Télen nehezebb az üzemanyaggal takarékoskodni, hiszen a belső égésű motoroknak a hideg nem a kedvenc közegük. Mégis érdemes megpróbálni, hogy kevesebbe kerüljön az autózás.
Nagy csodák nincsenek: azonos közlekedési környezetben, azonos autó és azonos sofőr nem fog nagyságrenddel kevesebbet fogyasztani alapvetően normális hétköznapi használat mellett. Valamennyit azonban mindig lehet faragni a fogyasztásból anélkül, hogy lassan mozgó útakadállyá válna a spórolni vágyó autós. Az is tény, hogy minél magasabb az alapfogyasztás, annál nagyobb eséllyel lehet lejjebb szorítani. Könnyebb 12 literből lefaragni, mint 4,5-ből. De inkább írjuk a tippeket:
- Ne cipelj felesleges súlyokat! Sokan hordanak maguknál egy fél autókozmetikát, vagy a kutya összes holmiját, meg a nyárról bentfelejtett kiránduló cuccokat. Könnyen összejön 30-40 kg, amit feleslegesen cipel a kocsi, ki kell pakolni, pár deci nyerhető vele.
- Ne növeld a légellenállást! Elsősorban fentfelejtett tetőcsomagtartók, bringatartók, tetőboxok a ludasok, ezek 10 százalékkal is növelhetik az átlagfogyasztást – persze nem városi dugóban, ott csak a súlyuk számít minden gyorsításkor.
- Állítsd be a megfelelő guminyomást! Na ez tényleg nagyon számít. Puha abroncsokkal nevetve összejön 15 százalék többletfogyasztás, mert az üzemanyag energiája arra pazarlódik, hogy a gumit masszírozza. És amúgy alacsony guminyomással nem is annyira gurulóképes a kocsi, így a motorféküzem fogyasztásmentes szakasza is rövidül. Azonban a megadott értéknél nagyobb légnyomást pumpálni a gumikba nem szabad, mert bár a gördülési ellenállás tovább csökken, így a fogyasztás is, viszont csökken a tapadás, nő a fékút, alacsonyabb sebességnél vesztheti el az iránytartását az autó, tehát nő a balesetveszély a túl kemény gumikkal.
- Használd a start-stop rendszert (ha van)! És ez esetben, hogy értelme is legyen a városi forgalomban ne gurulgass a sor vége felé, hanem juss el odáig és fékezz normálisan. Előbb leállítja a rendszer a motort, ami leállítva fogyasztja a legkevesebbet.
- Kerüld az ok nélküli erőteljes gyorsításokat, főleg emelkedőn felfelé! Ez üzemanyagigényes cselekedet. Igazodj a forgalom dinamikájához, az a többieket sem idegesíti.
- Elindulás után normálisan gyorsíts és vált fel az utazósebességhez legjobban illő sebességfokozatba! Alacsonyabb fokozatba „pörgetve”, vagy túl korai felváltással kínozva egyaránt többet fog fogyasztani a motor.
- Tartsd karban a kocsid! Egy régen cserélt légszűrő, egy bágyadt szikrát adó gyújtógyertya, egy üzemanyagporlasztás helyett „pisilő” befecskendezőszelep a teljesítményesés mellett szintén többletfogyasztást okoz: 10-20 százalék is lehet a motor elhanyagoltságától függően.
- Ha plug-in-hibridet használsz, azaz tölthető akkumulátoros hibridet, akkor töltsd fel mindig a lemerült akkut! Így csak áramhasználattal is szépen el lehet lavírozni napi 30-50 km-t, és nem fog annyira aggasztani az üzemanyaghiány.
- Ha leparkoltál állítsd le a motort, ne járjon feleslegesen! És akkor kapcsold le a világítást is, mert nagyon zavaró a többi közlekedőnek, ha egy parkoló autó fényszórói sötétben fel vannak kapcsolva. (Az automata kapcsolóknál is megoldható a lekapcsolás, benne van a használati utasításban, de a piktogramokból is kikövetkeztethető).
- Kerüld a rövid utakra való használatot! Hidegüzemben fogyaszt a legtöbbet a motor. Inkább sétálj, az az egészségnek is jót tesz.
Szélvédőcserénél fontos utómunka
A vezetéstámogató eszközök szenzorainak egy csoportja a szélvédő mögötti elhelyezésű. Szélvédőcsere esetén nagyon fontos a rendszerek újrakalibrálása, hogy megbízhatóan működjenek. Ez bizony plusz költséggel is jár, de a vezetésbiztonság megér ennyit.

Szélvédőcserénél fontos utómunka
A vezetéstámogató eszközök szenzorainak egy csoportja a szélvédő mögötti elhelyezésű. Szélvédőcsere esetén nagyon fontos a rendszerek újrakalibrálása, hogy megbízhatóan működjenek. Ez bizony plusz költséggel is jár, de a vezetésbiztonság megér ennyit.
Koszos szélvédőn a vezetéstámogató rendszerek se látnak ki
Sokan nem is gondolnak bele, milyen kellemetlen és veszélyes közlekedési szituációkat teremthet egy koszos szélvédő. A „Látni és látszani” elv első felének tesz keresztbe. Az utóbbi tíz év autóinál a fedélzeti segédrendszerek jó működését is zavarja.

Koszos szélvédőn a vezetéstámogató rendszerek se látnak ki
Sokan nem is gondolnak bele, milyen kellemetlen és veszélyes közlekedési szituációkat teremthet egy koszos szélvédő. A „Látni és látszani” elv első felének tesz keresztbe. Az utóbbi tíz év autóinál a fedélzeti segédrendszerek jó működését is zavarja.
Amikor már a vizsgán is bukik
A bemattult fényszóró a műszaki vizsgán is bukások lehet, de ami rosszabb, hogy a fény alig jön ki belőle, így sötétben a sofőr látótávolsága jelentősen csökken.

Amikor már a vizsgán is bukik
A bemattult fényszóró a műszaki vizsgán is bukások lehet, de ami rosszabb, hogy a fény alig jön ki belőle, így sötétben a sofőr látótávolsága jelentősen csökken.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Még mindig benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még jó ideig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.

10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Még mindig benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még jó ideig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
Legyen tele az ablakmosótartály!
A ködös, nedves, nyálkás hideg időben a szélvédő a felvert koszos vízpermettől gyorsan koszolódik, nagyban rontva a kilátást.

Legyen tele az ablakmosótartály!
A ködös, nedves, nyálkás hideg időben a szélvédő a felvert koszos vízpermettől gyorsan koszolódik, nagyban rontva a kilátást.
Kinek jó a defektmentes abroncs?
Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.

Kinek jó a defektmentes abroncs?
Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.
Autós rezsicsökkentés
A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.

Autós rezsicsökkentés
A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.
Puha gumikkal veszélyes az autózás!
Balesetveszélyes és a gumiabroncsot is rohamtempóban koptató, valamint más alkatrészeket, és így a pénztárcát is terhelő, ha túl puha, vagy ha túl kemény gumikkal jár az autós.

Puha gumikkal veszélyes az autózás!
Balesetveszélyes és a gumiabroncsot is rohamtempóban koptató, valamint más alkatrészeket, és így a pénztárcát is terhelő, ha túl puha, vagy ha túl kemény gumikkal jár az autós.