Biztos, hogy a gumiabroncs egy rossz fajta, ha csikorog és csúszik, vagy csak elhanyagolták az autót?
A napokban beültünk egy ismerős autójába. A kocsi haladt, a sofőr vezetett, nem durván, nem gyorsan, de nem is nyugdíjas tempóval. Egy-egy kanyarodáskor megcsikordult a gumi, majd parkolási manőverezéskor is. Szóvá tettük, mire a válasz: „Ez a gumi egy kalap sz..r. Alig egy éves és csikorog, csúszik, nem szeretem, nem erre az autóra való”. Oké, nézzük meg. Pedig márkás gumi, a méret is megfelelő. A külső mintablokkok fényesek, kopottasabbak, mint a gumi közepe.
Adódott rögtön a kérdésünk: „Mikor nézted a guminyomást?”. Persze a válasz a „nem rég”. Oké, de az mikor volt? Kiderült akkor, amikor a téli garnitúrát a nyárira cserélték. Az pedig elég rég volt, még ha viszonylag későn, májusban történt is a váltás. Azóta a szóban forgó autó megtett bő 10 000 km-t, plusz eltelt a meleg nyár, itt van az egyre hűvösebb ősz, és a levegőnek is van az a szokása, hogy hidegben kisebb a térfogata, melegben nagyobb. Ez az abroncsokon belül sincs másképp.
Visszaúton sofőrünk kérésünkre begördült egy benzinkúthoz, ahol elkezdtük ellenőrizni a gumik nyomását. Jobb első: 1,6 bar. Bal első 1,7 bar. A két hátsóban nagyjából egyezően 1,8 bar volt a mért érték. „Nem tűnt fel, hogy nem gurul az autó olyan lelkesen? És, hogy többet is fogyasztott a drága benzinből?” – kérdeztük. De végülis igen – vallotta be emberünk -, hiszen, mint mondta, néha a lejtőn is gázt kellett adni, hogy tartsa a kocsisor amúgy városiasan andalgós 35 km/órás átlagtempóját.
Felfújtuk a gumikat a gyárilag ehhez a mérethez megadott értékre, ami minden autóban – amelynél nem tépték le a matricát – ott van általában a tanksapkafedél hátoldalára ragasztva. A hátsó abroncsokban a nyomásértéket a nagyobb terhelt nyomásra állítottuk be, mert többször jár a kocsi teltházzal, amúgy meg ki tudja mikor lesz újra fújva az abroncs. Bár már közeleg a téligumicsere ideje, csak addig kell kibírnia, ha ismerősünk megmarad a laza ellenőrzési szokásainál.

Kérjük, hogy ne legyenek restek és ellenőrizzék legalább hetente az abroncsnyomást, vagy legalább tankolásonként, ahol egy kis jattért a kutasok is megteszik és össze se kell piszkolni a kezet. Nem nagy áldozat, de meg lehet vele nyerni azt, hogy a gumi tovább bírja, az autó kevesebbet fogyaszt, manőverezéskor stabilabb, rövidebb a fékútja és kormányozni is könnyebb. Összességében jobb és biztonságosabb lesz vele az autózás. Tényleg nem nagy fáradtság, szánjuk rá az időt, ne csak a gumis nézze meg a guminyomást, amikor cserélni kell az idejekorán letaposott abroncsokat.

Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Vonóhorog felszerelése
Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.
Vonóhorog felszerelése
Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
Utánfutóval szabályosan
Nem mindegy, hogy mivel mit szeretne vontatni az autós, és az sem mindegy, hogy azt miképp teheti. Szabályok vonatkoznak a vontatható tömegekre, a vontatójárműre és a sofőr szükséges képesítésére is.
Utánfutóval szabályosan
Nem mindegy, hogy mivel mit szeretne vontatni az autós, és az sem mindegy, hogy azt miképp teheti. Szabályok vonatkoznak a vontatható tömegekre, a vontatójárműre és a sofőr szükséges képesítésére is.
A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó
Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.
A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó
Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.
