Télen nehezebb az üzemanyaggal takarékoskodni, hiszen a belső égésű motoroknak a hideg nem a kedvenc közegük. Mégis érdemes megpróbálni, hogy kevesebbe kerüljön az autózás.
Nagy csodák nincsenek: azonos közlekedési környezetben, azonos autó és azonos sofőr nem fog nagyságrenddel kevesebbet fogyasztani alapvetően normális hétköznapi használat mellett. Valamennyit azonban mindig lehet faragni a fogyasztásból anélkül, hogy lassan mozgó útakadállyá válna a spórolni vágyó autós. Az is tény, hogy minél magasabb az alapfogyasztás, annál nagyobb eséllyel lehet lejjebb szorítani. Könnyebb 12 literből lefaragni, mint 4,5-ből. De inkább írjuk a tippeket:
- Ne cipelj felesleges súlyokat! Sokan hordanak maguknál egy fél autókozmetikát, vagy a kutya összes holmiját, meg a nyárról bentfelejtett kiránduló cuccokat. Könnyen összejön 30-40 kg, amit feleslegesen cipel a kocsi, ki kell pakolni, pár deci nyerhető vele.
- Ne növeld a légellenállást! Elsősorban fentfelejtett tetőcsomagtartók, bringatartók, tetőboxok a ludasok, ezek 10 százalékkal is növelhetik az átlagfogyasztást – persze nem városi dugóban, ott csak a súlyuk számít minden gyorsításkor.
- Állítsd be a megfelelő guminyomást! Na ez tényleg nagyon számít. Puha abroncsokkal nevetve összejön 15 százalék többletfogyasztás, mert az üzemanyag energiája arra pazarlódik, hogy a gumit masszírozza. És amúgy alacsony guminyomással nem is annyira gurulóképes a kocsi, így a motorféküzem fogyasztásmentes szakasza is rövidül. Azonban a megadott értéknél nagyobb légnyomást pumpálni a gumikba nem szabad, mert bár a gördülési ellenállás tovább csökken, így a fogyasztás is, viszont csökken a tapadás, nő a fékút, alacsonyabb sebességnél vesztheti el az iránytartását az autó, tehát nő a balesetveszély a túl kemény gumikkal.
- Használd a start-stop rendszert (ha van)! És ez esetben, hogy értelme is legyen a városi forgalomban ne gurulgass a sor vége felé, hanem juss el odáig és fékezz normálisan. Előbb leállítja a rendszer a motort, ami leállítva fogyasztja a legkevesebbet.
- Kerüld az ok nélküli erőteljes gyorsításokat, főleg emelkedőn felfelé! Ez üzemanyagigényes cselekedet. Igazodj a forgalom dinamikájához, az a többieket sem idegesíti.
- Elindulás után normálisan gyorsíts és vált fel az utazósebességhez legjobban illő sebességfokozatba! Alacsonyabb fokozatba „pörgetve”, vagy túl korai felváltással kínozva egyaránt többet fog fogyasztani a motor.
- Tartsd karban a kocsid! Egy régen cserélt légszűrő, egy bágyadt szikrát adó gyújtógyertya, egy üzemanyagporlasztás helyett „pisilő” befecskendezőszelep a teljesítményesés mellett szintén többletfogyasztást okoz: 10-20 százalék is lehet a motor elhanyagoltságától függően.
- Ha plug-in-hibridet használsz, azaz tölthető akkumulátoros hibridet, akkor töltsd fel mindig a lemerült akkut! Így csak áramhasználattal is szépen el lehet lavírozni napi 30-50 km-t, és nem fog annyira aggasztani az üzemanyaghiány.
- Ha leparkoltál állítsd le a motort, ne járjon feleslegesen! És akkor kapcsold le a világítást is, mert nagyon zavaró a többi közlekedőnek, ha egy parkoló autó fényszórói sötétben fel vannak kapcsolva. (Az automata kapcsolóknál is megoldható a lekapcsolás, benne van a használati utasításban, de a piktogramokból is kikövetkeztethető).
- Kerüld a rövid utakra való használatot! Hidegüzemben fogyaszt a legtöbbet a motor. Inkább sétálj, az az egészségnek is jót tesz.
A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó
Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.

