük mi történik, ha nagyobb átmérőjű gumiabroncsot szerelnek az autóra a gyári méretnél. Mielőtt riogatásra gondolnának megjegyezzük, hogy pozitív, valamint negatív okozatai is vannak a cselekménynek.
A sebességmérő és kilométeróra pontatlansága
A sebességmérő és a kilométeróra a gyári kerékméret alapján kalibrált. Ha a gyárilag megadottnál nagyobb átmérőjű gumi kerül a kocsi alá, az autó sebességmérője kevesebbet fog mutatni a valós haladási sebességnél, mivel a kerék forgásszámából kalkulál a mérő. Például, ha a sebességmérő 100 km/órát mutat, akkor valójában 105-110 km/óra a valós haladási sebesség. Ugyanez vonatkozik a kilométerórára is: kevesebb megtett kilométert fog mutatni, mint amennyit ténylegesen megtett. Ez félrevezető lehet a fogyasztás mérésekor, az olajcsere intervallumoknál és a szervizeléseknél is.
Menetdinamika és kezelhetőség változása
A nagyobb kerékátmérő miatt nő hasmagasság: ez előnyös lehet rosszabb utakon, fekvőrendőrökön áthaladáskor vagy terepen, de ronthatja az autó stabilitását kanyarokban, mivel magasabbra kerül a jármű súlyponta. A nagyobb átmérőjű kerékkel romlik a gyorsulási érték, mert bár a nagyobb átmérő miatt kisebb a gördülési ellenállás a nagyobb tömeget nehezebb „felpörgetni”, a forgó tömeg kétszeresen számít. Valamelyest romolhat a fékhatás, mivel a nehezebb kerék nagyobb tehetetlenséggel rendelkezik, és nehezebb lelassítani. A kormányzás is nehézkesebbé válhat, és a kormányzás válaszreakciója is kevésbé precíz lesz. A végsebesség viszont nő, persze, ha bírja a motor nyomatékkal a végáttétel megnövekedését.
Fogyasztás
A nagyobb átmérőjű gumiabroncsok hazsnálatával a fogyasztást kettős hatás éri. Ugyanolyan gyorsulási dinamikához jobban kell „nyomni” a gázt, mert több energiát igényel (nőtt a végáttétel). Azonban tartós autópályázáskor azonos sebességértékekhez alacsonyabb motorfordulatszámértékek társulnak, ez pedig csökkentőleg hat a fogyasztásra. Városi környezetben tehát drágábban autózhat a „nagyobb kerékkel”, autópályán viszont olcsóbban.
Futómű terhelése
A nehezebb kerekek növelik a rugózatlan tömeget. Ezt kezelnie kell a futóműnek, és meg kell szoknia a vezetőnek (például úthibába jobban „beledobbant” a kocsi). Elsősorban a lengőkarszilentek, gömbfejek, főképp a kormányösszekötőké adhatja be valamelyest hamarabb a kulcsot.
A gumiabroncsméret típusmegfelelőség ellenőrizhető a váltómérettáblázatokban és kalkulátorokban. Bizonyos fokú átmérőbeli eltérés belefér a normál használatba, már csak azért is, mert a gumiabroncsok természetes kopása is átmérővesztéssel jár. Összefoglalva a fentieket, az abroncsméret változás menetdinamikailag akkor befolyásoló, ha a hajtott kerékre kerül a változó átmérőjű abroncs: a nagyobbal kevésbé gyorsul, a kisebbel jobban gyorsul a kocsi. A nagyobbnak kisebb a gördülési ellenállása és növeli a végáttételt, ezáltal tartós országúti tempónál, vagy autópályázáskor csökkenti a fogyasztást. A végsebesség valamelyest nő (ha bírja a motor nyomatékkal). Vezetés közben a kormányzás nehezebb lehet, az egyenesfutás és az úthibatűrő képesség javulhat. Ezek azonban extrém átmérő változásnál válnak hangsúlyossá. A kényszerméretváltáskor (mert nem áll rendelkezésre megfelelő gumiabroncs) arra figyelni kell, hogy egy tengelyen egyforma méretű abroncsok legyenek, és érdemes a különleges helyzet elmúltával beszerezni a típushoz megfelelő méretű abroncsokat.
Ködben, esőben vezetni
Esős idő, reggeli hidegek, köd - csupa olyan körülmény, ami próbára teszi a sofőröket és a járművüket is. Felkészültséggel, figyelemmel kell közlekedni, és letenni a "szárazúti" rutint.
Ködben, esőben vezetni
Esős idő, reggeli hidegek, köd - csupa olyan körülmény, ami próbára teszi a sofőröket és a járművüket is. Felkészültséggel, figyelemmel kell közlekedni, és letenni a "szárazúti" rutint.
Melyik a jó világítás a ködben?
A „Látni és látszani” elvnek megfelelni ködös időben rendkívül fontos. Azonban nem mindegy a megoldás mikéntje.
Melyik a jó világítás a ködben?
A „Látni és látszani” elvnek megfelelni ködös időben rendkívül fontos. Azonban nem mindegy a megoldás mikéntje.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Vonóhorog felszerelése
Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.
Vonóhorog felszerelése
Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
