Európában is több évtizedes múltra tekint vissza a színében, felületében – s esetenként mintázatában – eltérő útburkolatok alkalmazásának ötlete a közúti közlekedés különösen veszélyes helyszínein. Ezen megoldások családjának egyik ismert tagja a Living Road, amely már Magyarországon is alkalmazott burkolatrendszer. A Living Road rendszer a képek tanúsága szerint már messziről felismerhető. Speciális útburkolata fontos szerepet játszhat a közúti balesetek elkerülhetőségében, a veszélyes helyszínek időben történő észlelésében, valamint a járművek féktávolságának csökkentésében. Előnyei miatt a rendszert az Egyesült Királyságban – amelyet elismerten a Föld legbiztonságosabb közúthálózatával rendelkező országai között tartanak számon – mintegy 20 éve alkalmazzák.
Napjainkban számos olyan infrastrukturális megoldás létezik, mely a közúti közlekedési balesetek elkerülését, a biztonságos, valamint – ahol lehet – a dinamikus közlekedést szolgálja. A kijelölt gyalogos-átkelőhelyek, jelzőlámpa rendszerek, körforgalmak, a korábbiaknál szélesebb forgalmi sávok, a kerékpárutak, vagy éppen a gyorsforgalmi utak mentén telepített, bizonyos távolságonként eltérő színű és lombozatú növények alkalmazása mind-mind a közlekedésbiztonság ügyét szolgálják.
De milyen előnyöket nyújthat ez a speciális burkolat?
A legfontosabb, hogy felületi érdessége miatt a burkolat a gumiabroncsoknak az átlagosnál jóval nagyobb tapadást biztosít, ezáltal mintegy 50 %-kal képes csökkenteni a féktávolságot. Kedvező tulajdonsága száraz, valamint csapadékos időben, ill. a téli időszakban egyaránt megmarad.
További előnye, hogy a hagyományos aszfalttól eltérő, erősen feltűnő színezése miatt már nagyobb távolságból is észlelhetővé teszi a közúti közlekedés veszélyes helyszíneit. A speciális felfestésben különböző útburkolati jelzések is kialakíthatók, melyek – a környezetükből kiemelve – külön is felhívhatják a figyelmet a helyszínen jellemző veszélyekre
A felületi érdesség megfelelő zajhatást is biztosít. Ennek megfelelően a speciális burkolatra ráhajtáskor a gumiabroncsok felől érkező zaj felhívja a járművezető figyelmét, hogy veszélyes helyen jár. Ez különösen éjszaka, ill. rossz látási viszonyok esetén lehet fontos.
A Living Road burkolatot általában az általánosnál nagyobb veszélyességű kijelölt gyalogos-átkelőhelyek és útkereszteződések előtt alkalmazzák, de a rendszer telepíthető más helyszínekre is (pl. vasúti átjárók elé, körforgalomba stb.), vagy szolgálhat kerékpársávok megjelölésére.
Az útburkolat tartósságát 4-6 évben jelölik meg, mely természetesen függ az átmenő forgalom nagyságától is. A tartóssági időtartam ugyanakkor azt is jelzi a közútkezelők részére, hogy a kedvező hatás fenntartása időszakonként anyagi áldozatokkal is jár.
Minden a játékkal indul
A Toyota technológiai kutatási központjában a világon elsőként tudták összehangolni két önvezető autó határtartományon való mozgását.
![...](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2024/07/2407_toyota_drift.jpg)
Minden a játékkal indul
A Toyota technológiai kutatási központjában a világon elsőként tudták összehangolni két önvezető autó határtartományon való mozgását.
Parkolás, tankolás, útdíj Olaszországban
Számunkra idegen forgalomtechnikai megoldások és magas büntetési tételek intik óvatosságra az Itáliába utazót.
![...](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2024/07/2407_olasz_zona.jpg)
Parkolás, tankolás, útdíj Olaszországban
Számunkra idegen forgalomtechnikai megoldások és magas büntetési tételek intik óvatosságra az Itáliába utazót.
E-bringa ami mégsem az
Lefoglaltak Hollandiában 3500 kínai elektromos kerékpárt közlekedésbiztonsági okokból. Már nem annyira kerékpárok, inkább motorkerékpárok.
![...](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2020/03/nemet_kerekparos_zona_resize.jpg)
E-bringa ami mégsem az
Lefoglaltak Hollandiában 3500 kínai elektromos kerékpárt közlekedésbiztonsági okokból. Már nem annyira kerékpárok, inkább motorkerékpárok.
Turisták a célpontjai az olasz autópálya-bűnözőknek
Új lopási módszert azonosított a hatóság Olaszországban. Az autópályákon működő bandák megtévesztéssel igyekeznek pénzt kicsalni az áldozataiktól.
![...](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2024/07/2407_olasz_trukk.jpg)
Turisták a célpontjai az olasz autópálya-bűnözőknek
Új lopási módszert azonosított a hatóság Olaszországban. Az autópályákon működő bandák megtévesztéssel igyekeznek pénzt kicsalni az áldozataiktól.
Kereszteződés figyelés
Alapvetően a tilos jelzésen áthaladók lefülelésére fejlesztették ki a Poliscan Redlight ellenőrző eszközt, ami azonban nem csak a tiloson áthaladók megörökítésére képes.
![...](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2024/07/2407_keresztezodes2_resize.jpg)
Kereszteződés figyelés
Alapvetően a tilos jelzésen áthaladók lefülelésére fejlesztették ki a Poliscan Redlight ellenőrző eszközt, ami azonban nem csak a tiloson áthaladók megörökítésére képes.
Vasúti és közúti retróhétvége a Balatonnál
A nosztalgiajárművek kedvelőit várja a MÁV-VOLÁN-csoport retrórendezvénye a Balatonnál szombaton és vasárnap.
![...](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2024/07/2407_434_gozos_resize.jpg)
Vasúti és közúti retróhétvége a Balatonnál
A nosztalgiajárművek kedvelőit várja a MÁV-VOLÁN-csoport retrórendezvénye a Balatonnál szombaton és vasárnap.
Válassz okosan, vezess biztonságosan
Folytatódik a Diageo és az Attraction ittas vezetés elleni kampánya az ORFK-OBB és Talmácsi Gábor támogatásával.
![...](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2023/10/2310_diaego_kampany.png)
Válassz okosan, vezess biztonságosan
Folytatódik a Diageo és az Attraction ittas vezetés elleni kampánya az ORFK-OBB és Talmácsi Gábor támogatásával.
A budapestiek évi 2 napot ülnek dugóban
A budapesti dugók nem is olyan nagyok: a forgalmi dugók világranglistáján csak a 72. helyen áll a magyar főváros.
![...](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2022/04/2204_dugo_1.jpg)
A budapestiek évi 2 napot ülnek dugóban
A budapesti dugók nem is olyan nagyok: a forgalmi dugók világranglistáján csak a 72. helyen áll a magyar főváros.