Lehet, hogy a minimálbérek országában is az autó értékére szabott közlekedési bírságokra lenne szükség?
Nem ismeretlen módszer a vagyoni helyzet szerinti differenciálás a közlekedési szabályszegések miatt kirótt büntetések megállapításánál. Nemzetközi jelenség, hogy sok jómódú ember rendszeresen megsérti a közlekedési szabályokat, miközben szinte bármilyen nagy összegű bírságot ki tud fizetni anélkül, hogy az fájna. A sofőrök egy rétege az utazási idő lerövidítéséért – vagy kedvtelésből is – „tervezetten” szegi meg a szabályokat (elsősorban a sebességkorlátozásokat), és az ezért kapott bírságokat egyfajta „viteldíjnak” tekintik, amelyet megengedhetnek maguknak.
Persze mondhatnánk, hogy az előéleti pontrendszer pont erre készült: ellenben ez ellen véd a cégnéven üzemeltetett autók gyakorlata, amelyben a büntetés kifizetése megoldható a sofőr nevesítése nélkül is, főképp, ha idegen honosságú a használt autó. Neves multicégeknél is bevett gyakorlat, hogy a csúcsvezetői szinten a cég állja a közlekedési bírságokat, hogy a drágán megfizetett ember az utazáson megspórolt idejét a cégre fordítsa, és három helyett négy tárgyalást is le tudjon bonyolítani egy nap. (Középvezetőknél is térítenek korlátozott számú büntetést). Ez így működik itthon és az EU-s cégkörnyezetben is.
A jelenséghalmaz felveti annak az igényét, hogy a bírságot „személyre szabottak” legyenek, mert van olyan autóvezetői réteg, amelyre az átlagpolgárra szabott fixbírságos rendszer nem hat, elvész a bírság „fegyelmi funkciója”. Azonban a törvény előtt mindenki egyenlő elv miatt a bírság összegének mindenki számára azonosnak kell lennie. Így nehéz a jó megoldást megtalálni.
Pedig vannak próbálkozások. Európában Nagy-Brittanniában és Finnországban a pénzbírságot meghatározott szabálysértési körben az elkövető anyagi helyzetével arányosan állapítják meg. Az Egyesült Királyságban gyorshajtásért a szabálysértés súlyosságától függően a sofőrt a heti keresetének 25 százalékától a 175 százalékáig lehet büntetni („A” kategória, az enyhébb fokú sebességtúllépés 25-75 százalékos szorzó, „B” kategória a közepes sebességtúllépés 75-125 %-os szorzó, a nagymértékű sebességtúllépés a „C” kategória 125-175 százalékos szorzóval. A meghatározott bírságminimum 100 font (plafonérték is létező), valamint a szabálysértésen ért autós büntetőpontokat is kap, és bizonyos súlyosság és esetismétlődés után bevonhatják meghatározott időre a jogosítványát.
Finnországban szintén egyedi megoldást alkalmaznak a gyorshajtási bírságok kiszabásánál. 20 km/óra sebességtúllépésig fix tételeket alkalmaznak, afölött változó tételeket, amelyek 2 km/órás túllépési lépcsőkkel drasztikusan emelkednek és személyre szabhatók összeghatárok között. A bírság súlyozása a jövedelem és a családi állapot (gyermeket nevelő, vagy gyermektelen a sofőr) függő. A minimális mozgóbírság 312 Euró, a maximális 2660 Euró. Azonban 48 km/órát vagy azt meghaladó sebességtúllépés és kiemelten jó vagyoni helyzet felett a bírságot egyénileg is megállapíthatják – így 100 000 eurós nagyságrendő bírságokat is kiszabtak már. Svájcban szintén adott a törvényi keret a közlekedési vétség személyre szabott büntetésére.
Azonban nem biztos, hogy a vagyoni helyzet pontosan meghatározható, ekkor más támpontot kell elővenni a bírság differenciálására. Ilyen gondolat vetődött fel Oroszországban, ahol szintén ismert a jelenség, hogy a jómódúak mellényzsebből fizetik a bírságot és így nincs rájuk visszatartó ereje. Moszkvában a hatóság a 2021-es büntetési gyakoriságok alapján megállapította, hogy autónként a legtöbb szabálysértést a Lamborghini tulajdonosok vétették, őket követik a Rolls-Royce, a Bentley és a Ferrari tulajdonosok. Szeretnek még ott szabályt szegni a Genesis, a Porsche és a Mercedes-Benz tulajok is, de ez utóbbi kör szabálysértési gyakorisága már alig emelkedett az átlag fölé: míg a Lambó-halmaz az átlag háromszorosát teljesítette. Létezik egy „20 ötlet Oroszország fejlesztésére” tervezet, ebben szerepel egy javaslat a közlekedési bírságok differenciálására.
Az alapelv, hogy a pénzbírság akkor tudja teljesíteni a feladatát, tehát, hogy visszatartsa a szabálysértést, ha a mértéke eléri azt a szintet, amelyre már érzékeny az esetleges szabálysértő. Tehát egy tehetősebb ember számára, aki megengedhet magának például egy új prémium autót, ez a „pénzügyi érzékenység” egyértelműen sokkal magasabb, mint egy régi Zsiguli tulajdonosának. Ezért a tervezetet kidolgozó Dimitrij Davidov szerint az lenne a méltányos, ha az autótulajdonosokat az autók értékével arányos pénzbírsággal sújtanák. Tehát minél drágább a jármű, annál többe kerüljön egy közlekedési szabályszegés.
Ezért bírságszorzó megállapítására van szükség, amit a tervezet az autó márkájától, teljesítményétől és korától tenne függővé. Példáként hozzák fel, hogy egy két évnél fiatalabb Kia Sorentót vezető autóst közlekedési szabálysértés esetén az alapbírság másfélszeresével szankcionáljanak: míg, ha ugyanez az autó öregebb, akkor csak az alaptételt kell befizetnie a sofőrnek. Folytatva a sort, egy két évnél fiatalabb Mercedes G500 bírságszorzója már hétszeres, ugyanezen autó öt éves korában a szorzó négyszeres, míg a G-sofőrök 15 éves autóval érnek vissza az alapbírság földjére. De például egy új Lamborghini Urus szuperautó húszszoros bírságszorzót jelentene.
Az ötletgazda szerint a bírságolás ilyen megoldását technikailag meg tudnák valósítani, hiszen minden Oroszországban regisztrált autó adatcsoportja tartalmazza a gyártási évet és a motor teljesítményét. A Davidov-féle differenciált összegű bírságrendszer tervezetét az orosz államigazgatás alkotmányos jogalkotással és államépítéssel foglalkozó bizottsága tanulmányozta, és első körben nem vetette el, de további szakértői értékelést és elemzést javasoltak, hogy a jogszabályi környezettel összhangba hozható-e egy ilyen bírságolási rendszer.

