2022.11.03, 16:15
Néha nem az autó a rossz, hanem a sofőr

Biztos, hogy a gumiabroncs egy rossz fajta, ha csikorog és csúszik, vagy csak elhanyagolták az autót?

A napokban beültünk egy ismerős autójába. A kocsi haladt, a sofőr vezetett, nem durván, nem gyorsan, de nem is nyugdíjas tempóval. Egy-egy kanyarodáskor megcsikordult a gumi, majd parkolási manőverezéskor is. Szóvá tettük, mire a válasz: „Ez a gumi egy kalap sz..r. Alig egy éves és csikorog, csúszik, nem szeretem, nem erre az autóra való”. Oké, nézzük meg. Pedig márkás gumi, a méret is megfelelő. A külső mintablokkok fényesek, kopottasabbak, mint a gumi közepe.

Adódott rögtön a kérdésünk: „Mikor nézted a guminyomást?”. Persze a válasz a „nem rég”. Oké, de az mikor volt? Kiderült akkor, amikor a téli garnitúrát a nyárira cserélték. Az pedig elég rég volt, még ha viszonylag későn, májusban történt is a váltás. Azóta a szóban forgó autó megtett bő 10 000 km-t, plusz eltelt a meleg nyár, itt van az egyre hűvösebb ősz, és a levegőnek is van az a szokása, hogy hidegben kisebb a térfogata, melegben nagyobb. Ez az abroncsokon belül sincs másképp.

Visszaúton sofőrünk kérésünkre begördült egy benzinkúthoz, ahol elkezdtük ellenőrizni a gumik nyomását. Jobb első: 1,6 bar. Bal első 1,7 bar. A két hátsóban nagyjából egyezően 1,8 bar volt a mért érték. „Nem tűnt fel, hogy nem gurul az autó olyan lelkesen? És, hogy többet is fogyasztott a drága benzinből?” – kérdeztük. De végülis igen – vallotta be emberünk -, hiszen, mint mondta, néha a lejtőn is gázt kellett adni, hogy tartsa a kocsisor amúgy városiasan andalgós 35 km/órás átlagtempóját.

Felfújtuk a gumikat a gyárilag ehhez a mérethez megadott értékre, ami minden autóban – amelynél nem tépték le a matricát – ott van általában a tanksapkafedél hátoldalára ragasztva. A hátsó abroncsokban a nyomásértéket a nagyobb terhelt nyomásra állítottuk be, mert többször jár a kocsi teltházzal, amúgy meg ki tudja mikor lesz újra fújva az abroncs. Bár már közeleg a téligumicsere ideje, csak addig kell kibírnia, ha ismerősünk megmarad a laza ellenőrzési szokásainál.

Kerekcsere Otthon 3 Resize
Guminyomás értékek a tanknyílás fedelén belül

Kérjük, hogy ne legyenek restek és ellenőrizzék legalább hetente az abroncsnyomást, vagy legalább tankolásonként, ahol egy kis jattért a kutasok is megteszik és össze se kell piszkolni a kezet. Nem nagy áldozat, de meg lehet vele nyerni azt, hogy a gumi tovább bírja, az autó kevesebbet fogyaszt, manőverezéskor stabilabb, rövidebb a fékútja és kormányozni is könnyebb. Összességében jobb és biztonságosabb lesz vele az autózás. Tényleg nem nagy fáradtság, szánjuk rá az időt, ne csak a gumis nézze meg a guminyomást, amikor cserélni kell az idejekorán letaposott abroncsokat.

Obb 30ev 2

Ne felejtsék el a nyárigumik felszerelését!

Aki még nem tette, az ne halassza későbbre a téligumik lecserélését nyáriakra! Ügyeljünk a közlekedésbiztonságra!

...
2024.04.17. 07:10

Ne felejtsék el a nyárigumik felszerelését!

Aki még nem tette, az ne halassza későbbre a téligumik lecserélését nyáriakra! Ügyeljünk a közlekedésbiztonságra!

Autós rezsicsökkentés

A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.

...
2024.03.31. 07:42

Autós rezsicsökkentés

A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.

Kerékpárszállítás autóval: bringát a tetőre!

Sokan vinnék, vagy viszik magukkal a kerékpárjaikat túrázásra vagy hosszabb pihenésre. Nem mindegy miképp és mivel szállítják az autón a bringákat!

...
2024.03.24. 07:05

Kerékpárszállítás autóval: bringát a tetőre!

Sokan vinnék, vagy viszik magukkal a kerékpárjaikat túrázásra vagy hosszabb pihenésre. Nem mindegy miképp és mivel szállítják az autón a bringákat!

Így válasszunk nyárigumit!

Nem könnyű feladat a gumiabroncsválasztás, hiszen javarészt külső információforrásokra kénytelen hagyatkozni a vásárló.

...
2024.03.18. 07:10

Így válasszunk nyárigumit!

Nem könnyű feladat a gumiabroncsválasztás, hiszen javarészt külső információforrásokra kénytelen hagyatkozni a vásárló.

Elrajtol a bringásszezon!

Az utóbbi években megnőtt a kerékpározás népszerüsége. Szép időben sokan veszik elő a bringájukat, nem csak sportra, hanem mindennapi használatra is. Így nem árt átgondolni, hogy mire érdemes figyelniük, hogy elkerüljék a baleseteket.

...
2024.03.17. 07:14

Elrajtol a bringásszezon!

Az utóbbi években megnőtt a kerékpározás népszerüsége. Szép időben sokan veszik elő a bringájukat, nem csak sportra, hanem mindennapi használatra is. Így nem árt átgondolni, hogy mire érdemes figyelniük, hogy elkerüljék a baleseteket.

Tavaszi autómosás: nem csak esztétikai okból

Kifelé a télből, befelé a tavaszba már neki lehet esni az autónak és alaposan kitakarítani. Persze belül is, de leginkább kívül és alul, hogy a felhordott közutas fagymentesítő anyagok eltűnjenek a kaszniról: hiszen erősen korrozívak!

...
2024.03.11. 06:23

Tavaszi autómosás: nem csak esztétikai okból

Kifelé a télből, befelé a tavaszba már neki lehet esni az autónak és alaposan kitakarítani. Persze belül is, de leginkább kívül és alul, hogy a felhordott közutas fagymentesítő anyagok eltűnjenek a kaszniról: hiszen erősen korrozívak!

Küszöbön a motorosidény, ideje rákészülni

A napsütés, a száradó utak hamar előcsalogatják a motorkerékpárosokat, akik jól teszik, ha az első gurulás előtt műszakilag átnézik, vagy átnézetik a gépeiket.

...
2024.03.08. 10:15

Küszöbön a motorosidény, ideje rákészülni

A napsütés, a száradó utak hamar előcsalogatják a motorkerékpárosokat, akik jól teszik, ha az első gurulás előtt műszakilag átnézik, vagy átnézetik a gépeiket.

Hogyan működik az oltólándzsa?

A közelmúltban 13 darab e-oltólándzsát adományozott a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságnak a Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., hogy az elektromos járművek akkumulátorainak oltása gyorsabb és hatékonyabb legyen.

...
2024.03.04. 06:33

Hogyan működik az oltólándzsa?

A közelmúltban 13 darab e-oltólándzsát adományozott a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságnak a Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., hogy az elektromos járművek akkumulátorainak oltása gyorsabb és hatékonyabb legyen.