A közlekedésben való együttműködés és összehangoltság fontosságára hívja fel a figyelmet az „Az út nem küzdőtér” kampány.
Erőfitogtatás helyett együttműködésre szólit fel az „Az út nem küzdőtér” kampány. Az alkotók célja hogy felhívják a figyelmet arra, hogy a balesetek nagy része figyelmetlenség, kapkodás és/vagy a szabályok be nem tartása miatt következik be. Holott a kölcsönös figyelem és együttműködés elengedhetetlen a biztonságos közlekedéshez. Nem szabad az utakat versenypályának vagy küzdőtérnek tekinteni, hiszen alapvetően céljuk szerint a biztonságos közlekedés helyszínei.
A kampányban pár rövid tanácsot fogalmaztak meg az autósoknak, motorkerékpárosoknak és kerékpárosoknak.
Autósoknak:
Figyelj jobban a két keréken közlekedőkre és gyalogosokra, különösen lakott területen belül és kanyarban! Tarts megfelelő követési távolságot, és adj elegendő helyet az előzésnél!
Lassíts és légy türelmes – a közlekedés nem harc, hanem együttműködés!
Motorosoknak és kerékpárosoknak:
Légy látható – használj megfelelő világítást és fényvisszaverő eszközöket!
Tartsd be a közlekedési szabályokat, és nagyon figyelj az autósokra, egyéb járművekre!
Védd magad! Mindig viselj bukósisakot és védőfelszerelést!
Mindenkinek:
Nem te vagy a “main character”, mindenki egyenrangú fél.
Nem egy akciófilmben vagy.
Tegyél te is a biztonságos közlekedésért!
A gyakorlati közlekedés nyelvezetére fordítva fontos a türelem, a kresz szabályok (mint keretrendszer) betartása, hiszen ez alapján ítélik meg a forgalomban résztvevők a többiek várható cselekvési mintáit. Tehát például feltételezzük, hogy a másik jármű megáll a „stop” táblánál, vagy a gyalogátkelőhelyen nem „húz” át váratlanul egy kerékpáros, vagy senki nem előz a leállósávban.
Fontos, hogy senki ne próbálja „tanítani, oktatni” a másik közlekedőt, mert másképp viselkedik, másképp értelmezi a kreszt-t. Például a sebességhatárok betartása mellett is jellemzőek a nagyobb haladási sebességbeli eltérések: ilyenkor a lassabbak nyugodtan elengedhetik a gyorsabbat, nem kell akadályozni őket, hiszen ők sem akadályozzák majd a lassabban haladni tudókat-kívánókat, hiszen gyorsabbak, tehát „ahogy jöttek úgy mennek”. Hasonlóképp a gyorsabbaknak sem kell agresszív viselkedéssel büntetni a lassabbat, amint lehet (tehát engedik a szabályok és a körülmények) előzzék meg a lassabbat és haladjanak tovább békével. Mindemellett mindenkinek jó tanács, hogy a harmonikus közlekedésért próbálják a haladási sebességüket a forgalom kialakult tempójához igazítani, akkor eleve csökken a haladási sebesség eltéréseiből adódó forgalmi feszültség.
A kerékpárosoknak érdemes keresni a kerékpárutakat, hiszen egyre több van belőlük, főképp, ha azok párhuzamosan haladnak az autóúttal. Kerüljék a nagyforgalmú és magasabb haladási sebességű utakat, ott az autósok is kevésbé számítanak kerékpáros jelenlétre. Különösen a fővárosi kerékpározás során érdemes tudatosítani, hogy a kerékpár is jármű, tehát vonatkozik rá a kresz. Az autós kerékpáros együttműködés során az egymás melletti elhaladás gyakorta a legkritikusabb, rossz burkolatú úton, emelkedőn érdemes a járművezetőknek az előzés során nagyobb oldaltávolságot tartani, a kerékpárosok pedig az álló kocsisor(ok) mellett-között elhaladva figyeljenek, mert erre nem feltétlenül számít az autóvezető.
A motorkerékpár-gépjármű együttműködésben szintén a láthatóság, a holttérben haladás, amire nagyon figyelniük kell a vezetőknek. Továbbá a motorkerékpárok dinamikája az autók többségétől jelentősen eltérő, így az autósokat, különösen a gyakorlatlan sofőröket meglepheti egy számukra váratlanul gyorsító, és „hirtelen ott termő” motorkerékpáros, amelyre könnyen rossz vészhelyzeti reakcióval válaszolhatnak.
Végezetül fontos tudatosítani, hogy még a legjobb sofőrök is hibáznak, így fontos az egymás iránti figyelem. Védjük ki a másik hibáját, ne büntessük érte, hiszen lehet, hogy más alkalommal a mi hibánk kivédésére kényszerül egy másik közlekedő!
Ködben, esőben vezetni
Esős idő, reggeli hidegek, köd - csupa olyan körülmény, ami próbára teszi a sofőröket és a járművüket is. Felkészültséggel, figyelemmel kell közlekedni, és letenni a "szárazúti" rutint.
Ködben, esőben vezetni
Esős idő, reggeli hidegek, köd - csupa olyan körülmény, ami próbára teszi a sofőröket és a járművüket is. Felkészültséggel, figyelemmel kell közlekedni, és letenni a "szárazúti" rutint.
Melyik a jó világítás a ködben?
A „Látni és látszani” elvnek megfelelni ködös időben rendkívül fontos. Azonban nem mindegy a megoldás mikéntje.
Melyik a jó világítás a ködben?
A „Látni és látszani” elvnek megfelelni ködös időben rendkívül fontos. Azonban nem mindegy a megoldás mikéntje.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Vonóhorog felszerelése
Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.
Vonóhorog felszerelése
Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