Ne mobilozz vezetés közben!
A sávban csalinkázó, a forgalom ritmusától eltérően, fura vigyázatlansággal haladó járművek, a dugóban a másiktól 2-3 autónyi követési távolságot tartó vezetők ma már megszokott jelenségek az útjainkon: és mindenki sejti, az így viselkedő autós éppen mobilozik.

Ne mobilozz vezetés közben!
A sávban csalinkázó, a forgalom ritmusától eltérően, fura vigyázatlansággal haladó járművek, a dugóban a másiktól 2-3 autónyi követési távolságot tartó vezetők ma már megszokott jelenségek az útjainkon: és mindenki sejti, az így viselkedő autós éppen mobilozik.
Közutas rodeó
A rodeó verseny lényege, hogy a versenyzők szóróadapterrel és hóekével felszerelt nehézgépjárművel, akadálypályán teljesítenek különböző ügyességi feladatokat időre, amelyek során a hibákért más-más mértékű büntetőpontokat kapnak.

Közutas rodeó
A rodeó verseny lényege, hogy a versenyzők szóróadapterrel és hóekével felszerelt nehézgépjárművel, akadálypályán teljesítenek különböző ügyességi feladatokat időre, amelyek során a hibákért más-más mértékű büntetőpontokat kapnak.
Sulizónák a fővárosban
Három iskolánál alakítottak ki úgynevezett „sulizónákat” a fővárosban. Ha jól működik a megoldás, akkor több helyszínen is alkalmazzák a most próbaidejüket töltő megoldásokat.

Sulizónák a fővárosban
Három iskolánál alakítottak ki úgynevezett „sulizónákat” a fővárosban. Ha jól működik a megoldás, akkor több helyszínen is alkalmazzák a most próbaidejüket töltő megoldásokat.
Elektromos autók világpiaca
Neves piackutató szerint idén 15 millió körül alakul a tisztán elektromos-, és tölthető hibrid autók kiszállítása.

Elektromos autók világpiaca
Neves piackutató szerint idén 15 millió körül alakul a tisztán elektromos-, és tölthető hibrid autók kiszállítása.
Egymillió dolláros bírság autótuningért
Nem felhasználó, hanem két tuningcég kapott egymillió dolláros bírságot szabálytalan csiptuning miatt az Amerikai Egyesült Államokban.

Egymillió dolláros bírság autótuningért
Nem felhasználó, hanem két tuningcég kapott egymillió dolláros bírságot szabálytalan csiptuning miatt az Amerikai Egyesült Államokban.
Kutyával vidámabb vagy fárasztóbb?
A kutyatartók 80 százaléka szokta autóban magával vinni a kutyáját, de csak ritkán fordul elő, hogy hosszabb utakra indulnak együtt.

Kutyával vidámabb vagy fárasztóbb?
A kutyatartók 80 százaléka szokta autóban magával vinni a kutyáját, de csak ritkán fordul elő, hogy hosszabb utakra indulnak együtt.
Drága az autó még a cégeknek is
A Magyar Lízingszövetség jelentése szerint ugyan a finanszírozás volumene összegszerűen nőtt, de a szerződések száma csökkent. A magánvásárlók pedig majdhogynem kivonultak a piacról.

Drága az autó még a cégeknek is
A Magyar Lízingszövetség jelentése szerint ugyan a finanszírozás volumene összegszerűen nőtt, de a szerződések száma csökkent. A magánvásárlók pedig majdhogynem kivonultak a piacról.
Kézből mobilozókra vadászó spéci kamera
A holland rendőrség kifejlesztett egy, a sofőrök tevékenységét megfigyelni és értékelni képes ellenőrző kamerát.

Kézből mobilozókra vadászó spéci kamera
A holland rendőrség kifejlesztett egy, a sofőrök tevékenységét megfigyelni és értékelni képes ellenőrző kamerát.