A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó
Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.
Nem árt az autónak egy őszi átvizsgálás
A rövidebb nappalok, a hidegebb éjszakák, a ködös hajnalok, a több csapadék a meleg évszaktól eltérő kihívások elé állítja az autót és a gazdáját is. Végigvesszük milyen karbantartásokat és ellenőrzéseket érdemes elvégezni ilyenkor az autón, hogy hűen szolgáljon.

Nem árt az autónak egy őszi átvizsgálás
A rövidebb nappalok, a hidegebb éjszakák, a ködös hajnalok, a több csapadék a meleg évszaktól eltérő kihívások elé állítja az autót és a gazdáját is. Végigvesszük milyen karbantartásokat és ellenőrzéseket érdemes elvégezni ilyenkor az autón, hogy hűen szolgáljon.
Az izzócsere lassan a múlté
A látni és látszani alapja, hogy működjenek a kocsi világítótestjei. Ez a feladat mára bonyolult feladvánnyá vált.

Az izzócsere lassan a múlté
A látni és látszani alapja, hogy működjenek a kocsi világítótestjei. Ez a feladat mára bonyolult feladvánnyá vált.
Legyen az autóban tűzoltókészülék!
A gépjárműtűz jellegzetessége, hogy váratlanul alakul ki, gyorsan teret nyer, sokszor mire kivonulnak a tűzoltók, már csak roncsot oltanak. A tűzesetek elhárításánál, a kár mérsékléséhez fontos az egyéni felkészültség.

Legyen az autóban tűzoltókészülék!
A gépjárműtűz jellegzetessége, hogy váratlanul alakul ki, gyorsan teret nyer, sokszor mire kivonulnak a tűzoltók, már csak roncsot oltanak. A tűzesetek elhárításánál, a kár mérsékléséhez fontos az egyéni felkészültség.
Mi történik, ha gázolaj kerül a benzinbe?
A félretankolások esetén az a gyakoribb tévedés, ha benzin kerül a dízel autó tankjába. Nézzük meg mi történik fordítva, ha valahogy dízelolajat sikerül valakinek a benzines autó üzemanyagtartályába tölteni.

Mi történik, ha gázolaj kerül a benzinbe?
A félretankolások esetén az a gyakoribb tévedés, ha benzin kerül a dízel autó tankjába. Nézzük meg mi történik fordítva, ha valahogy dízelolajat sikerül valakinek a benzines autó üzemanyagtartályába tölteni.
Újabb veszélyes hiba: ha elromlik a forgásjeladó
Rossz élmény, ha az autópályán egyszer csak elfogy a teljesítmény az autóból és hibajelekkel hinti be a műszerfalat. Ilyet is okozhat a forgásjeladó hibája.

Újabb veszélyes hiba: ha elromlik a forgásjeladó
Rossz élmény, ha az autópályán egyszer csak elfogy a teljesítmény az autóból és hibajelekkel hinti be a műszerfalat. Ilyet is okozhat a forgásjeladó hibája.
Defektjavítás – bármikor szükség lehet rá
Talán nincs olyan autós, aki rendszeresen használja a kocsiját és még ne kapott volna defektet. Mindenképp bosszúság, ráadásul költeni is kell a javításra. Szerencsés esetben a gumi javítható, megnéztük mikor és miképp.

Defektjavítás – bármikor szükség lehet rá
Talán nincs olyan autós, aki rendszeresen használja a kocsiját és még ne kapott volna defektet. Mindenképp bosszúság, ráadásul költeni is kell a javításra. Szerencsés esetben a gumi javítható, megnéztük mikor és miképp.
Így ápold a dízeledet!
A dízelautók másféle használati és karbantartási eljárásokat kívánnak, mint a benzines társaik.

Így ápold a dízeledet!
A dízelautók másféle használati és karbantartási eljárásokat kívánnak, mint a benzines társaik.